INNOTRANS: Chiński CRRC zaprezentował prototyp inteligentnego pociągu międzymiastowego Cinova H2 New Energy zasilanego ogniwami wodorowymi, który jak twierdzi producent, może zastąpić pociągi spalinowe na niezelektryfikowanych liniach kolejowych na całym świecie.
Producent deklaruje, iż opracowany przez CRRC pojazd Cinova H2 ma specyfikacje „światowej klasy” i został zaprojektowany do pracy z maksymalną prędkością 200 km/h. Czteroczłonowy zestaw będzie zasilany czterema ogniwami paliwowymi o mocy 240 kW i żywotności 35 000 godzin, połączonymi z baterią litowo-tytanową o pojemności 366 kWh. Ponad 300 kg wodoru zapewni zasięg 1200 km przy prędkości 160 km/h. Pociąg będzie tankowany przez robota.
Prototypy pojazdów zaprezentowane w Berlinie w ulewnym deszczu przez prezesa CRRC Ma Yunshuanga miały jasnoniebieskie malowanie i prezentowały szereg proponowanych konfiguracji wnętrza, z 236 miejscami siedzącymi i ponad 1000 miejsc stojących.
Jesteśmy zaangażowani w dostarczanie światu szerokiej gamy rozwiązań w zakresie systemów transportu kolejowego, opartych na zrównoważonych innowacjach technologicznych – powiedział Ma Yunshuang. Naszą wizją jest wspieranie globalnego ekosystemu, w którym rozwiązania CRRC będą powszechnie akceptowane.
Koncern podkreśla, iż system trakcji wodorowej zawiera wiele systemów bezpieczeństwa i przeszedł rygorystyczną weryfikację bezpieczeństwa w różnych scenariuszach i warunkach. Ciepło odpadowe z chłodzenia ogniwa paliwowego, będzie można wykorzystać do ogrzewania wnętrza pociągu zimą.
Technologia SmartCare opracowana przez Grupę integruje dane z pojazdu i infrastruktury, wspierając inteligentną eksploatację i konserwację. Pociąg ma niezwykle dużą kabinę, która jak oczekiwano od CRRC, powinna zapewnić maszyniście przyjemne środowisko pracy.
CRRC zaprezentowało również swój Autonomous Rail Rapid Transit 2.0, który pomimo nazwy jest autobusem na gumowych oponach, wykorzystującym wirtualny system naprowadzania. Został on ozdobiony zielonym malowaniem pawia, symbolizującym dobrobyt i nadzieję. Pojazd został zaprojektowany tak, aby był zasilany bateriami litowymi, superkondensatorami, wodorem lub napowietrznym zasilaniem elektrycznym i mógł działać całkowicie autonomicznie. Firma poinformowała, iż w Chinach działa w tej chwili dziewięć linii ART, a także projekty w Zjednoczonych Emiratach Arabskich i Malezji.
Autor: Poznańczyk