W miniony piątek tj. 07.06. zakończyła się trzydniowa X Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Techniczna „Rozwiązania skrzyżowań kolei z drogami kołowymi w poziomie szyn w aspekcie prawnym, ekonomicznym i technicznym”. O jej przebiegu na bieżąco informował patron medialny wydarzenia – SektorKolejowy.pl.
Była to już dziesiąta, czyli jubileuszowa edycja Konferencji, która po raz pierwszy została zorganizowana w 2004 roku. Mając na względzie przede wszystkim poprawę stanu bezpieczeństwa przejazdów kolejowych, inicjatorzy wydarzenia wnioskowali od samego początku o cykliczność spotkań oraz o wprowadzanie zmian ustawodawczych, poprzez opracowywanie projektów zmian w aktach prawnych. Wiele pomysłów, które zrodziły się przez lata, zostało wprowadzonych w życie, zwiększając bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych.
Żółta naklejka ratuje życie
Jedną z takich inicjatyw była tzw. Żółta Naklejka PLK. Od 2005 r. PKP PLK S.A. prowadzą kampanię społeczną „Bezpieczny Przejazd”. Luźno sformułowany na Konferencji wniosek, dał początek ważnej akcji zwiększania świadomości uczestników ruchu, co do adekwatnych zachowań na przejazdach kolejowo-drogowych. #ŻółtaNaklejkaPLK umieszczana na różnych elementach przejazdów to rodzaj „koła ratunkowego”, zawierającego podstawowe informacje o tym, jak się zachować w sytuacji zagrożenia, gdy utkniemy na przejeździe kolejowo-drogowym. O skuteczności akcji świadczyć mogą liczby. Jak podaje portal bezpieczny-przejazd.pl tylko od początku 2024 r. odebrano blisko dwa i pół tysiąca zgłoszeń potencjalnych zagrożeń na przejazdach i terenach kolejowych, a dzięki szybkiej interwencji możliwa była błyskawiczna reakcja, nierzadko ratująca życie, czy minimalizująca dramatyczne konsekwencje niebezpiecznych zdarzeń i zachowań.
Bogaty program merytoryczny
W tym roku organizatorzy – Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP Oddział w Częstochowie oraz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Centrala przy wsparciu Śląskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa oraz PKP PLK S.A. Zakładu Linii Kolejowych w Częstochowie, tak jak w ubiegłych latach, zgromadzili wielu ciekawych prelegentów i gości, którzy w swoich merytorycznych prezentacjach i wystąpieniach poruszali istotne dla tematu Konferencji zagadnienia. Samą Konferencję zaszczycił chociażby podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Piotr Malepszak.
Wyznaczone wstępnie cele samej Konferencji uznać należy za spełnione. Zgodnie z owymi celami, oceniono zarówno postęp realizacji wniosków, które zostały sformułowane w trakcie poprzednich dziewięciu edycji Konferencji, jak i postęp podejmowanych działań ich wdrażania. Jest to stały punkt każdej kolejnej Konferencji, gdyż organizatorom zależy na realnym wprowadzaniu w życie, opracowanych wniosków, postulatów, organizowaniu szkoleń czy medialnych kampanii, promujących adekwatne zachowania w newralgicznym punkcie, jakim są skrzyżowania dróg kołowych i szynowych. Przed uczestnikami spotkań postawiono istotne zadania, czyli konieczność dokonania analizy stanu bezpieczeństwa przejazdów kolejowych oraz wyznaczenie głównych działań, które mają służyć poprawieniu owego bezpieczeństwa. Omawiano m.in. systemy kontroli przejazdów, funkcjonalność wideo radarów, systemy oznaczeń (w tym Żółtej Naklejki PLK), czy skuteczność wykorzystywania georusztów, ograniczających efekt progowy na przejazdach.
Innowacyjne rozwiązania
W trakcie Konferencji zaprezentowano nowoczesne rozwiązania techniczne i technologiczne, poprawiające funkcjonalność skrzyżowań, w tym bardzo interesujące rozwiązania firmy Kyosan, która od wielu dekad skutecznie wdraża innowacyjne rozwiązania w japońskich kolejach, znacząco poprawiając bezpieczeństwo między innymi na skrzyżowaniach dróg kołowych z szynowymi. Spółka Monat sukcesywnie rozszerza swoją działalność poprzez dostarczanie indywidualnych rozwiązań zwiększających poziom bezpieczeństwa zaprezentowała innowacyjne rozwiązania m.in. system poprawy widoczności dla przejazdów kat. D czy system telewizji dla przejazdów kat. A. Spółka TINES Rail specjalizująca się w produkcji nowoczesnych systemów oraz komponentów wchodzących w skład bezpodsypkowych konstrukcji nawierzchni dróg kolejowych prezentowała dopuszczone rozwiązania ze swojego portfolio.
Osobnym analizowanym zagadnieniem, była ocena nie tylko technologicznych, ale i ekonomicznych oraz formalno-prawnych uwarunkowań, które mogą wpływać na poprawę warunków technicznych skrzyżowań. Zagadnienia formalne, łączące się z tematem współdzielenia odpowiedzialności tak służb kolejowych, jak i drogowych za adekwatne utrzymanie skrzyżowań, również były dyskutowane w trakcie Konferencji. Jest to ważkie zagadnienie, gdyż zmiany w dokumentacji formalno-prawnej (w tym ustawodawczej) niosą za sobą zmiany w zachowaniach uczestników ruchu.
Zajęcia praktyczne i warsztaty
Warto podkreślić, iż na Konferencję składały się nie tylko panele prezentacyjne i dyskusyjne, ale także zajęcia w terenie, uczestnicy mieli okazję odbyć wizytę studyjną chociażby w Krajowym Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Katowicach, czy odbyć przejazd drezyną po oddanej do użytku pod koniec ubiegłego roku lini nr 182, ze stacji Zawiercie do Tarnowskich Gór przez lotnisko w Pyrzowicach, by w bezpośredni sposób zapoznać się z wdrażanymi, nowoczesnymi rozwiązaniami w zakresie bezpieczeństwa nie tylko przejazdów kolejowych.
Sektor Kolejowy patronem medialnym Konferencji
Oficjalnie dziękując za udział zarówno prelegentom, gościom, jak i uczestnikom Konferencji, organizatorzy już zapraszali na kolejną jedenastą odsłonę Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo-Technicznej, licząc na równie udane i owocne dyskusje, jak te które miały miejsce w trakcie właśnie skończonego wydarzenia. Organizatorzy werbalizują wnioski i postulaty wypracowane w trakcie tegorocznej edycji Konferencji, które zostaną niedługo opublikowane.
Sprawdź również:
Trwa X ogólnopolska Konferencja przejazdowa w Zawierciu
Zawiercie: Rozpoczyna się X Konferencja SITK „Rozwiązania skrzyżowań kolei z drogami kołowymi w poziomie szyn”
Autor: A.F.
Zdjęcia i film: FACtech