Wysłuchaj komentarza eksperta:
Komentarz Mariusza Zielonki, głównego ekonomisty Lewiatana
Październikowe dane o sprzedaży detalicznej przyniosły rynkowi niezwykle pozytywne zaskoczenie, potwierdzając, iż polski konsument definitywnie porzucił postawę wyczekiwania i ruszył na większe zakupy. Odczyt dynamiki sprzedaży na poziomie +5,4% r/r (w cenach stałych) okazał się znacznie lepszy od rynkowego konsensusu, który zakładał wzrost w okolicach 3,9%. choćby biorąc pod uwagę efekt kalendarzowy – październik miał o jeden dzień roboczy więcej niż wrzesień – skala odbicia, szczególnie w ujęciu miesięcznym (+6,7%), jest imponująca i sugeruje mocne wejście w decydujący dla handlu IV kwartał roku. Zapowiada się, iż okres świąteczny będzie najlepszym dla handlu od co najmniej 3 lat.

Analiza struktury koszyka zakupowego pokazuje wyraźną zmianę nastrojów. O ile sprzedaż dóbr pierwszej potrzeby, takich jak żywność, rośnie symbolicznie (+0,6% r/r), to prawdziwy boom widzimy w kategoriach dóbr trwałych i luksusowych. Dwucyfrowe wzrosty w sprzedaży samochodów i motocykli (+15,6%) oraz mebli i RTV/AGD (+13,9%) świadczą o tym, iż rosnące dochody realne wreszcie przekładają się na odważniejsze decyzje inwestycyjne gospodarstw domowych. Konsumenci przestali kupować tylko to, co „muszą”, a zaczęli realizować odkładany popyt na to, co „chcą”.
Październikowe dane o sprzedaży to mocny sygnał prowzrostowy dla całej gospodarki. Silny konsument, nie bojący się już dużych wydatków, powinien być solidnym fundamentem wzrostu PKB w końcówce 2025 roku, a świetne nastroje w handlu detalicznym dobrze wróżą nadchodzącemu szczytowi przedświątecznemu.
Więcej komentarzy ekonomicznych w serwisie społecznościowym X, na profilu naszego eksperta Mariusza Zielonki, https://x.com/MariuszZielon11
Konfederacja Lewiatan










