Polacy też potrafią! Firma z Kujaw podbija intermodal na Ukrainie

8 godzin temu

Polska spółka Laude Smart Intermodal odnotowuje dynamiczny rozwój usług intermodalnych na Ukrainie. W ubiegłym roku firma przewiozła aż 1,5 mln ton towarów dla ukraińskich podmiotów, jednocześnie obsługując klientów międzynarodowych. To rezultat strategicznych działań i inwestycji w nowoczesne rozwiązania logistyczne, które wspierają zarówno eksport, jak i import.

Laude rozwija usługi intermodalne na Ukrainie

Jednym z kluczowych kroków Laude na Ukrainie było uruchomienie połączenia kolejowego R2 z naszym krajem. Trasa, będąca częścią projektu „Revolucia”, łączy terminal w polskim Zamościu z głównymi ukraińskimi miastami, takimi jak Kijów, Odessa, Dniepr czy Donieck. Dzięki temu znacząco zwiększono efektywność transportu, co znalazło odzwierciedlenie w rosnącej liczbie realizowanych przewozów.

Polska odgrywa centralną rolę w strategii Laude, co wynika zarówno z bliskości geograficznej, jak i rozwiniętej infrastruktury. Firma koncentruje się na przewozach przez polskie terminale, co pozwala na optymalizację kosztów i czasu transportu. Według Pavela Kalasko, wiceprezesa ds. rynków wschodnich Laude, intermodalność – łączenie różnych środków transportu – jest kluczowa dla zwiększenia efektywności dostaw. To podejście odpowiada na rosnące zapotrzebowanie na szybkie i elastyczne rozwiązania logistyczne.

W zdecydowanej większości prowadzimy transporty intermodalne przez Polskę, co pozwala na optymalizację czasową i kosztową w obrocie towarami. Z racji bliskości i doskonałej infrastruktury Polska jest jednym z naszych kluczowych partnerów transportowych. jeżeli chodzi o inne kierunki, to nie realizujemy w tej chwili transportów przez Rumunię, jednak regularnie kursujemy do Słowacji i Węgier, co umożliwia nam rozbudowę sieci transportowej w regionie. Te kierunki stanowią istotną część naszej oferty, szczególnie w kontekście rozwoju współpracy z krajami Europy Środkowo-Wschodniej, gdzie popyt na usługi transportowe rośnie – mówi Pavel Kalasko.

Firma rozwija nowe korytarze transportowe

W ubiegłym roku przeładunki na polsko-ukraińskich przejściach granicznych wyniosły 20,8 mln ton, co oznacza wzrost o 18% w porównaniu z 2023 rokiem. Największy ruch zanotowano na przejściu Izów–Hrubieszów (10,9 mln ton) oraz Mościska II–Medyka (5,2 mln ton). Dominującymi towarami były:

  • ruda żelaza – 5,8 mln ton (wzrost o 44%),
  • produkty naftowe – 2,6 mln ton,
  • materiały budowlane – 2,3 mln ton.

Jednak dla Laude Smart Intermodal jednym z kluczowych produktów przewożonych na Ukrainie jest zboże. W ubiegłym roku koleją przetransportowano 34,1 mln ton zbóż, co odpowiada 48% udziału w eksporcie. Zmiany w kierunkach eksportowych wymuszone sytuacją geopolityczną zmotywowały firmę do rozwijania nowych korytarzy transportowych, szczególnie do Europy Środkowo-Wschodniej.

Jestem przekonany, iż polskie firmy mogą i powinny wykorzystać możliwości, jakie z tego wynikają. Nikogo nie trzeba przekonywać, iż sama Ukraina nie jest dziś w stanie zaspokoić swoich potrzeb w tym zakresie, ale też koszt transportu premiuje tych, którzy mają na ten rynek najbliżej, czyli przede wszystkim polskich producentów – uważa Pavel Kalasko.

Laude Smart Intermodal odnotowała również wzrost przewozów w jednostkach TEU (ekwiwalent kontenera 20-stopowego). W 2023 roku firma przewiozła 80 tys. TEU, natomiast w ubiegłym roku liczba ta wzrosła do 107 tys. TEU. Rosnące znaczenie transportu intermodalnego w regionie daje nadzieję na dalszy rozwój współpracy z Ukrainą i krajami Europy Środkowo-Wschodniej.

Rewolucja w intermodalu? LTG Cargo Polska stawia na system NikRASA

Znajdziesz nas w Google News

Idź do oryginalnego materiału