Powstaje Polski Związek Producentów Żywności Roślinnej

11 miesięcy temu

Polscy producenci powołują organizację branżową Polski Związek Producentów Żywności Roślinnej. Jakich dokładnie wytwórców ma skupić związek i czym się będzie zajmować PZPŻR?

O interesy i dalszy rozwój branży produktów roślinnych zatroszczy się Polski Związek Producentów Żywności Roślinnej. Jakie będą jego kompetencje?

Czym się zajmie Polski Związek Producentów Żywności Roślinnej?

Nowa organizacja branżowa będzie reprezentować wspólny głos przedsiębiorców skupionych wokół segmentu żywności roślinnej. Powstaje po to, by lepiej reprezentować interesy całej branży wobec organów państwowych i samorządowych. Ma wspierać tworzenie norm żywieniowych oraz wytycznych w żywieniu publicznym. Zajmie się również wspieraniem zmian legislacyjnych w procesie komercjalizacji nowych technologii produkcji żywności pochodzenia roślinnego. Wszystko w celu zwiększenia udziału produkcji roślinnej w polskim i europejskim systemie żywnościowym.

Wraz z dynamicznym rozwojem kategorii roślinnych produktów, potrzeba założenia organizacji skupiającej niezwykły potencjał tej branży, wybrzmiewała coraz głośniej pośród producentów tego typu wyrobów. Założenie PZPŻR to moment, w którym biznes łączy siły we wspólnym interesie, aby przyspieszyć zieloną transformację żywieniową w profesjonalnym stylu — zaznacza Rafał Czech, założyciel firmy Bezmięsny oraz członek zarządu Polskiego Związku Producentów Żywności Roślinnej.

Jednym z tematów, którymi Związek jako organizacja branżowa zajmie się w pierwszej kolejności, są działania na rzecz stworzenia nowego kodu PKD dla takich firm tj. producentów alternaty dla mięsa, nabiału, jajek itd. Uzyskanie dedykowanej klasyfikacji w PKD da możliwość bardziej regularnego, ale też jednoznacznego i dokładnego wskazania wielkości i potencjału branży roślinnej.

Związek producentów roślinnych alternatyw dla mięsa i nabiału

Nowo powołana organizacja będzie inkluzywna. Czyli dołączyć do niej mogą wszystkie firmy zajmujące się produkcją roślinnych alternatyw dla mięsa i nabiału. Już na etapie prac nad jej uruchomieniem przy wspólnym stole zasiedli przedstawiciele lokalnych marek, takich jak Dobra Kaloria, Roślinna Magda, Apollo Roślinny Qurczak czy Bezmięsny. Obecni byli także reprezentanci międzynarodowych firm jak Danone czy Upfield. W grono członków założycieli Związku wchodzą także podmioty z ekosystemu branży roślinnej: akcelerator start-upów Foodtech.ac i kampania RoślinnieJemy.

Czy potrzebny jest Polski Związek Producentów Żywności Roślinnej?

Biorąc pod uwagę dane pozyskane przez Biostat na zlecenie RoślinnieJemy, 52% Polaków poparłoby działania rządowe ku zwiększeniu inwestycji dla produkcji zamienników mięsa oraz nabiału opartych na roślinnych źródłach białka.

To dodatkowo legitymizuje potrzebę powstania PZPŻR i reprezentacji głosu roślinnych producentów w rozmowach z przedstawicielami władz — komentuje Maciej Otrębski, strategic partnership manager w RoślinnieJemy i członek zarządu PZPŻR.

Produkty roślinne mają zdecydowanie niższy ślad środowiskowy w porównaniu z produktami odzwierzęcymi.

Mamy nadzieję, iż dzięki powstaniu Związku jako silna grupa marek przyczynimy się do zmiany nawyków żywieniowych Polaków i Polek w kierunku diet bardziej roślinnych — podkreśla Paulina Kaczmarek, Head of Sustainability w Danone&Alpro i członkini zarządu Polskiego Związku Producentów Żywności Roślinnej.

Ile jest wart polski rynek produktów roślinnych?

Założyciele organizacji planują dokładne zbadanie wielkości polskiej branży roślinnej pod kątem wielkości obrotów, jak i poziomu zatrudnienia.

Według GfK Polonia, polski rynek produktów roślinnych jest wart 1,5 mld zł. Produkty bazujące na roślinach docierają już do 5,9 mln polskich gospodarstw domowych. Mimo skali i potencjału rozwoju firmy zajmujące się produkcją roślinnych alternatyw nie miały branżowej reprezentacji. Do tego w debacie publicznej brakowało organizacji działającej w imieniu tego rozwijającego się segmentu branży spożywczej.

Idź do oryginalnego materiału