Warszawiacy zyskali nowe połączenie między Wolą a Ochotą. Wykonawca świeżo remontowanej stacji Warszawa Zachodnia przebił ścianę pod stacją i połączył nowy tunel z już wybudowaną częścią obiektu w Warszawie. Remont dworca Warszawa Zachodnia to największa inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych w Stolicy.
Nowy tunel powstaje w Warszawie
Pasażerowie będą mogli korzystać z nowego, rozszerzonego dostępu do wszystkich peronów na stacji Warszawa Zachodnia. Wykonawca dokonał przebicia ściany pod stacją, dzięki czemu powstał nowy tunel w Warszawie, łączący Wolę z Ochotą. Zmodernizowany obiekt będzie więc ułatwieniem nie tylko dla pasażerów, ale także dla mieszkańców, umożliwiając im bardziej efektywne poruszanie się między dwiema dzielnicami Warszawy. Nowe przejście podziemne zostanie poszerzone i wydłużone, co pozwoli na umieszczenie w nim lokali usługowych, restauracji, kas oraz poczekalni.
Na stacji realizowane są prace nad budową peronów 1, 2 i 3, oraz montażem zadaszenia nad nimi. Po wprowadzeniu zmian w rozkładzie jazdy w czerwcu, podróżni będą mogli korzystać z każdego z peronów. Budowa nowego budynku dworca od strony ulicy Tunelowej jest już zakończona, a wewnątrz realizowane są prace wykończeniowe.
Na obszarze stacji prowadzone są także prace związane z układaniem nowych torów oraz instalacją elementów sieci trakcyjnej. Montowane są również nowoczesne urządzenia do sterowania ruchem kolejowym, które będą ostatecznie zarządzane z lokalnego centrum sterowania znajdującego się w nowym budynku stacji. W ramach prowadzonych prac systemy bezpieczeństwa na stacji są regularnie testowane i sprawdzane.
Nowy tunel będzie udogodnieniem dla podróżnych
Z kolei na peronach 4-8, które zostały zainstalowane windy. Przed nadchodzącą Wielkanocą planowane jest uruchomienie windy technicznej od strony Alei Jerozolimskich. Będzie ona dużym udogodnieniem dla podróżnych z dużą ilością bagażu, wózkami dziecięcymi oraz dla osób z ograniczoną zdolnością poruszania się.
Dostęp do pociągów na stacji Warszawa Zachodnia zostanie ułatwiony dzięki ruchomym schodom, windom, systemowi dynamicznej informacji oraz szerokim przejściom. Łączenie podróży kolejowej z komunikacją miejską będzie jeszcze łatwiejsze. Nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe będą gwarantować bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym.
Tunel pod stacją Warszawa Zachodnia przebity!
Podziemny korytarz połączył dzielnice Wolę z Ochotą. Nowe przejście podziemne będzie szersze i dłuższe, dzięki czemu znajdzie się w nim miejsce na lokale usługowe, kasy i poczekalnie.
Bezpieczeństwo i wygodę pasażerów… pic.twitter.com/cs5rSTumRw
— Ministerstwo Infrastruktury (@MI_GOV_PL) March 28, 2024
Wartość projektu „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia” wynosi około 2 mld zł netto. Zakończenie układania torów i przebudowy peronów zaplanowano na połowę tego roku. Harmonogram realizacji inwestycji i etapy prac zostały uzgodnione z wykonawcą i przewoźnikami. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Będzie nowa linia kolejowa z Krakowa do Myślenic! Część trasy pobiegnie pod ziemią