E‑handel utrzymał dodatnią dynamikę, co wpisuje się w obserwowaną stabilizację kanału online po pandemicznych wahaniach. Wartość sprzedaży internetowej w cenach bieżących zwiększyła się o 4,9 proc. w skali roku. Jej udział w sprzedaży ogółem wyniósł 8,1 proc. wobec 8,0 proc. rok wcześniej (na koniec lipca było to 8,6 proc.). To wskazuje na sezonowe rozchwianie.
Wzrost się utrzymuje, choć niektóre kategorie zaliczają spadki
Santander Bank Polska ocenia, iż sprzedaż detaliczna utrzymuje tendencję wzrostową, a po odsezonowaniu wzrosła w sierpniu o 0,7 proc. w skali miesiąca. Wyraźnie widać zróżnicowanie kategorii: m.in. duży wzrost sprzedaży odzieży i obuwia (18,9 proc. rok do roku) i paliw (6,1 proc. rok do roku) oraz spowolnienie w żywności (‑3,4 proc. w skali roku). W ujęciu całorocznym ekonomiści zakładają dalsze kilkuprocentowe wzrosty sprzedaży.
Credit Agricole zwraca uwagę, iż sierpniowy wynik 3,1 proc. w ujęciu rocznym był poniżej konsensusu 3,3 proc. Bank zwraca uwagę na utrzymującą się wysoką dynamikę w dobrach trwałych (pojazdy 9,4 proc. rok do roku; meble, RTV, AGD 13,9 proc.). Jak dodaje, odnotowano też najwyższy od stycznia 2023 r. poziom 6‑miesięcznej średniej dla tzw. sprzedaży bazowej.
Powrót do szkół podbił sprzedaż
Sierpniowy wzrost sprzedaży detalicznej wynikał z wpływu sezonu szkolnego. Polska gospodarka w dużej części opiera się na wydatkach gospodarstw domowych.
Przemysław Barankiewicz, szef Finax na Polskę, zwraca uwagę, iż dynamika konsumpcji wyraźnie przyspieszyła. W drugim kwartale sięgnęła 4,4 proc. względem 2,5 proc. w pierwszym. Dodatkowo niższa inflacja i stopy procentowe poprawiają warunki finansowe Polaków. Mimo to część gospodarstw zachowuje ostrożność i odkłada większe zakupy na później.
– Polski e-handel utrzymuje imponującą dynamikę wzrostu sprzedaży zagranicznej, której udział w ogólnej wartości sprzedaży internetowej na koniec sierpnia wynosi prawie 19 proc. – dodaje Tomasz Gutkowski z Univo.
E-handel przechodzi dynamiczne zmiany
Polski e-commerce wchodzi w fazę dojrzałości. Silnym akceleratorem zmian jest sztuczna inteligencja, bo konsumenci zaczynają korzystać z agentów zakupowych. Według globalnego badania Capgemini już ponad połowa klientów zastąpiła klasyczne wyszukiwarki narzędziami AI przy poszukiwaniu produktów.
– Nowe pokolenia klientów nadają rynkowi dodatkową dynamikę. Generacje Z i Alfa traktują social i live commerce jako naturalne kanały zakupów. Wartość tego segmentu w Polsce szacuje się w 2025 roku na 3,68 mld USD, przy wzroście blisko 20 proc. rocznie. Równolegle rozwija się recommerce: już 56 proc. Polaków kupuje online produkty z drugiej ręki, co odpowiada na potrzebę tańszych zakupów i trend zrównoważonej konsumpcji – komentuje Dawid Kasprzyk, członek ITCORNER i CEO Strategiczni.pl.
Polecamy również:
- System kaucyjny oznacza wyzwania dla handlu. Jak sobie z nimi poradzą?
- Prawie połowa firm planuje zakup samochodu z wyprzedaży rocznikowej
- Własne sklepy internetowe czy marketplace? Jak polskie e-commerce sprzedają za granicę
- Polscy kierowcy nagminnie łamią przepisy. Tylko co czwarty jeździ zgodnie z prawem