Jak wynika z raportu „Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2022”, nasz kraj zajął szóstą pozycję w UE pod względem wielkości gospodarki. W ciągu ostatniej dekady stał się również jednym z czołowych liderów wzrostu gospodarczego w Europie. Te pozytywne wskaźniki sprawiają, iż Polska staje się atrakcyjnym miejscem dla przedsiębiorców, zarówno krajowych, jak i zagranicznych, którzy decydują się inwestować w rozwój infrastruktury, w tym obiekty logistyczne i przemysłowe oraz lokować swoje firmy w Polsce.
Inwestorzy chętnie wybierają obiekty logistyczne w Polsce
Atrakcyjność Polski przejawia się na różne sposoby, zaczynając od korzystnego położenia geograficznego, które umożliwia łatwy dostęp do rynków zbytu, gospodarczą stabilność i korzyści wynikające z członkostwa w Unii Europejskiej. Na arenie międzynarodowej, dzięki dostępowi do wykwalifikowanej kadry i możliwości optymalizacji kosztów, Polska jest postrzegana jako miejsce oferujące potencjał szybkiego wzrostu. Świadczy o tym wyraźnie rekordowy wynik dochodów zagranicznych inwestorów bezpośrednich, który w 2022 roku osiągnął najwyższą wartość w historii – 128,9 mld zł.
Zagraniczne firmy coraz częściej inwestują w obiekty logistyczne i przemysłowe w Polsce. Instrumenty wspierające inwestorów, oferowane przez państwo, również stanowią istotny czynnik przyciągający uwagę zagranicznych firm. Branża auto-moto jest jednym z przykładów korzystających z tych środków, co ilustruje inwestycja Mercedesa-Benz w budowę fabryki pojazdów elektrycznych w Jaworze, zlokalizowanej w Wałbrzyskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Całe przedsięwzięcie, w tym rozwijanie kompetencji pracowników w dziedzinie elektromobilności, ma kosztować ponad 2,5 mld zł.
Inwestycje w Polsce nie ograniczają się jedynie do sektora motoryzacyjnego. Firma Daikin Europe, specjalizująca się w wysokojakościowych i energooszczędnych rozwiązaniach grzewczych i chłodniczych dla różnych budynków, planuje zainwestować 300 milionów euro w utworzenie nowej fabryki w Łodzi. To będzie pierwszy zakład produkcyjny Daikin w Polsce, a rozpoczęcie działalności nowej fabryki jest planowane na lipiec 2024 roku.
Przykłady można mnożyć, jednak jest coś, co łączy wszystkie nowo powstające inwestycje. – w tej chwili projektowane i budowane obiekty mają nie tylko spełniać wysokie standardy efektywności, ale także minimalizować negatywny wpływ na środowisko. Priorytetem jest zmniejszenie emisji dwutlenku węgla i ograniczenie zapotrzebowania na energię. Dlatego nowoczesne fabryki są projektowane z myślą o zrównoważonym rozwoju, wykorzystując technologie przyjazne dla środowiska – zauważa Andrzej Przesmycki, CEO w PM, firmie zajmującej się wspieraniem inwestorów na każdym etapie procesu inwestycyjnego.
Polska atrakcyjna pod względem cenowym
Zgodnie z prognozami firmy Cushman & Wakefield, koszty wynajmu powierzchni magazynowej i prowadzenia działalności gospodarczej na polskim rynku mogą być znacznie niższe, choćby o ponad 50%, w porównaniu do niektórych państw Europy Zachodniej. To zrozumiałe, dlatego polski rynek powierzchni przemysłowo-logistycznych staje się atrakcyjnym miejscem dla potencjalnych najemców i inwestorów, a ci coraz częściej inwestują w obiekty logistyczne i przemysłowe w Polsce.
Nowoczesne powierzchnie magazynowe i przemysłowe charakteryzują się zaawansowanym podejściem do projektowania i technologii, które umożliwiają efektywne zarządzanie logistyką i procesami przemysłowymi. Biznes stawia na elastyczność. Łatwe dostosowywanie przestrzeni do zmieniających się potrzeb klientów jest możliwe dzięki wykorzystaniu modułowych konstrukcji. Z kolei wielofunkcyjność powierzchni umożliwia magazynowanie, przetwarzanie i dystrybucję w jednym miejscu – podkreśla Andrzej Przesmycki z PM.
Pod koniec trzeciego kwartału 2023 roku w trakcie realizacji było ponad 2,49 miliona metrów kwadratowych nowoczesnej powierzchni magazynowej, logistycznej i przemysłowej. Stanowi to wzrost wolumenu powierzchni w budowie w porównaniu do poprzedniego kwartału.
Dzięki inwestycjom Polska może umocnić swoją pozycję
Według Polskiej Rady Centrów Handlowych, w tej chwili istnieje ponad 1,2 miliona metrów kwadratowych nowoczesnej powierzchni handlowej, która jest w fazie planowania, przygotowań inwestycyjnych lub w trakcie budowy, a jej ukończenie planowane jest przed końcem 2025 roku. To stanowi ponad 9% całkowitej powierzchni w tej chwili dostępnej w bazie nowoczesnych obiektów handlowych w Polsce.
Nowoczesne powierzchnie handlowe stanowią atrakcyjną kategorię aktywów dla inwestorów ze względu na ich zdolność do generowania dochodów. najważniejszy czynnik wpływający na atrakcyjność i rentowność inwestycji to bez wątpienia odpowiedni wybór lokalizacji, która przyciąga zarówno najemców, jak i klientów. Niemniej jednak, to nie jedyne aspekty mające znaczenie.
Z naszego doświadczenia jako inwestora zastępcza wynika także, iż otwarcie obiektu handlowego dokładnie w założonym w projekcie czasie, wiąże się często ściśle z pikiem sprzedaży w danej branży. Dlatego jednym z priorytetów jest terminowa realizacja projektów – podkreśla CEO PM.
Dane PRCH prognozują powstanie 110 nowych obiektów handlowych w ciągu trzech kolejnych lat. Te informacje, w połączeniu z innymi danymi dotyczącymi inwestycji w kraju, jednoznacznie świadczą o potencjale naszej gospodarki i atrakcyjności Polski jako miejsca do prowadzenia działalności biznesowej.
Różnorodność nowych inwestycji jest szczególnie obiecującym sygnałem. W kontekście obecnych projektów i prognoz, perspektywy wydają się optymistyczne, co pozwala liczyć na dalszy rozwój i umocnienie pozycji Polski na arenie międzynarodowej.
Panattoni z kolejnym kredytem! Miliony na park logistyczny w Łodzi
Znajdziesz nas w Google News