
Grupa Azoty, polski producent nawozów mineralnych zwiększa produkcję oraz asortyment wytwarzanych produktów. Firma rozwija także eksport. W efekcie, poprawiają się wyniki finansowe koncernu.
Większa produkcja nawozów mineralnych oraz coraz szerszy asortyment produktów przyczyniły się do poprawy wyników finansowych Grupy Azoty. Wyraźnie na to wskazują szacunkowe wyniki finansowe za I kwartał 2025 r.
Polski producent nawozów poprawia wyniki finansowe
Według szacunków, w I kwartale 2025 r. polski producent nawozów, Grupa Azoty wypracował skonsolidowane przychody ze sprzedaży na poziomie 3 822 mln zł. A także wynik EBITDA w wysokości minus 8 mln zł, przy marży EBITDA minus 0,2%. Oznacza to poprawę wyniku EBITDA względem I kwartału 2024 r. o 42 mln zł. Warto podkreślić, iż w Segmencie Agro uzyskano w br. dodatnią rentowność na poziomie EBITDA.
Dodatnia EBITDA w Segmencie Agro to pozytywny sygnał, szczególnie mając na względzie wysokie ceny gazu w pierwszym kwartale oraz skalę wyzwań związaną z importem nawozów z Rosji i Białorusi. Niezależnie od aktywności ukierunkowanych na ochronę rynku i zapowiadanego wprowadzenia ceł na nawozy z tych kierunków na poziomie UE, zintensyfikowaliśmy nasze działania sprzedażowe, co znalazło przełożenie w wypracowanych wynikach — komentuje p.o. Prezes Zarządu Andrzej Skolmowski.

Szacunkowe wyniki finansowe za I kwartał 2025 r. komentuje p.o. Prezes Zarządu Andrzej Skolmowski.
fot. Grupa Azoty
Wzrost rentowności w Segmencie Agro
Wypracowana w I kwartale 2025 r. marża EBITDA Segmentu Agro ukształtowała się na poziomie +3,6%. Była ona wyższa o 2,4 pp. względem analogicznego okresu 2024 r. Na pozytywny wynik finansowy spółki w Segmencie Agro w I kwartale br. wpłynął przede wszystkim istotny wzrost wolumenów produkcji i sprzedaży. Przy nieznacznym wzroście cen produktów i znaczącym wzroście cen gazu ziemnego.
Warunki rynkowe w I kwartale 2025 r.
W omawianym okresie ceny gazu ziemnego początkowo pozostawały w trendzie wzrostowym, zaś od połowy kwartału zaczęły wyraźnie spadać. Ściśle mówiąc, średnie notowania spot dla indeksu TTF w I kwartale br. kształtowały się na poziomie 46,9 EUR/MWh. W stosunku do I kwartału 2024 r. były to stawki aż o 75% wyższe.
Wzrosły również ceny siarki. Z kolei ceny pozostałych surowców nie zmieniły się istotnie wobec poprzedniego roku. Zaś w przypadku soli potasowej nastąpił choćby ich spadek. Znacząco zmniejszyły się również koszty jednostkowe zużycia węgla.
Natomiast jeżeli chodzi o ceny nawozów Grupy Azoty, to stawki nieznacznie wzrosły w przypadku nawozów azotowych i nieco spadły w przypadku nawozów wieloskładnikowych.
Wzrost sprzedaży nawozów mineralnych polskiego producenta
Na sytuację finansową nie tylko polskiego producenta nawozów, ale również innych unijnych producentów, w największym stopniu wpływa kontynuowany wzmożony import nawozów z Rosji i Białorusi. Podejmowane przez Grupę Azoty od dłuższego czasu działania ochronne mają na celu ograniczenie tej ekspansji, szczególnie na polski rynek.
Wymierne korzyści przyniosły zwłaszcza intensyfikacja działań sprzedażowych oraz wzbogacenie portfolio produktowego Grupy Azoty. Dzięki temu spółce udało się zwiększyć wolumen sprzedaży nawozów mineralnych łącznie o 18% względem I kwartału 2024 r. Zaś w przypadku nawozów azotowych — o 22%.
Polski producent nawozów intensyfikuje eksport
Oprócz zwiększenia produkcji i asortymentu, Grupa Azoty rozwija także eksport nawozów. Jak poinformowano w komunikacie spółki, w porcie morskim, należącym do Grupy Azoty Police, w ubiegłym tygodniu do Ameryki Południowej wyruszył historyczny załadunek 36 640 ton nawozu. To pierwsza w historii polickich zakładów operacja na taką skalę.
Potencjał polskiego producenta nawozów do realizacji dużych operacji logistycznych na najwyższym poziomie otwiera nowe perspektywy dla eksportu produktów z Polski na światowe rynki. Jednocześnie Grupa Azoty podkreśla, iż przy wzmożeniu działań eksportowych, priorytetem pozostaje zabezpieczenie dostępu do nawozów dla krajowych rolników.
Działania naprawcze przynoszą efekty
Jak widać, działania naprawcze wdrażane w Grupie Azoty, mające na celu zapewnienie stabilności finansowej koncernu oraz poprawę wyników przynoszą efekty. Zaś jednym z filarów tych działań jest Program Azoty Business, zakładający kompleksową transformację modelu biznesowego.
W ramach tego programu spółka wdraża efektywne rozwiązania w różnych obszarach korporacyjnych. Mianowicie takich, jak np.: zakupy, intensyfikacja działań sprzedażowych, cash management czy zarządzanie segmentowe.
Źródło: Grupa Azoty