Z ostatnich dostępnych danych GUS wynika, iż w 2022 r. funkcjonowało w Polsce ponad 664 tys. przedsiębiorstw, które w ramach swojej podstawowej działalności świadczyły usługi biznesowe.
Jak dalej pisze Urszula Kłosiewicz-Górecka w Tygodniku Gospodarczym Polskiego Instytutu Ekonomicznego, nr 26/2025, z raportów GUS obejmujących lata 2014-2022 wynika, iż liczba takich firm rosła średnio z roku na rok o 7,2 proc., a ich udział w ogólnej liczbie przedsiębiorstw wynosił od 24,7 proc. w 2014 r. (najniższy w analizowanym okresie) do najwyższego – 28,9 proc. w 2021 r. W 2022 r. w sektorze przedsiębiorstw świadczących usługi biznesowe pracowało prawie 1,9 mln osób, co stanowiło 16,3 proc. wszystkich zatrudnionych w przedsiębiorstwach. W latach 2014-2022 liczba pracujących w firmach świadczących usługi biznesowe rosła średnio z roku na rok o 4,1 proc.
Wartość obrotów w firmach świadczących usługi biznesowe rosła średnio o 12,2%
Obroty przedsiębiorstw świadczących usługi biznesowe w 2022 r. wyniosły 636,4 mld zł, co stanowiło 7,7 proc. wartości obrotów wszystkich przedsiębiorstw. W latach 2014-2022 wartość obrotów w firmach świadczących usługi biznesowe rosła średnio z roku na rok o 12,2 proc.
Według ekspertki największy udział w obrotach firm świadczących usługi biznesowe miały podmioty prowadzące działalność związaną z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki oraz działalnością powiązaną (22,1 proc.). Przedsiębiorstwa prowadzące działalność związaną z obsługą rynku nieruchomości wygenerowały 20,2 proc. obrotów sektora usług, a firmy oferujące doradztwo związane z zarządzaniem przedsiębiorstwem 8,3 proc.
Odpowiedź na potrzebę obniżenia kosztów operacyjnych i zwiększenia konkurencyjności
– W 2022 r. w porównaniu z 2014 r. dynamika liczby firm, pracujących i wartości obrotów w firmach świadczących usługi biznesowe była istotnie wyższa w porównaniu z ogółem przedsiębiorstw – wylicza dalej ekspertka. – Liczba przedsiębiorstw świadczących usługi biznesowe wzrosła o 151,9 proc., podczas gdy firm ogółem – o 102,6 proc. Dla liczby pracujących wzrosty wynosiły odpowiednio: 73,8 proc. i 27,5 proc. Rozwój firm świadczących usługi biznesowe jest odpowiedzią na potrzebę obniżenia kosztów operacyjnych i zwiększenia konkurencyjności, co pozwala firmom prowadzącym działalność gospodarczą na skupienie się na głównych kompetencjach kluczowych działów przedsiębiorstwa.
Jak stwierdza na zakończenie Urszula Kłosiewicz-Górecka, rozwój firm świadczących usługi dla biznesu będzie wyznaczany dostępnością pracowników o odpowiednich kompetencjach.