Port Gdańsk zyskał bezpośrednie połączenie kontenerowe ze Stanami Zjednoczonymi. Mediterranean Shipping Company (MSC) – największy armator na świecie – rozszerzył serwis Albatros o regularne zawinięcia do Nowego Jorku i Charleston, dając polskim eksporterom szybszy dostęp do rynku amerykańskiego.
Cotygodniowe rejsy do USA
Pierwszy rejs w ramach nowej rotacji zrealizował statek MSC BERANGERE, który 14 sierpnia wypłynął z Gdańska. Cotygodniowy serwis obejmuje trasę: Gdańsk – Bremerhaven – Nowy Jork – Charleston. Czas tranzytu wynosi 13 dni do Nowego Jorku i 17 dni do Charleston.
Nowe połączenie pozwoli Gdańskowi przejąć część ładunków z Europy Środkowo-Wschodniej, które dotąd obsługiwały głównie porty niemieckie.
Baltic Hub – serce operacji
Obsługę zapewnia Baltic Hub, największy terminal kontenerowy na Bałtyku, którego roczne przeładunki przekraczają 2 mln TEU. Dzięki integracji transportu morskiego z kolejowym i drogowym hub pełni rolę kluczowego węzła dla Polski oraz regionu – w tym Czech, Słowacji, Ukrainy i Litwy.
Włączenie Gdańska do rotacji transatlantyckiej wzmacnia sieć MSC między Polską a USA. Oferujemy cotygodniowe, bezpośrednie połączenia z Europy Północnej do Nowego Jorku i Charleston, z pełną integracją z naszymi usługami śródlądowymi i logistycznymi – informuje MSC Poland.
Korzyści dla eksporterów i znaczenie handlowe
Wymiana handlowa Polski z USA w ponad 80 proc. opiera się na eksporcie. Najczęściej przewożone są części motoryzacyjne, komponenty lotnicze, farmaceutyki, meble, żywność i dobra luksusowe, a coraz większe znaczenie mają także surowce energetyczne i chemikalia.
To pierwsze faktyczne, bezpośrednie i najszybsze połączenie z USA. Skrócenie czasu dostawy przełoży się na niższe koszty i większą przewagę konkurencyjną polskich eksporterów – podkreśla Dominik Landa, dyrektor ds. strategii i rozwoju w Porcie Gdańsk.
Choć wolumen przewozów transatlantyckich jest mniejszy niż w handlu z Azją, jego znaczenie rośnie – m.in. dzięki eksportowi LNG z USA do Europy oraz zwiększonemu importowi produktów rolnych zza oceanu. Nowy serwis MSC wpisuje się w ten trend, wzmacniając pozycję Portu Gdańsk w globalnej logistyce.
Zobacz również: