Polacy coraz częściej wybierają piwo bezalkoholowe

11 godzin temu

Nowe badanie opinii publicznej przeprowadzone przez SW Research pokazuje, iż piwo bezalkoholowe zyskuje w Polsce coraz większą akceptację społeczną i jest postrzegane jako narzędzie wspierające ograniczanie spożycia alkoholu. Ponad połowa respondentów uznała, iż tego typu napoje stanowią element pozytywnej zmiany kulturowej, sprzyjającej bardziej odpowiedzialnym wzorcom konsumpcji.

Sprzedaż piw bezalkoholowych w Polsce w ciągu ostatnich siedmiu lat wzrosła o ponad 250 procent. Aż 7 na 10 dorosłych Polaków przyznaje, iż sięga po nie regularnie. Taki wynik potwierdza rosnące zainteresowanie alternatywami dla napojów alkoholowych, co wpisuje się w globalny trend No Alcohol, Low Alcohol (NoLo), promujący zdrowszy styl życia i świadome decyzje konsumenckie.

Według danych z października 2025 roku, 51,3 proc. ankietowanych uważa, iż piwo bezalkoholowe pomaga ograniczać spożycie alkoholu. Przeciwnego zdania jest mniej niż jedna czwarta respondentów (24,9 proc.). Ponadto 42,4 proc. badanych twierdzi, iż piwo bezalkoholowe zastępuje wersję alkoholową, a 46,5 proc. przyznaje, iż pomaga zmniejszyć konsumpcję innych alkoholi, w tym mocnych trunków.

Blisko połowa ankietowanych (48,3 proc.) wskazała, iż rosnąca popularność piwa bezalkoholowego przyczynia się do zmniejszenia liczby pijanych kierowców, co może mieć znaczenie w kontekście bezpieczeństwa na drogach. Jednocześnie 51,5 proc. respondentów sprzeciwia się obejmowaniu piw bezalkoholowych tymi samymi restrykcjami, co napojów alkoholowych, podkreślając ich odmienny charakter i funkcję społeczną.

Z badania wynika, iż piwo bezalkoholowe jest postrzegane jako narzędzie wspierające odpowiedzialną konsumpcję i ograniczanie szkód wynikających z nadmiernego picia alkoholu. Polacy nie traktują go jako produktu wprowadzającego w świat alkoholu, ale przeciwnie – jako alternatywę, która pozwala zredukować jego spożycie. Wśród czynników wpływających na nadużywanie alkoholu badani wskazują przede wszystkim złe wzorce wyniesione z domu (45 proc.) oraz łatwy dostęp do tzw. „małpek” (32 proc.). Jedynie 4,8 proc. uznało dostępność napojów bezalkoholowych za czynnik zwiększający ryzyko nadużyć, co wskazuje, iż problem alkoholowy ma przede wszystkim charakter społeczno-kulturowy.

Zdaniem ekspertów, rosnące zainteresowanie piwem bezalkoholowym stanowi element szerszej zmiany w podejściu Polaków do alkoholu. Konsumenci coraz częściej poszukują produktów, które łączą walory smakowe z neutralnym wpływem na organizm. Badania naukowe i konsumenckie wskazują, iż głównymi motywacjami wyboru piwa bezalkoholowego są jego smak, orzeźwienie oraz brak negatywnych skutków typowych dla napojów zawierających alkohol.

Zjawisko to wpisuje się w działania na rzecz zdrowia publicznego, które zakładają redukcję szkód wynikających z nadmiernego spożycia alkoholu poprzez promowanie alternatyw o zerowej zawartości alkoholu. Piwo bezalkoholowe staje się więc jednym z elementów tej strategii, wspierając konsumentów w dokonywaniu bardziej świadomych wyborów.

Fot.: Materiały prasowe Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie

Badanie zostało przeprowadzone przez firmę SW Research w dniach 7–9 października 2025 roku metodą wywiadów online (CAWI) na reprezentatywnej próbie 840 osób dorosłych w wieku 18–65 lat. Zrealizowano je na zlecenie Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie.

Idź do oryginalnego materiału