Podłęże – Piekiełko: PKP PLK ogłosiły przetarg na budowę linii kolejowej Podłęże – Gdów

20 godzin temu

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiła postępowanie przetargowe na prace budowlane na odcinku między Podłężem a Gdowem. Inwestycja o wartości 2,3 mld zł jest częścią jednego z największych przedsięwzięć kolejowych realizowanych w tej chwili na południu Polski (projekt Podłęże – Piekiełko). Dwutorowa linia kolejowa znacząco skróci czas podróży pociągiem w kierunku stolicy Tatr i Sącza, a także pozwoli usprawnić przewozy towarów z oraz na Słowację. Zgodnie z planem trasa ta ma zostać oddana do eksploatacji w połowie 2029 r.

Planowana linia kolejowa o długości 42 km ma usprawnić transport publiczny w południowej części aglomeracji krakowskiej. Mieszkańcy Gdowa zyskają szybkie połączenie ze stolicą woj. małopolskiego – pociągi pokonają tę trasę w czasie krótszym niż 30 min. Na trasie zostanie zbudowana nowa stacja – Podłęże Bałachówka oraz przystanki w Zagórzu koło Niepołomic i Wiatowicach. Wszystkie obiekty zostaną w pełni dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności i będą wyposażone w windy oraz bezkolizyjne przejścia podziemne.

W trosce o wysoki poziom bezpieczeństwa zarówno w ruchu kolejowym, jak i drogowym wszystkie skrzyżowania dróg i torów będą dwupoziomowe. Na trasie powstanie 34 mostów i wiaduktów. Szczególnym wyzwaniem będzie konstrukcja dwunawowego tunelu o długości ponad 900 m. Linia zostanie poprowadzona nad autostradą A4, łącząc się z istniejącą magistralą E30 między przystankiem Węgrzce Wielkie a stacją Podłęże. Pociągi pasażerskie będą mogły kursować z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h.

To, co będzie się działo w tym obszarze Małopolski, ale także w innych regionach kraju, to całkowicie nowa infrastruktura kolejowa, której nigdy nie było. Tak jak drogowcy dziś mają już ponad 5 tys. kilometrów ekspresówek i autostrad, tak w obszarze kolejowym chcemy podążać tą samą drogą. Chcemy wybudować całkowicie nowe linie kolejowe wysokiej przepustowości, o najlepszych parametrach, aby wozić miliony pasażerów — mówił wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.

O projekcie Podłęże – Piekiełko

Projekt Podłęże – Piekiełko to kompleksowe przedsięwzięcie obejmujące modernizację i elektryfikację 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz oraz budowę 58 km nowej linii łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. w tej chwili prace toczą się już na czterech odcinkach (stacja Limanowa, Limanowa – bocznica Klęczany, bocznica Klęczany – Nowy Sącz, Chabówka – Rabka Zaryte), w tym przy budowie jednego z najdłuższych tuneli kolejowych w Polsce w okolicach Limanowej. Po zakończeniu inwestycji czas przejazdu z Krakowa do Nowego Sącza skróci się do ok. 60 min, a do Zakopanego do 90 min.

Aktualnie realizowane są dwa przetargi na prace na odcinku Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale oraz Szczyrzyc – Tymbark. Krajowy zarządca infrastruktury kolejowej zapowiada, iż do końca br. zostaną ogłoszone pozostałe postępowania.

Przygotowujemy kolejne przetargi dla tego projektu. W planach mamy uruchomienie wszystkich postępowań do końca tego roku. Nową trasą pomiędzy Krakowem a Nowym Sączem i Zakopanem pojedziemy za pięć lat — zapewniał Marcin Mochocki, członek zarządu PKP PLK SA.

Realizacja projektu, finansowanego częściowo ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), ma duże znaczenie dla rozwoju gospodarczego południowej Małopolski. Jak podkreślił minister infrastruktury Dariusz Klimczak, inwestycja znacząco podniesie konkurencyjność regionu.

Autor: Damian Malesza
Fot. PKP PLK, MI

Sprawdź również:

Ogłoszono przetarg na modernizację linii kolejowej Skierniewice – Czachówek
Do Małopolski dotarła maszyna TBM. Wydrąży najdłuższy w Polsce tunel kolejowy
Idź do oryginalnego materiału