Prezes UOKiK postawił zarzuty polskim liniom lotniczym Enter Air. Urząd uważa, iż czarterowy przewoźnik wprowadzał swoich klientów w błąd i naruszył ich interesy. Polskie linie lotnicze miały nie odpowiadać na reklamacje i nie uwzględniać roszczeń klientów. Ponadto Enter Air miało zaniżać odszkodowania za opóźnione loty.
Polskie linie lotnicze Enter Air oszukują klientów?
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów podjął działania przeciwko Enter Air, jednej z czołowych czarterowych polskich linii lotniczych. UOKiK miał otrzymać masę skarg od pasażerów odnośnie problemów z reklamacjami, opóźnieniami lotów oraz uszkodzonymi bagażami. Na podstawie tych zgłoszeń oraz postępowań wyjaśniających, UOKiK postawił linii lotniczej zarzuty naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, wskazując aż dziesięć problematycznych praktyk.
Z analizy UOKiK wynika, iż polskie linie lotnicze mogły utrudniać konsumentom dochodzenie swoich praw. Urząd stwierdził, iż przewoźnik nie respektuje obowiązujących przepisów, które nakładają na przedsiębiorców obowiązek odpowiedzi na reklamację w ciągu 14 dni. Zamiast tego Enter Air informuje, iż reklamację rozpatrzy w ciągu 30 dni, co stoi w sprzeczności z prawem.
Dodatkowo, przewoźnik wymaga złożenia reklamacji na lotnisku zaraz po locie, sporządzając Raport Niezgodności Własności (PIR). Prezes UOKiK uważa, iż jest to już reklamacja, i od tego momentu powinno liczyć się 14-dni, jakie przewoźnik ma na odpowiedź. Jednak Enter Air zmusza pasażerów do ponownego składania reklamacji pisemnie lub elektronicznie, co stanowi dodatkową barierę dla konsumentów.
Problemy z odszkodowaniem
Zgodnie z prawem, w przypadku opóźnień lotów o co najmniej 3 godziny lub ich odwołań, klienci mają prawo do odszkodowania. Wysokość świadczenia jest uregulowana prawnie, jednak według Urzędu polskie linie lotnicze Enter Air często proponują ugody na niższe kwoty. Przykładowo, zamiast należnych 250 euro, przewoźnik proponuje 100 euro, wymuszając szybką decyzję na pasażerach. Enter Air nie uwzględnia także pełnych roszczeń konsumentów, którzy domagają się przysługujących im prawnie odszkodowań.
W opinii prezesa UOKiK, przekazywał również wprowadzające w błąd informacje o ograniczeniu swojej odpowiedzialności za opóźnienie w dostarczeniu bagażu rejestrowanego, jak również o jego zasadach odpowiedzialności za zniszczenie lub uszkodzenie bagażu rejestrowanego albo podręcznego.
Przepisy określają jasno prawa i rekompensaty przysługujące konsumentom, a przedsiębiorca ma obowiązek ich o tym poinformować i wypłacić należne odszkodowanie. Jakiekolwiek próby limitowania praw konsumenckich i nierespektowania należnych roszczeń przez przedsiębiorców są niedopuszczalne. Podobnie jak nieudzielanie odpowiedzi na reklamacje w ustawowym terminie. W naszej ocenie praktyki przewoźnika, jak np. wymaganie składania podwójnej reklamacji, mogą wskazywać na naruszanie zbiorowych interesów konsumentów – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Prezes UOKiK stwierdził, iż praktyki Enter Air mogą naruszać zbiorowe interesy konsumentów. Jakiekolwiek próby limitowania praw konsumentów i nierespektowania ich roszczeń są niedopuszczalne. o ile zarzuty się potwierdzą, Enter Air grozi kara do 10% obrotu za każdą z kwestionowanych praktyk.
Ogromna kara dla Amazon! Prezes UOKiK nie miał litości!
Znajdziesz nas w Google News