Po 20 latach od ostatniego kursu pociągu pasażerskiego mieszkańcy Kcyni znów zbliżają się do odzyskania dostępu do kolei. Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na remont odcinka linii kolejowej nr 356 (Poznań Wschód – Bydgoszcz Główna) na trasie od granicy województw do Kcyni oraz odcinka linii nr 281 (Oleśnica – Chojnice) między Kcynią a Nakłem nad Notecią. Wartość prac zaplanowanych do końca 2025 roku to ponad 46,5 mln zł netto. Inwestycja jest finansowana ze środków własnych PLK S.A.
Celem przedsięwzięcia jest stworzenie dodatkowego kolejowego połączenia między Bydgoszczą a Poznaniem przez Nakło nad Notecią i Wągrowiec. Dla mieszkańców Kcyni oznacza to powrót pociągów pasażerskich, z których ostatni odjechał w 2004 roku.
Przywracamy dostęp do kolei tam, gdzie mieszkańcy od dawna nie mieli szansy na korzystanie z tego środka transportu, stwarzając nowe możliwości dla przewoźników i organizatorów przewozów – podkreśla Piotr Kwabiszewski, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Bydgoszczy, Polskie Linie Kolejowe S.A.
W ramach inwestycji wymienionych zostanie ponad 26 km szyn oraz blisko 20 km podkładów. Remont obejmie także peron na stacji Kcynia oraz przystanki w Szczepicach, Studzienkach i Grocholinie. Bezpieczniejszy i sprawniejszy przejazd przez tory zapewni nowa nawierzchnia na 19 przejazdach kolejowo-drogowych. Ponadto naprawione zostaną 31 obiekty inżynieryjne.

Po zakończeniu robót pociągi będą mogły poruszać się tą trasą z prędkością do 120 km/h. Będzie to możliwe po wdrożeniu nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym, co zaplanowano na 2026 rok po pozyskaniu środków na kontynuację inwestycji.
Wykonawcą robót jest konsorcjum firm Mirbud S.A. (lider) oraz Przedsiębiorstwo Budownictwa Specjalistycznego Transkol Sp. z o.o. Zakres prac obejmuje m.in. ciągłą wymianę szyn i podkładów, modernizację przejazdów kolejowo-drogowych oraz prace towarzyszące.
Równolegle w czerwcu br. PLK S.A. podpisały umowę na remont odcinka linii 356 w województwie wielkopolskim między Wągrowcem, Gołańczą a granicą województw. Odtworzenie niewykorzystywanego od 2004 roku odcinka Gołańcz – Panigródz obejmie blisko 30 km torów. Wartość tej inwestycji to niemal 200 mln zł, a finansowanie pochodzi z Funduszy Europejskich dla Wielkopolski. Zakończenie robót przewidziano do końca 2026 roku.
Po zakończeniu obu zadań mieszkańcy Kujaw, Wielkopolski i regionu Bydgoszczy zyskają nowe, alternatywne połączenie kolejowe między Poznaniem a Bydgoszczą, niezależne od linii kolejowej nr 353.
Zobacz również: