Podatek drogowy a samochody ciężarowe w rolnictwie – KRIR żąda zmian

6 godzin temu

Czy rolnik, który korzysta z samochodu ciężarowego wyłącznie na potrzeby swojego gospodarstwa, powinien płacić podatek drogowy tak samo jak firma transportowa? Krajowa Rada Izb Rolniczych uważa, iż nie – i domaga się zmian w przepisach. Sprawa trafiła już do Ministra Finansów.

Podatek drogowy a samochody ciężarowe w rolnictwie – temat jest wciąż gorący, bo koszty użytkowania samochodu ciężarowego wciąż rosną. Dlatego KRIR apeluje do rządu.

Krajowa Rada Izb Rolniczych (KRIR) wnioskuje o wprowadzenie zwolnienia z podatku drogowego dla rolników użytkujących samochody ciężarowe o masie całkowitej do 12 ton, które wykorzystywane są wyłącznie w działalności rolniczej.

Apel w tej sprawie, datowany na 7 maja 2025 r., został skierowany do Ministra Finansów Andrzeja Domańskiego i jest efektem wniosku zgłoszonego podczas kwietniowego posiedzenia KRIR.

Samochody ciężarowe – choć często pomijane w kontekście maszyn rolniczych – pełnią w wielu gospodarstwach rolę równie istotną jak ciągniki czy przyczepy. Służą do transportu zbiorów, pasz, nawozów czy płodów rolnych z pola do magazynu lub między działkami gospodarstwa.

Rolnicy używają ciężarówek do celów produkcji rolnej

KRIR zwraca uwagę, iż obecne obciążenia podatkowe ograniczają możliwości inwestycyjne rolników, którzy – w przeciwieństwie do firm transportowych – nie czerpią zysku z przewozu towarów, a używają pojazdów wyłącznie do celów produkcyjnych.

Obowiązujące przepisy (m.in. art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych) przewidują w tej chwili zwolnienie z podatku drogowego dla ciągników rolniczych. KRIR postuluje, by podobne podejście zastosować wobec lekkich samochodów ciężarowych w gospodarstwach rolnych – pod warunkiem, iż nie są one wykorzystywane komercyjnie, ale wyłącznie do prac na rzecz własnego gospodarstwa.

Zdaniem samorządu rolniczego takie rozwiązanie byłoby nie tylko sprawiedliwe, ale i zgodne z duchem unowocześniania rolnictwa. W wielu przypadkach ciężarówki zastępują dziś tradycyjne zestawy z ciągnikami, oferując większą wydajność i bezpieczeństwo w transporcie płodów rolnych. Zwolnienie z podatku drogowego mogłoby stanowić realne wsparcie dla gospodarstw, które inwestują w nowoczesny sprzęt transportowy.

Na odpowiedź Ministerstwa rolnicy jeszcze czekają. Portal WRP.pl będzie informował o dalszym przebiegu sprawy.

źródło: KRIR

opr. Adam Ładowski

Idź do oryginalnego materiału