Podłęże-Piekiełko: TBM Kinga już drąży, Jadwiga w gotowości

2 dni temu

W ramach realizacji projektu Podłęże-Piekiełko i modernizacji linii kolejowej 104 Chabówka-Nowy Sącz, w Pisarzowej koło Limanowej powstaje liczący prawie 4 km tunel główny oraz tunel ewakuacyjny. W przyszłym roku nowe tunele połączą stację w Męcinie z przystankiem w Mordarce, co pozwoli skrócić podróże koleją w kierunku Nowego Sącza.

Osobiście widziałem dziś, jak trudne zadanie wykonują specjaliści na tym placu budowy. Tym bardziej cieszę się, iż działania realizowane są zgodnie z przyjętym planem, a choćby o miesiąc wyprzedzają harmonogram. Już niedługo Małopolska zyska nowe, atrakcyjne czasowo połączenie kolejowe. Dzięki niemu zaktywizujemy gospodarczo i społecznie Limanową, Nowy Sącz i szereg innych miejscowości – podkreślił minister Dariusz Klimczak

Kinga, przeszło 600 tonowa tarcza TBM, rozpoczęła drążenie tunelu ewakuacyjnego w ostatni dzień marca. Do dziś maszyna wybudowała niemal 300 metrów podziemnej budowli. Dystans ten rośnie z godziny na godzinę, bo prace realizowane są w tym miejscu bez przerw. Skomplikowany proces technologiczny jest stale nadzorowany przez inżynierów i specjalistów. Nad adekwatnym i bezpiecznym działaniem maszyny czuwa system detektorów. Docelowo tarcza ma pokonywać ponad 10 metrów górotworu na dobę, przy jednoczesnym montażu ścian i usuwaniu wydobytego urobku. Pozwoli to na wydrążenie niemal 4 km tunelu w ok. 10 miesięcy.

Tuż obok tunelu ewakuacyjnego drążony będzie tunel dla pociągów. Wykona go druga tarcza – Jadwiga. w tej chwili tarcza TBM jest składana i przygotowywana do pracy, którą rozpocznie za kilka tygodni. Wykonawcy przy dostrajaniu drugiej maszyny skorzystają z doświadczeń zdobytych podczas pierwszych tygodni pracy przy mniejszym obiekcie. W sumie w ramach największej inwestycji Polskich Linii Kolejowych na południu Polski powstanie 20 tuneli. Pociągi będą kursować w 16 z nich, o łącznej długości niemal 21 km. Towarzyszących im tuneli ewakuacyjnych będzie 4, a ich długość osiągnie ok. 10 km.

Jesteśmy na placu budowy jednego z najważniejszych, a zarazem najtrudniejszych projektów realizowanych przez Polskie Linie Kolejowe. Budowa nowej linii kolejowej w tak skomplikowanym otoczeniu jest niewątpliwie wyzwaniem. Zbierane przez nas teraz doświadczenia są bezcenną lekcją, dającą gwarancję znakomitego przygotowania do kolejnych inwestycji o podobnej bądź większej skali – stwierdził Piotr Grawicz, zastępca dyrektora Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych SA.

Modernizacja linii kolejowej Limanowa – bocznica Klęczany to jeden z czterech odcinków projektu „Podłęże-Piekiełko”, na których już realizowane są prace budowlane. Chodzi o stację Limanowa oraz odcinki bocznica Klęczany – Nowy Sącz i Chabówka – Rabka Zaryte. W toku są postępowania przetargowe na cztery inne fragmenty tej linii: Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale (Kasina Wielka), Szczyrzyc – Tymbark, Tymbark – Limanowa i Podłęże – Gdów.

Projekt „Podłęże-Piekiełko” składa się z modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz i budowy 58 km nowej linii, łączącej docelowo Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu powstanie nowe połączenie, które ułatwi komunikację Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi pokonają trasę Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Fragmenty tej inwestycji finansowane są w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

Fot. PKP PLK

Zobacz również:

Projekt „Podłęże–Piekiełko” nabiera tempa: PLK SA podpisują umowy na zasilanie sieci trakcyjnej
Podłęże – Piekiełko: PKP PLK ogłosiły przetarg na budowę linii kolejowej Podłęże – Gdów
Idź do oryginalnego materiału