Aż 30 procent budowanej drogi S19 między Babicą a Jawornikiem to estakady, z których jedną jest ES-26, osiągająca aż 80 metrów wysokości w najwyższym punkcie. Po wybudowaniu będzie to najwyższa estakada w Polsce.
To będzie najwyższa estakada w Polsce
Przebieg odcinka S19 między Babicą a Jawornikiem (woj. małopolskie) wiedzie przez pagórkowaty teren, przypominający terenowo Bieszczady. Te naturalne uwarunkowania wymagały zaprojektowania na trasie 17 różnego rodzaju obiektów inżynierskich, których celem jest umożliwienie kierowcom przejazdu przez głębokie jary i doliny, osiągające choćby kilkadziesiąt metrów głębokości i przekraczające kilometr długości.
Jedna z estakad budowanych na trasie się wyróżnia. Chodzi o estakadę ES-26 między miejscowościami Żarnowa i Godowa, która będzie rozciągać się na 1082 metrach długości i 29 metrach szerokości. Jednak to nie wymiary wyróżniają tę strukturę najbardziej, ale jej imponująca wysokość przekraczająca 80 metrów w jednym z punktów, co można porównać do wyższej wieży Bazyliki Mariackiej w Krakowie.
Czy wiecie, że… na #S19
#Babica – Jawornik powstaje najwyższa estakada w Polsce. Będzie miała 8⃣0⃣ m wysokości czyli tyle, ile wyższa wieża Bazyliki Mariackiej w #Kraków.
Więcej info znajdziecie na naszej stronie www. #ViaCarpatia
#ŁączymyPolskę
#Podkarpacie
pic.twitter.com/JMOhwB2q2a
— GDDKiA Rzeszów (@GDDKiA_Rzeszow) February 14, 2024
Warto również zaznaczyć, iż wysokość ustroju nośnego wynosi maksymalnie 12,5 metra, co daje wyobrażenie o skali konstrukcji – mogłoby się tam zmieścić choćby dom jednorodzinny lub cztery słonie stojące na sobie. Po ukończeniu będzie to najwyższa estakada w Polsce.
Zaprojektowanie takiego obiektu w trudnym terenie było wyzwaniem, szczególnie jeżeli chodzi o fundamenty. Aby sprostać geologicznym przeciwnościom, projektanci zakładają konieczność stosowania pali o średnicy 1,5 metra i długości 42 metrów w najbardziej niekorzystnych warunkach. Realizacja tego zadania wymagać będzie ponad 80 tysięcy metrów sześciennych mieszanek betonowych różnej jakości oraz 16 tysięcy ton stali, zarówno konstrukcyjnej, jak i sprężającej.
Szersza rozbudowa
W ramach całego przedsięwzięcia zaplanowane jest zbudowanie 11,6 kilometra drogi ekspresowej, która będzie miała dwujezdniowy przekrój z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach, wraz z pasem awaryjnym. Dodatkowo, powstanie węzeł drogowy Żarnowa – Strzyżów, zlokalizowany w okolicach Strzyżowa, na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 1931R. Na trasie pojawi się również Miejsce Obsługi Podróżnych Jawornik (w kierunku Rzeszowa), a także zostaną zbudowane różne obiekty inżynierskie, w tym osiem estakad, pięć wiaduktów oraz cztery przejścia dla zwierząt (dwa dla zwierząt średnich, a po jednym dla zwierząt dużych i małych). Droga będzie wyposażona w urządzenia BRD oraz środki ochrony środowiska. Ponadto, przewiduje się przebudowę i rozbudowę istniejących dróg poprzecznych oraz infrastruktury technicznej, a także modernizację cieków wodnych i urządzeń melioracyjnych.
Dodatkowo, planowane jest utworzenie tymczasowego połączenia z drogą krajową nr 19 w miejscowości Jawornik. To rozwiązanie wynika z prac przy budowie odcinka S19 między Babicą a Domaradzem oraz podziału na dwa odcinki realizacyjne: Babica – Jawornik (z tymczasowym łącznikiem S19 z DK19) oraz Jawornik – Domaradz. Gdy zostanie ukończony drugi odcinek, droga ekspresowa S19 nie będzie już miała połączenia z DK19 w Jaworniku. W miejscu tymczasowego łącznika powstanie droga gminna, będąca między innymi drogą awaryjną dla służb ratowniczych do wjazdu na S19 poprzez Miejsce Obsługi Podróżnych w Jaworniku.
Odcinek drogi ekspresowej S19 między Babicą a Jawornikiem przecina obszar o złożonej budowie geologicznej. W związku z tym na etapie tworzenia Koncepcji Programowej (KP) dokonano wszechstronnego badania struktury geologicznej podłoża. Teren ten cechuje się różnorodnym i złożonym ukształtowaniem, przechodząc pomiędzy wzniesieniami i dolinami, z których większość stanowią głębokie jary z płynącymi ciekami wodnymi na dnie. Prowadzenie prac geologicznych stanowiło więc ogromne wyzwanie, a wykonanie robót budowlanych będzie równie wymagające dla wykonawcy.
Zgodnie z zawartą umową, prace budowlane, wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie, mają zostać ukończone w ciągu 26 miesięcy, czyli we wrześniu 2026 roku. Należy jednak zauważyć, iż okresy zimowe (od 1 grudnia do 31 marca) nie będą wliczane w czas realizacji robót. Odcinek S19 od węzła Babica do Jawornika realizowany jest w ramach systemu Projektuj i Buduj, a wykonawcą jest Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor. Wartość umowy wynosi 1 253 370 000 złotych.
Kolejne inwestycje w Małopolsce. Zmodernizowano obiekt PKP
Znajdziesz nas w Google News