Trwa budowa najdłuższego w Polsce tunelu komunikacyjnego, który stanie się przełomem dla transportu kolejowego. Oprócz imponujących parametrów technicznych, najdłuższy tunel w Polsce przyniesie znaczne korzyści dla podróżnych, skracając czas przejazdu koleją na trasie Kraków–Nowy Sącz do zaledwie 60 minut.
Gdzie powstaje najdłuższy tunel kolejowy w Polsce?
Prace budowlane ruszyły już w czerwcu na trasie Limanowa–Nowy Sącz. Kluczowym elementem projektu jest tunel o długości 3,8 km, który połączy miejscowości Męcina i Mordarka. Będzie to najdłuższy tunel w Polsce i przewyższy długością wszystkie istniejące obiekty – zarówno tunele drogowe, jak i kolejowe.
Inwestycja ta, wyceniona na ponad 1,9 miliarda złotych netto, finansowana jest z Krajowego Planu Odbudowy. Prace prowadzi konsorcjum polskiej firmy Budimex oraz tureckiego partnera Gülermak. Zakończenie budowy tunelu zaplanowano na drugą połowę 2026 roku.
Nowy tunel stanie się fundamentem nowoczesnej komunikacji kolejowej w Polsce. Dzięki niemu podróż z Krakowa do Nowego Sącza zajmie zaledwie godzinę – co oznacza rewolucję dla pasażerów i przewoźników, bowiem teraz czas przejazdu sięga od 2,5 do choćby 3 godzin. Pociągi pasażerskie osiągną prędkość do 160 km/h, natomiast towarowe będą mogły poruszać się z prędkością do 100 km/h. Infrastruktura ta otwiera nowe możliwości dla transportu aglomeracyjnego oraz znacznie poprawia komfort i efektywność podróży.
To będzie rewolucja dla połączeń między Krakowem a Nowym Sączem. Ta inwestycja jest częścią większego projektu, który nie tylko skróci czas podróży i sprawi, iż te połączenia będą efektywne, ale znacznie zwiększy pole manewru dla przewoźników, dla ruchu aglomeracyjnego, tak aby wreszcie można było z Krakowa do Nowego Sącza dostać się w 60 minut. Mamy przed sobą historyczną inwestycję – mówił w marcu minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Nowy tunel usprawni przejazd między #Limanowa a #NowySącz. Podpisana umowa na modernizację czwartego odcinka lk 104 #Chabówka–#NowySącz. W 2026 pociągi pojadą nowym torem i tunelem z Limanowej na wschód. Skrócą się podróżedo Nowego Sącza. #FunduszeUE https://t.co/6pRG6oIVTn pic.twitter.com/R8s8xltn7s
— PKP PLK SA (@PKP_PLK_SA) March 8, 2024
Maszyna TBM – serce inwestycji
Najdłuższy tunel w Polsce będzie drążony przy pomocy maszyny TBM (Tunnel Boring Machine), zamówionej przez wykonawcę. Ten zaawansowany sprzęt dotrze do Polski z Chin drogą morską, a następnie zostanie przetransportowany na plac budowy. Prace przy użyciu TBM rozpoczną się w połowie przyszłego roku i będą trwały około 10 miesięcy.
Główna tarcza maszyny ma średnicę niemal 10 metrów, a mniejsza – przeznaczona do tunelu ewakuacyjnego – około 4 metry. Maszyna będzie drążyć tunel z codziennym postępem od 10 do 15 metrów, jednocześnie montując żelbetową obudowę. To innowacyjne podejście pozwoli na szybkie i precyzyjne wykonanie konstrukcji.
Tunel między Limanową a Nowym Sączem to część większego przedsięwzięcia, które zakłada budowę nowej linii kolejowej łączącej Kraków z Podhalem i Sądecczyzną. Projekt ten ma być ukończony do 2029 roku i znacząco wpłynie na rozwój infrastruktury kolejowej w Polsce.
Dramat mieszkańców Limanowej! Muszą gwałtownie opuścić swoje domy!