Mazowiecki przewoźnik kolejowy otrzyma znaczące wsparcie finansowe ze środków Unii Europejskiej na zakup nowego taboru. W ramach dwóch odrębnych inwestycji flota KM powiększy się o 14 zeroemisyjnych składów elektrycznych oraz 6 pociągów spalinowych. Łączna wartość projektów przekracza 900 mln zł.
Wielomilionowe dofinansowanie z Unii Europejskiej
Koleje Mazowieckie pozyskały 162 mln zł dofinansowania z programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027 na zakup 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) ER160 FLIRT3. Całkowity koszt tego projektu wynosi ponad 669 mln ZŁ i obejmuje nie tylko zakup samych pojazdów, ale również pakiet pozdarzeniowo-naprawczy oraz szkolenia pracowników z obsługi technicznej.
Obecnie mamy zakontraktowany zakup 66 pociągów dla Kolei Mazowieckich. Nie zwalniamy tempa – zaznaczył Adam Struzik, marszałek woj. mazowieckiego.
Łączne dofinansowanie pozyskane przez KM wynosi ponad 1,5 mld zł i zostanie przeznaczone na zakup 64 pięcioczłonowych EZT-ów (dostawa 50 szt. została już zakontraktowana).
6 nowoczesnych pociągów spalinowych od PESY
Równolegle samorząd województwa mazowieckiego zawarł umowę z firmą PESA Bydgoszcz na dostawę 6 dwuczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych (SZT). Koszt tego zakupu to ponad 233 mln zł, co oznacza, iż cena jednego pojazdu wynosi blisko 33,6 mln zł. Umowa obejmuje również serwisowanie taboru do końca 2031 r. oraz kompleksowe przeszkolenie personelu.
Nowe szynobusy wyjadą na niezelektryfikowane trasy, m.in. Tłuszcz-Ostrołęka-Chorzele, Sochaczew-Kutno-Płock-Sierpc-Nasielsk-Nowy Dwór Mazowiecki oraz Siedlce-Czeremcha. Pierwsze pojazdy powinny pojawić się na torach najpóźniej w drugim kw. 2028 r.
Wyposażenie nowych pociągów
Wszystkie nowe pociągi będą wyposażone w szereg udogodnień dla podróżnych. Pasażerowie skorzystają m.in. z klimatyzacji, komfortowych foteli, ogólnodostępnej sieci Wi-Fi oraz systemu informacji wizualno-dźwiękowej. Pojazdy będą też w pełni dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – wyposażone w platformy, miejsca dla wózków inwalidzkich oraz specjalne toalety.
Pociągi, których zakup dofinansuje UE, są nie tylko nowoczesne, ale też zeroemisyjne. Wybierając Koleje Mazowieckie, stawiamy na ekologiczny transport – podkreślił Wiesław Raboszuk, wicemarszałek woj. mazowieckiego.


Kolej zyskuje na znaczeniu
Inwestycje te stanowią odpowiedź na rosnące zainteresowanie transportem kolejowym w regionie. W ubiegłym roku z usług Kolei Mazowieckich skorzystało rekordowe 64,8 mln pasażerów. Systematyczne unowocześnianie taboru ma na celu dalsze podnoszenie komfortu i bezpieczeństwa podróżnych.
Nasze działania doceniają podróżni, którzy coraz częściej jako codzienny środek transportu wybierają właśnie pociągi Kolei Mazowieckich – zauważa Robert Stępień, prezes zarządu KM.
Autor: Damian Malesza
Fot. KM
Sprawdź również: