Największy polski przewoźnik pasażerski intensyfikuje działania mające na celu odmłodzenie wyeksploatowanej floty pojazdów. Spółka rozważa zakup na rynku wtórnym do 14 spalinowych i 4-6 elektrycznych zespołów trakcyjnych z Europy Zachodniej. Jednocześnie kontynuuje modernizację posiadanych pojazdów ED72. Działania te stanowią odpowiedź na narastający problem starzejącego się taboru oraz potrzebę podniesienia komfortu podróży.
Rozeznanie rynku wtórnego – Niemcy w centrum uwagi
Jak wynika z odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury na zapytanie poselskie Łukasza Kmity, Polregio już w 2024 r. rozpoczęło działania związane z analizą rynku wtórnego pojazdów kolejowych, koncentrując się przede wszystkim na rynku niemieckim. Spółka przeprowadziła oględziny wybranych jednostek spalinowych, choć dokładny koszt ewentualnej homologacji jednostek wciąż pozostaje nieznany. Ostateczna kwota będzie zależna od liczby zakupionych pojazdów oraz ich typu.
Zakupiona flota miałaby zostać wyposażona w klimatyzację przedziałów pasażerskich, urządzenia dostosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami oraz inne udogodnienia dla podróżnych. Przewoźnik nawiązał już robocze kontakty z europejskimi przewoźnikami i poolami taborowymi, jednak szczegóły tych rozmów objęte są tajemnicą przedsiębiorstwa.
Odwrót od klasycznych EN57 – ilostan i plany wycofania
Obecnie Polregio dysponuje zaledwie 53. sprawnymi pojazdami serii EN57 i 2. pojazdami serii EN71 w wersji klasycznej, niezmodernizowanej. Żaden z tych składów nie jest wyposażony w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, co stanowi poważny mankament w okresie letnich upałów. Z eksploatacji wyłączono już 11 pojazdów (w tym 8 serii ED72, 2 serii EN57 oraz 1 serii EN71), które osiągnęły resurs kwalifikujący do naprawy poziomu P5.
Plany dotyczące fizycznej likwidacji taboru przewidują sprzedaż i złomowanie:
- 49. pojazdów serii EN57 i 3. pojazdów serii EN71 w 2025 r.
- kolejnych 6. jednostek EN57 oraz 1. jednostki EN71 w 2026 r.
- 6 pojazdów EN57 w 2027 r.
Umowy na sprzedaż części z większości tych pojazdów zostały zawarte w 2024 r. i są w trakcie realizacji.
Modernizacja ED72 – drugie życie dla starych składów
Mimo planów zakupu taboru używanego Polregio nie rezygnuje z modernizacji posiadanych pojazdów. W styczniu 2025 r. spółka zawarła umowę z PESA Mińsk Mazowiecki SA na wykonanie naprawy poziomu P5 wraz z gruntowną modernizacją 7. pojazdów serii ED72. Modernizacja obejmie m.in. zabudowę asynchronicznych zespołów napędowych pozwalających na eksploatację z prędkością do 120 km/h, modernizację układu biegowego oraz wyposażenie w klimatyzację i udogodnienia dla pasażerów.
Dostarczenie zmodernizowanych pojazdów zostało zaplanowane w dwóch etapach – pierwsze cztery trafią do Polregio do końca czerwca 2026 r., a kolejne 3 do końca września 2026 r. w tej chwili spółka dysponuje łącznie 134 gruntownie zmodernizowanymi jednostkami na bazie pojazdów serii EN57 i ED72, z czego 109 jest czynnie wykorzystywanych w eksploatacji.
Zakup pojazdów używanych – racjonalny wybór czy chybione inwestycje?
Próba pozyskania przez Polregio funduszy na nowe składy z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) zakończyła się fiaskiem. Chodziło aż o 98 EZT-ów. Spółka jest zmuszona poszukiwania wszelakich rozwiązań, które mogą w jakimkolwiek stopniu poprawić jej trudną sytuację taborową. Zakup używanych, ale nowocześniejszych pojazdów z rynku zachodniego może stanowić racjonalną alternatywę wobec kosztownych napraw przestarzałych jednostek EN57. Choć rozszerzanie floty taborowej o jednostki z rynku wtórnego często spotyka się z krytyką, trend ten staje się coraz bardziej powszechny – szczególnie w Wielkopolsce. Tamtejszy przewoźnik (KW) niedawno nabył 2 używane pociągi SA136-PTS z Włoch. W przypadku segmentu tramwajowego szerokim echem odbił się zakup trzydziestoletnich pojazdów NGT6D z niemieckiego Bonn przez MPK Poznań.
Autor: Damian Malesza
Fot. JBCrew
Sprawdź również: