Podsumowanie XVI edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo!

1 tydzień temu

Konferencja Infrastruktura Polska i Budownictwo – inauguracja

Tegoroczna konferencja Infrastruktura Polska i Budownictwo rozpoczęła się od prezentacji przedstawiciela agencji ONZ zajmującej się promocją idei zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności społecznej. Wystąpienie inauguracyjne „W kierunku neutralności klimatycznej: Rola infrastruktury i budownictwa w realizacji globalnych zobowiązań” wygłosił Kamil Wyszkowski, Krajowy Przedstawiciel, Dyrektor Wykonawczy, UN Global Compact Network Poland, Przedstawiciel, UNOPS w Polsce. Wśród największych wyzwań dla cywilizacji ludzkiej, do których musi dostosować się nasza infrastruktura, wymienił: dostęp do wody, dostęp do żywności, zmiany temperatur, w tym szczególnie ogrzewanie się oceanów, oraz spadek bioróżnorodności. Jak zaznaczył, aby zapobiegać negatywnym skutkom tych zjawisk, niemal cała infrastruktura miejska, energetyczna i żywnościowa będzie wymagać dogłębnej przebudowy.

Konferencja Infrastruktura Polska i Budownictwo – panel „Zamówienia publiczne”

Tematem przewodnim pierwszego panelu dyskusyjnego dotyczącego zamówień publicznych stał się niedawny wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE w tzw. sprawie „Kolin”, dotyczący obostrzeń w dopuszczaniu podmiotów spoza UE do ofertowania zamówień realizowanych na terenie Wspólnoty. Zdaniem uczestników debaty jest to krok w dobrym kierunku, ponieważ podmioty z państw UE są ograniczane przez szereg obostrzeń regulacyjnych, którym nie podlegają zewnętrzni oferenci. Co więcej, informacje podawane przez te podmioty są trudne do zweryfikowania. Wspomniano też, iż rozpoczął się już proces legislacyjny włączający zmiany do planowanej nowelizacji Prawa zamówień publicznych.

Uczestnicy dyskusji odnieśli się również do kwestii zachowania równowagi sił i dobrej współpracy pomiędzy uczestnikami procesu zamówień publicznych. Każda strona procesu zamówień publicznych powinna dążyć do tego, aby zakończyć inwestycję jak najszybciej. Nie oczekują oni rewolucyjnych zmian, a jedynie oczyszczenia otoczenia regulacyjnego i doprecyzowania pewnych kwestii, które dziś rodzą problemy. Konkluzją debaty stało się stwierdzenie, iż dla prawidłowej realizacji kontraktu konieczny jest stały kontakt między uczestnikami zamówienia publicznego na każdym etapie jego realizacji.

Konferencja Infrastruktura Polska i Budownictwo – case study I

Zagadnienia prawne związane ze sporem między zamawiającym a wykonawcą przedstawili w formie case study Anna Prigan, radca prawny, partner, Wardyński i Wspólnicy oraz dr hab. Marcin Lemkowski, prof. UAM, adwokat, wspólnik, Wardyński i Wspólnicy. Prelegenci zaczęli od wskazania, iż spory pomiędzy zamawiającym i wykonawcą można rozdzielić na trzy zasadnicze etapy: przy zawarciu umowy, podczas wykonania umowy i po zakończeniu prac. W początkowej fazie problemem są często uznaniowe warunki zamówienia, nierealistyczne w stosunku do możliwości wykonawcy. Konflikty na etapie realizacji umowy stanowią zaś zwykle konsekwencję i przedłużenie nieprawidłowości występujących na etapie zawarcia kontraktu. Co więcej, w tej chwili zamawiający zbyt mocno naciskają na dopuszczenie obiektu do użytku, choćby wadliwego. Dlatego też wiele sporów między zamawiającym i wykonawcą przeniosło się w tej chwili w fazę po odbiorze.

Konferencja Infrastruktura Polska i Budownictwo – panel „Inwestycje kolejowe i transport”

Głównym punktem dyskusji pomiędzy ekspertami rynku kolejowego był kierunek, w jakim powinny podążać inwestycje na kolei w nadchodzących latach. Prelegenci byli zdania, iż istotne usprawnienie infrastruktury kolejowej wcale nie wymaga wielomiliardowych inwestycji. Zacząć należy od upraszczania i cyfryzacji istniejących rozwiązań, a głębsze zmiany wymagają czasu. Innym poruszonym przez debatujących tematem były specjalistyczne projekty kolejowe, takie jak ten realizowany w ramach budowy CPK, który jest w przededniu przejścia od fazy projektowej do realizacyjnej. To projekt wieloetapowy, rozpisany na lata, a każdego roku w ramach zamówień publicznych będą oferowane kontrakty o wartości od 10 do 15 mld zł.

