Polska elektrownia jądrowa, planowana w miejscowości Lubiatowo-Kopalino, to strategiczna inwestycja energetyczna mająca zapewnić stabilność dostaw energii oraz zmniejszyć emisję dwutlenku węgla. Jednak elektrownia to nie tylko sam reaktor, ale również infrastruktura towarzysząca. Nic więc dziwnego, iż budowa pierwszego odcinka drogi do tej inwestycji wzbudza ogromne zainteresowanie, zarówno ze względu na skalę projektu, jak i jego znaczenie dla lokalnej społeczności oraz całego kraju.
Polska elektrownia jądrowa zyska drogę
W sierpniu ubiegłego roku ogłoszono przetarg na zaprojektowanie i budowę odcinka drogi krajowej, która połączy Lubiatowo z drogą wojewódzką nr 213. Jest to jeden z dwóch kluczowych fragmentów trasy do planowanej elektrowni jądrowej w gminie Choczewo. Polska elektrownia jądrowa to strategiczna inwestycja energetyczna, a w postępowaniu przetargowym na budowę pierwszego odcinka drogi do inwestycji wzięło udział aż trzynaście firm, co pokazuje ogromne zainteresowanie tym przedsięwzięciem.
Proces wyboru wykonawcy obejmuje szczegółową analizę ofert, z których najniższą cenę, wynoszącą 177 899 777,77 zł, złożyło konsorcjum Polimex Infrastruktura i Polimex Mostostal. Najwyższą ofertę zaprezentowała Fabe Polska, z kwotą 251 229 746,61 zł. Budżet Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) na realizację tego odcinka wynosi 364 318 517,26 zł, co oznacza, iż wszystkie propozycje zmieściły się w założeniach finansowych.
Nie oznacza to jednak, iż trzeba przepłacać. Dlatego też cena stanowi najważniejsze kryterium oceny ofert i odpowiada za 60% punktacji. Pozostałe 40% to elementy jakościowe, takie jak okres gwarancji na ekrany akustyczne wraz z ich konstrukcjami (10%) i gwarancja na obiekty mostowe i ich wyposażenie (30%).
Wyłoniony wykonawca będzie miał za zadanie ukończyć prace projektowe, roboty budowlane oraz uzyskać pozwolenie na użytkowanie w ciągu 31 miesięcy od podpisania umowy, z wyłączeniem okresów zimowych (16 grudnia – 15 marca). Planowane zakończenie budowy przewiduje się na II kwartał 2028 roku.
Znaczenie drogi dla lokalnej społeczności i turystyki
Budowa drogi do elektrowni jądrowej to projekt o wielowymiarowym znaczeniu. Trasa, która ma połączyć Lubiatowo z węzłem Łęczyce na drodze ekspresowej S6, zwiększy przepustowość regionalnego układu komunikacyjnego. Dzięki temu zyska zarówno lokalna społeczność, jak i turyści odwiedzający miejscowości Pomorza. Dla regionu o dużym znaczeniu turystycznym, szczególnie w okresie letnim, nowa droga stanowić będzie kluczową alternatywę dojazdu nad Bałtyk.
Polska elektrownia jądrowa zyska drogę dostosowaną do ruchu pojazdów o nacisku 11,5 tony na oś. W ramach inwestycji powstaną także dodatkowe łączniki, które ułatwią komunikację między istniejącymi drogami lokalnymi a trasami ekspresowymi. Przykładem jest planowany odcinek łączący drogę powiatową w Łęczycach z drogą S6.
W trakcie realizacji projektu priorytetem jest minimalizacja wpływu inwestycji na środowisko naturalne. Decyzje środowiskowe dla drugiego odcinka drogi są spodziewane pod koniec stycznia. Uzyskanie tych pozwoleń umożliwi ogłoszenie przetargu na kolejny fragment trasy, co jeszcze bardziej przybliży realizację całości inwestycji.
Polska elektrownia jądrowa to projekt, który otwiera nowy rozdział w historii krajowej energetyki. Jej realizacja będzie miała długoterminowy wpływ na bezpieczeństwo energetyczne, rozwój gospodarczy oraz ochronę środowiska. Budowa drogi krajowej do elektrowni została uwzględniona w wieloletnim programie rządowym wspierającym strategiczne inwestycje energetyczne. Uchwała Rady Ministrów zakłada wsparcie nie tylko dla budowy samej elektrowni, ale także dla infrastruktury towarzyszącej.
Najdłuższa autostrada w Polsce. Która autostrada jest najdłuższa? [RANKING]
Znajdziesz nas w Google News