Port Gdańsk gotowy na szczyt sezonu zbożowego

3 dni temu

W pierwszej połowie 2025 r. Port Gdańsk obsłużył ponad 1,1 mln ton zbóż, które trafiły na 212 statków płynących do portów w Hiszpanii, Holandii, Wielkiej Brytanii oraz państw Afryki i Azji. Mimo 50-procentowego wykorzystania zdolności przeładunkowych, zarząd obiektu kontynuuje inwestycje zwiększające możliwości obsługi polskiego eksportu rolnego.

Zboże stanowi drugą najważniejszą grupę ładunkową w największym porcie towarowym Polski, ustępując jedynie surowcom energetycznym. W odróżnieniu od importowanej ropy i węgla, zboże płynie głównie w relacji eksportowej, wspierając polską produkcję rolną na rynkach globalnych.

9 terminali obsługuje polski eksport

Przeładunkiem zbóż w Porcie Gdańsk zajmuje się 9 terminali działających przy Nabrzeżu Bytomskim, Szczecińskim, Wiślanym, Oliwskim, Zbożowym oraz Przemysłowym. Oferują one nowoczesne zaplecze technologiczne i wysoką wydajność operacyjną, co decyduje o konkurencyjności polskiego eksportu kukurydzy, pszenicy, śruty, żyta, jęczmienia i nasion oleistych.

Pomimo w tej chwili mniejszego obłożenia terminali zbożowych i wykorzystywania w pierwszym półroczu zdolności przeładunkowych na poziomie około 50 procent, Port Gdańsk nie zwalnia tempa […] Terminale działające na terenie naszego portu cały czas kontynuują procesy inwestycyjne zwiększające możliwości przeładunkowe, dzięki czemu nie tylko cały polski eksport, ale również duże ilości zbóż z państw sąsiednich, będą mogły być obsługiwane w polskich portach – mówi Bartosz Bloch, dyrektor handlowy ZMPG SA.

W ruchu lądowym port obsłużył od początku roku około 39 tys. samochodów ze zbożem oraz 380 wagonów kolejowych z ziarnem.

Nowy system usprawni logistykę samochodową

Port Gdańsk wdraża System Awizacji Ruchu Pojazdów (SARP), który ma ograniczyć czas oczekiwania ciężarówek i zoptymalizować wykorzystanie infrastruktury. Na terenie portu przygotowano także punkty buforowe przy ulicach Budowniczych Portu Północnego, Ku Ujściu, Załogowej, Śnieżnej, Wielopole i Wiślnej – łącznie około tysiąca miejsc odstawczych.

Rynek zbóż cechuje dziś wyjątkowa zmienność – obserwujemy znaczące wahania wolumenów i kierunków eksportowych, wynikające zarówno z sytuacji geopolitycznej, jak i presji zmiany klimatu. Z myślą o tej zmienności inwestujemy w Gdański Agro Terminal. To inwestycja, która nie tylko zwiększy nasze możliwości przeładunkowe, ale przede wszystkim zapewni realną odporność operacyjną Portu Gdańsk na wahania popytu i podaży w sektorze rolno-spożywczym […] Chcemy być dla rolników i eksporterów solidnym, przewidywalnym i wydajnym partnerem, który sprosta nie tylko wyzwaniom sezonowym, ale również długofalowej strategii rozwoju eksportu żywności – podkreśla Andrzej Kuźmicz, prezes operującej w Porcie Wewnętrznym spółki Port Gdański Eksploatacja, spółki, zajmującej się m.in. przeładunkami zbóż.

Polska należy dziś do czołówki europejskich producentów żywności w eksporcie jabłek, drobiu oraz zbóż, a Port Gdańsk jako największy port towarowy kraju odgrywa kluczową rolę w transporcie na rynki zagraniczne.

Autor: Damian Malesza
Fot. Port Gdańsk

Zobacz również:

Port Gdańsk utrzymał mocną pozycję w I półroczu 2025 roku
Port Gdańsk umacnia pozycję lidera w regionie Europy Środkowo-Wschodniej
Idź do oryginalnego materiału