Konferencja Infrastruktura Polska i Budownictwo była również okazją do rozmów na temat rozwoju sieci metra. Specyfika i trudności związane z pracą nad koleją podziemną są nieco inne niż w przypadku tradycyjnej sieci kolejowej. Jak podkreślali paneliści, realizacja projektów infrastrukturalnych w środowisku miejskim wymaga znacznie więcej czasu, co sprawia, iż perspektywa inwestycyjna musi być wydłużona.

fot. Executive Club

Konferencja Infrastruktura Polska i Budownictwo – case study II

Kolejną prezentację, pt. „Wykorzystanie nowoczesnych metod cyfrowych w procesie zakupu i logistyki kruszyw”, przedstawił Przemysław Wyrzykowski, Dyrektor ds. Rozwoju Sieci, Schüttflix Polska. Podczas wystąpienia prelegent przybliżył nowatorski projekt aplikacji Schüttflix – marketplace’u dla rynku materiałów budowlanych. W Polsce działa niemal 3700 żwirowni i ponad 300 aktywnych kamieniołomów, a każdego dnia wykonuje się ponad 40 000 przewozów kruszyw. Dzięki aplikacji Schuttflix dostawcy mają dostęp do zleceń transportowych z całej Polski, producent otrzymuje z kolei możliwość stałego monitoringu i śledzenia dostawy oraz wykonania zlecenia wraz z wszelkimi parametrami danego przewozu. Platforma to także możliwość dotarcia do szerokiego grona klientów z różnych zakątków kraju, którzy inaczej nie skorzystaliby z danego źródła materiałów budowlanych. System monitoruje także przetargi publiczne na poziomie samorządowym.

Konferencja Infrastruktura Polska i Budownictwo – panel „Infrastruktura drogowa”

Już na początku debaty przedstawiciel największego zamawiającego w tym obszarze, GDDKiA, podkreślił, iż inwestycje drogowe przeżywają w tej chwili swój renesans. Co roku powstają setki kilometrów nowych dróg, nie tylko w ramach autostrad czy dróg szybkiego ruchu, ale także dróg lokalnych. Jedną z obaw prezentowanych przez wykonawców jest jednak rozłożenie inwestycji w czasie. Zdaniem uczestników dyskusji problemem związanym z realizacją ogromnej ilości planowanych inwestycji infrastrukturalnych może być wąskie gardło administracyjne, które nie da sobie rady z obsługą takiej liczby procesów. Debatujący zwrócili także uwagę, iż w samorządach brakuje dalekosiężnego planowania inwestycyjnego, co uniemożliwia odpowiednie rozłożenie projektów w czasie i ograniczenie kosztów. Nie ma też standardu zamówień publicznych w ramach jednostek samorządu, przez co wykonawcy muszą za każdym razem dostosowywać się do innych wytycznych. Problemem są również niewielkie możliwości finansowe samorządów, a także długie i uciążliwe procesy wstępne dla podpisania umów PPP.

Konferencja Infrastruktura Polska i Budownictwo – case study III

W ramach trzeciego case study Emilia Błach, Dyrektor Działu Ofertowo-Projektowego Soletanche Polska, przedstawiła prezentację: „Jak posadowione są strategiczne inwestycje infrastrukturalne? Studium przypadku na przykładzie wybranych realizacji Soletanche Polska”. Prelegentka podkreśliła znaczenie profesjonalnych prac geotechnicznych, mówiąc, iż innowacyjne rozwiązania fundamentowe pozwalają na znaczne skrócenie czasu inwestycji, a tym samym zmniejszenie kosztów oraz generowanego przez inwestycję śladu węglowego. Przedstawiła też przeprowadzone w ostatnim czasie prace na stacji kolejowej Warszawa Zachodnia, gdzie Soletanche zaprojektował przestronną przestrzeń podziemną – z peronami i przejściami, a także poczekalniami, kasami biletowymi, a choćby przystankiem tramwajowym.

Konferencja Infrastruktura Polska i Budownictwo – debata liderów „Inwestycje strategiczne”

Kulminacyjnym punktem konferencji była debata liderów polskiego budownictwa na temat inwestycji strategicznych. Panel rozpoczął się od podsumowania bieżącego stanu wykorzystania środków inwestycyjnych z KPO i innych funduszy. Niedawno MFiPR zakomunikowało wraz z Ministerstwem Infrastruktury zintensyfikowanie prac w segmencie kolejowym. Polska jest jednym z liderów, jeżeli chodzi o wykorzystanie środków, i w tej chwili ubiega się w konkursie o kolejne 500 mln zł. Inni dyskutanci nieco studzili nastroje, mówiąc, iż oprócz rozmowy o wielkich, nadchodzących inwestycjach warto skupić się także na wielu nierozwiązanych problemach z przeszłości – szczególnie kwestii waloryzacji. Brak adekwatnej formuły rewaloryzacyjnej powoduje szereg batalii sądowych, które z kolei skutkują opóźnieniami w realizacji i kolejnym wzrostem kosztów inwestycji.

Paneliści podkreślili, iż rynek budowlany zawsze był uważany za sektor wysokiego ryzyka. Choć Polska już od kilku dekad jest jednym z największych rynków budowlanych w Europie, brakuje nam stabilności. Jest jedynie kryzys albo boom inwestycyjny. A boom inwestycyjny to często jedynie inny rodzaj kryzysu.
W ramach podsumowania prelegenci stwierdzili, iż zarówno w gronie podmiotów publicznych, jak i wykonawców brakuje jasnego kierunku strategicznego rozwoju branży budowlanej – powinna paść jasna deklaracja władz po konsultacjach z sektorem, czy będzie to infrastruktura drogowa, kolejowa, rozwój mieszkalnictwa, energetyki czy coś jeszcze innego.

Zapraszamy do obejrzenia poszczególnych wystąpień na XVI konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo: LINK!

Idź do oryginalnego materiału