Firma PowerX z Japonii przedstawiła szczegółowy projekt pierwszego w historii tankowca na baterię. Pierwszy akumulatorowy tankowiec „X” ma zostać ukończony do 2025 roku, a rozpoczęcie testów w kraju i za granicą planowane jest na 2026 rok.
Czy akumulatorowy tankowiec PowerX to przyszłość branży?
Jak informuje portal Marine Link, akumulatorowy tankowiec od PowerX będzie miał 140 metrów długości i będzie wyposażony w 96 skonteneryzowanych baterii morskich o łącznej pojemności 241 MWh.
System baterii na pokładzie oparty jest na naszym autorskim projekcie modułowym, wykorzystującym bezpieczne i niezawodne ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP), które zapewniają żywotność powyżej 6 000 cykli. Dodatkowo, system baterii jest wysoce skalowalny, umożliwiając instalację dodatkowych baterii w celu tworzenia większych elektrycznych jednostek transportowych, takich jak Power Ark 1000 lub choćby większych, dostosowanych do konkretnych wymagań misji. System obejmuje dedykowane mechanizmy kontroli emisji gazów i tłumienia pożaru, zapewniające bezpieczeństwo. Monitorowanie systemu baterii, kontrolerów ładowania i systemów konwersji energii w czasie rzeczywistym dodatkowo wzmacnia środki bezpieczeństwa – przekazało PowerX.
Wszystkie baterie będą produkowane przez firmę w zakładach w prefekturze Okayama i mają uzyskać międzynarodowe certyfikaty klasyfikacyjne dla statków oraz spełnić odpowiednie normy, takie jak DNV i Class NK, przechodząc rygorystyczne testy. Dostawy baterii mają rozpocząć się w połowie 2024 roku.
Ponadto, PowerX oznajmił, iż w trzecim kwartale tego roku zostanie utworzona nowa firma o nazwie „Ocean Power Grid”, która będzie zajmować się rozwojem biznesu związanego z morską transmisją energii wykorzystującą akumulatorowe tankowce. Firma będzie odpowiedzialna za posiadanie, sprzedaż i operacje tankowców zarówno w Japonii, jak i za granicą. PowerX oświadczył, iż aktywnie poszukuje partnerów biznesowych z całego świata dla tego nowego przedsięwzięcia biznesowego.
Inwestycje w zeroemisyjną żeglugę
Jak informuje portal Marine Link, dodatkowo PowerX podpisał memorandum o porozumieniu (MOU) oraz umowę partnerską z firmą Kyushu Electric Power i miastem Yokohama w celu realizacji nowatorskiej koncepcji morskiej transmisji energii oraz osiągnięcia neutralności klimatycznej portów morskich. Według PowerX, dzięki systemom baterii na pokładzie, tankowce mogą być wykorzystane do przechowywania i transportu nadmiaru energii elektrycznej wytworzonej z odnawialnych źródeł.
Zamknięte lub nieużywane elektrownie cieplne znajdujące się w pobliżu portów mogą zostać przystosowane jako punkty ładowania/rozładowania dla tankowców, gdzie energia jest transmitowana do użytkowników poprzez połączenia sieciowe na lądzie, umożliwiając dalsze efektywne wykorzystanie energii odnawialnej. Ponadto, obszary o wysokim potencjale w zakresie produkcji energii odnawialnej często znajdują się daleko od obszarów miejskich i innych regionów o wysokim zapotrzebowaniu na energię. W takich przypadkach staje się niezbędne wzmocnienie infrastruktury przesyłowej. Akumulatorowy tankowiec jest optymalnym rozwiązaniem dla morskiej transmisji energii na ląd, uzupełniając istniejące międzyregionalne linie przesyłowe – przekazał PowerX.
パワーエックスは電気運搬船の初号線、Battery Tanker Xの詳細と、九州電力様、横浜市港湾局様と実証実験に向けて協業を検討することを発表しました。 pic.twitter.com/dEXTVAFg8L
— 伊藤正裕 PowerX CEO (@masahiro_ito) May 25, 2023
Firma przekonuje, iż jej tankowce stanowią skuteczne rozwiązanie, zwłaszcza w Japonii, która jest podatna na trzęsienia ziemi i otaczają ją głębokie wody morskie. Rozwiązanie oparte na transporcie energii a statkach eliminuje problemy związane z długotrwałymi przestojami spowodowanymi awariami i naprawami podwodnych kabli, a także wysokimi kosztami związanymi z połączeniami o ultra-wysokim napięciu i podstacjami. Dzięki temu, tankowce umożliwią instalację farm wiatrowych offshore w obszarach, w których dotychczasowe rozmieszczenie podwodnych kabli było trudne.
Powstanie elektryczny kontenerowiec z baterią wielkości kontenera