Polscy konsumenci nie chcą już kupować „po staremu”, coraz częściej sięgają po AI [RAPORT]

1 tydzień temu

Ponad jedna trzecia polskich konsumentów (37 proc.) korzysta z AI podczas zakupów — to aż 42-procentowy wzrost w porównaniu z rokiem 2024, wynika z najnowszego raportu Adyen Index: Retail Report 2025.

Najczęściej po sztuczną inteligencję sięga pokolenie Z (64 proc.). Co istotne, ponad połowa użytkowników AI (52 proc.) deklaruje, iż technologia ta stanowi dla nich źródło inspiracji, m.in. podczas zakupów odzieży i dodatków, a także produktów spożywczych. Tymczasem tylko 28 proc. przedsiębiorców planuje inwestycje w AI w najbliższych 12 miesiącach w celu wsparcia działań sprzedażowych i marketingowych.

Okazuje się, iż ponad jedna trzecia respondentów z Polski (37 proc.) korzysta z AI, aby ułatwić sobie zakupy. Opinie na ten temat są pozytywne – 52 proc. przyznaje, iż technologia pomaga odnaleźć inspirację podczas zakupów odzieży i dodatków, produktów spożywczych, a także w innych sferach życia. Co dziesiąty Polak (11 proc.) po raz pierwszy skorzystał z AI, jako wsparcia w procesie zakupowym, w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Co ciekawe, 5 proc. badanych twierdzi, iż to właśnie dzięki sztucznej inteligencji znajduje najlepsze pomysły.

Nieco ponad połowa respondentów (52 proc.) korzysta z AI, aby trafiać na mniej znane marki, co stwarza realną szansę dla firm na budowanie partnerstw i rozwijanie strategii cross-sellingowych. Ponadto, 49 proc. deklaruje otwartość na zakupy z wykorzystaniem AI w przyszłości, co podkreśla potencjał tej technologii nie tylko jako narzędzia wspierającego decyzje zakupowe, ale także jako kanału sprzedaży, który może kształtować nowe nawyki konsumenckie.

Pokolenie Z i millenialsi – liderzy w korzystaniu z AI

Zainteresowanie korzystaniem ze sztucznej inteligencji w procesie zakupowym widoczne jest we wszystkich grupach wiekowych. Wśród przedstawicieli pokolenia Z (16–27 lat) odsetek osób korzystających z rad AI podczas zakupów wynosi 64 proc., wśród millenialsów (28–43 lata) 49 proc., generacji X – 29 proc., a baby boomers – 13 proc. Co ciekawe, aż 58 proc. polskich konsumentów jest świadomych tego, iż firmy mogą wykorzystywać AI do rekomendowania produktów.

– Polscy konsumenci chętnie sięgają po narzędzia AI – nie tylko po to, aby przyspieszyć zakupy, ale przede wszystkim, aby uczynić je bardziej trafnymi i inspirującymi. Widzimy, iż technologia ta przestaje być domeną tylko młodych użytkowników – sztuczna inteligencja trafia do szerokiego spektrum odbiorców. Niezależnie od wieku, klienci szukają dziś bardziej spersonalizowanego doświadczenia – chcą, aby technologia podpowiadała, odkrywała i rekomendowała – komentuje Matouš Michněvič, Country Manager CEE w Adyen.

Przedsiębiorcy w Polsce stawiają na AI – celem wzrost przychodów

Polscy przedsiębiorcy, zapytani o strategie zwiększania przychodów w 2025 roku, wskazali inwestycje w sztuczną inteligencję i nowe technologie. Ponad jedna czwarta (28 proc.) planuje inwestować w AI w celu wsparcia sprzedaży i marketingu, a 25 proc. w obszar innowacji produktowych.

– Sztuczna inteligencja przestała być traktowana jako wizja przyszłości. Coraz więcej firm wdraża zaawansowane technologie oparte na AI, które automatyzują procesy płatnicze, zwiększają konwersję i pomagają lepiej zarządzać ryzykiem. Takie rozwiązania nie tylko usprawniają finalizację zakupów, ale też podnoszą poziom bezpieczeństwa – wykrywając podejrzane transakcje w czasie rzeczywistym. Efekt? Klienci zyskują bardziej płynne i komfortowe doświadczenie zakupowe, a firmy – wymierne korzyści biznesowe. Nie dziwi więc, iż sztuczna inteligencja była wskazywana jako główny czynnik wzrostu w 2025 roku – dodaje Matouš Michněvič.

Nie tylko AI – Unified Commerce również ma znaczenie

Choć inwestycje w nowe technologie rosną, jedynie 39 proc. firm w Polsce umożliwia klientom wygodne zakupy i płatności między kanałami offline i online. To jednak o 13 punktów procentowych więcej niż w ubiegłym roku. Kolejne 13 proc. planuje wdrożenie takiego rozwiązania w najbliższych 12 miesiącach. Zbliżony odsetek (16 proc.) zamierza rozwijać ofertę ekskluzywnych doświadczeń zakupowych w sklepach stacjonarnych.

Raport Adyen pokazuje, iż technologie i doświadczenia online otwierają przed markami nowe możliwości kontaktu z klientami. Aż 40 proc. Polaków oczekuje, iż będzie mogło dokonywać zakupów w wielu punktach styczności z marką, takich jak media społecznościowe, aplikacje mobilne czy sklepy internetowe. Co ciekawe, nieco ponad jedna trzecia (31 proc.) deklaruje, iż regularnie dokonuje zakupów bezpośrednio przez media społecznościowe, co potwierdza rosnącą rolę kanałów digital w ścieżce zakupowej.

Mimo postępującej cyfryzacji, sklepy stacjonarne pozostają ulubionym miejscem zakupów dla polskich konsumentów – wskazało tak 39 proc. badanych, wobec 24 proc., którzy preferują zakupy online. Główne powody to chęć zobaczenia i kontaktu z produktem przed zakupem (43 proc.), możliwość przymierzenia (42 proc.) oraz natychmiastowa dostępność (36 proc.).

***

Badanie Adyen Index: Retail Report 2025 przeprowadzono między 26.02.2025 a 12.03.2025 br. na grupie 41 tys. konsumentów i 14 tys. przedsiębiorstw handlowych. Ankietowani pochodzili m.in. z: Polski, Wielkiej Brytanii, USA, Kanady, Brazylii, Meksyku, Francji, Niemiec, Hiszpanii, Włoch, Portugalii, Holandii, Belgii, Danii, Norwegii, Szwecji, Estonii, Łotwy, Litwy, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Singapuru, Malezji, Hongkongu, Japonii i Australii, Indii oraz Chin. W Polsce badaniem objętych zostało 1001 konsumentów oraz 500 przedsiębiorstw.

Idź do oryginalnego materiału