Cztery nowe pojazdy trafią do POLREGIO w woj. świętokrzyskim. Zakup taboru zostanie dofinansowany ze środków unijnych. Przedstawiciele spółki i samorządu województwa podpisali umowę potwierdzającą przyznanie wsparcia dla przewoźnika.
Zakup nowoczesnego, zeroemisyjnego kolejowego taboru pasażerskiego wpisuje się w założenia Regionalnego Planu Transportowego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2021-2030. Dzięki temu projektowi wprowadzimy do eksploatacji w ramach zasobów Świętokrzyskiego Zakładu POLREGIO nowe pociągi, które odpowiadają aktualnym standardom pod kątem kosztów eksploatacji, parametrów trakcyjnych, komfortu podróżowania i bezpieczeństwa podróżnych – przekonuje Renata Janik, marszałek woj. świętokrzyskiego.
Środki na zakup taboru przyznano z programu Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027. Wartość dofinansowania dla POLREGIO wyniesie 47,2 mln zł, a wartość całego projektu blisko 118 mln zł netto.
Podpisana dziś umowa na dofinansowanie zakupu czterech elektrycznych zespołów trakcyjnych dla województwa świętokrzyskiego to symboliczny, ale istotny krok w kierunku odbudowy potencjału taborowego POLREGIO. Równolegle prowadzimy już postępowanie na wybór wykonawcy tego zamówienia. Liczymy, iż pojazdy trafią do nas w 2028 r. […] Nasze potrzeby są ogromne. Zastaliśmy spółkę w bardzo trudnej sytuacji, z dramatycznym niedoborem własnego taboru. Dlatego konsekwentnie zabiegamy o finansowanie kolejnych inwestycji – zarówno dla Świętokrzyskiego, jak i innych regionów, w których realizujemy połączenia – mówi Krzysztof Pietrzykowski, prezes zarządu POLREGIO.
Będzie bezpieczniej i bardziej nowocześnie
Pasażerowie będą mogli liczyć na szereg udogodnień w kupowanych EZT-ach. Na pokładzie skorzystają z gniazdek elektrycznych i ładowarek USB. Pojazdy będą wyposażone w klimatyzację i monitoring. Wszystkie składy będą również dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Pojawią się m.in. specjalne miejsca w pociągu, dostosowana toaleta czy pochylnia umożliwiająca wejście i wyjście z pojazdu.
To kolejny krok w kierunku poprawy jakości transportu kolejowego w naszym regionie i wzrostu atrakcyjności podróży pociągami […] Każdy z czterech pociągów będzie musiał posiadać co najmniej 150 miejsc, w tym, co najmniej 104 miejsca siedzące, rozwijać prędkość maksymalną wynoszącą co najmniej 160 km/h, a także umożliwiać zastosowanie trakcji wielokrotnej. Pojazdy zostaną wyposażone w moduły Europejskiego Systemu Kontroli Pociągu ERTMS/ETCS poziomu 2 – podkreśla Grzegorz Socha, wicemarszałek woj. świętokrzyskiego.
Składy będą kursować na regionalnych trasach:
- Kielce – Skarżysko-Kamienna
- Kielce – Sandomierz
- Kielce – Busko-Zdrój
- Kielce – Sędziszów
- Kielce – Ostrowiec Świętokrzyski
- Kielce – Włoszczowa Północ
- Sandomierz – Skarżysko-Kamienna
- Sandomierz – Ostrowiec Świętokrzyski
- Skarżysko-Kamienna – Ostrowiec Świętokrzyski
Województwo świętokrzyskie konsekwentnie stawia na zrównoważony rozwój i inwestycje, które realnie poprawiają jakość życia mieszkańców. Takim działaniem było przywrócenie po 19 latach połączeń kolejowych z Kielc do Sandomierza – decyzja, która spotkała się z pozytywnym odbiorem społecznym. Dzisiejsza umowa na nowe pociągi to naturalna kontynuacja tych działań i kolejny dowód na to, iż transport publiczny w naszym regionie się rozwija – zaznacza Andrzej Pruś, członek zarządu woj. świętokrzyskiego.
Harmonogram inwestycji
Podpisanie umowy na unijne dofinansowanie stanowi kolejny krok w procesie pozyskania nowoczesnych składów dla POLREGIO w Świętokrzyskiem. Przewoźnik rozpisał już przetarg na wybór firmy, która wyprodukuje pojazdy. Termin składania ofert mija 18 lipca br. Zakończenie dostaw planowane jest do końca 2028 r.
Źródło: POLREGIO
Fot. POLREGIO
Zobacz również: