Powstanie nowy tunel kolejowy w Łodzi! To duża inwestycja CPK

11 miesięcy temu

Spółka Centralny Port Komunikacyjny podjęła drugi z trzech planowanych kontraktów dotyczących prac budowlanych. Nowy tunel kolejowy w Łodzi, o długości ponad 4 kilometrów, stanowi najważniejszy element trasy oznaczonej jako „igrek”, która ma połączyć Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem. Spółka planuje zakończenie budowy tunelu równocześnie z uruchomieniem pierwszego etapu lotniska CPK.

Nowy tunel kolejowy w Łodzi to inwestycja CPK

Budowa tunelu dalekobieżnego CPK w Łodzi została rozdzielona na trzy etapy. W ramach pierwszego z nich, rozpoczętego we wrześniu bieżącego roku, firma Keller Polska zajmuje się pracami związanymi ze wzmocnieniem fundamentów Łódzkiego Domu Kultury (ŁDK). Nowy tunel kolejowy w Łodzi będzie się rozpoczynał właśnie bezpośrednio pod ŁDK, po zachodniej stronie dworca Łódź Fabryczna. Spółka CPK sfinalizowała również umowę dotyczącą drugiego etapu projektu, który obejmuje konstrukcję komór przeznaczonych dla tarczy zmechanizowanej TBM, służących do prowadzenia prac drążenia tunelu. Komory te będą umiejscowione na dwóch końcach tunelu: punkcie początkowym (na Retkini) oraz punkcie końcowym (w sąsiedztwie Łódzkiego Domu Kultury – ŁDK). Umowę na realizację tego etapu podpisano z firmą Budimex, a jej wartość wynosi niemal 147 milionów złotych. Trzecim etapem przedsięwzięcia będzie faktyczne przeprowadzenie procesu drążenia tunelu kolejowego CPK.

CPK

Zaprojektowana komora Retkinia na południowo-zachodnim końcu tunelu pełnić będzie rolę punktu startowego dla maszyny drążącej tunel (TBM). Ostatecznie stanie się obiektem technicznym, zawierającym miejsce do ewakuacji, pomieszczenia techniczne oraz schody ewakuacyjne. Z kolei komora Fabryczna będzie pełniła funkcję szybu demontażowego dla tarczy TBM oraz będzie stanowiła punkt rozjazdowy.

CPK to nie tylko projektowane lotnisko, ale też bardzo potrzebne w Polsce nowe linie kolejowe. W zaawansowanym projektowaniu jest już ok. 450 km linii, w tym kolejowe odcinki między Warszawą i Łodzią oraz Łodzią i Wrocławiem. Dzisiaj idziemy o krok dalej i podpisujemy umowę na roboty budowlane. Tunel dalekobieżny w Łodzi to nasza najbardziej zaawansowana pod względem przygotowań inwestycja kolejowa – mówi Radosław Kantak, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych.

Obsługa pociągów dużych prędkości

Zadania wykonawcy obejmują przygotowanie szczegółowej dokumentacji projektowej oraz realizację komór startowej i odbiorczej, znanych jako Retkinia i Fabryczna, zgodnie z ich lokalizacją. Umowa obejmuje także, między innymi, zapewnienie adekwatnej organizacji ruchu oraz prac związanych z rekultywacją. Przewidziany czas na budowę komory Retkinia wynosi 10 miesięcy, natomiast dla komory Fabryczna określono okres 13 miesięcy.

Budowa komór startowych dla maszyn TBM jest odpowiedzialnym zadaniem, które wymaga zaangażowania odpowiedniego zaplecza inżynieryjno–technicznego oraz utrzymania najwyższych standardów technicznych wykonania i kontroli prac. To kolejne zadanie związane z projektem CPK realizowane przez naszą firmę. Jednym z wcześniejszych była budowa obiektu inżynieryjnego M03, w którym usytuowane są dwa tory Kolei Dużych Prędkości, w ramach przebudowy stacji Warszawa Zachodnia – mówi Maciej Olek, członek zarządu Budimexu.

CPK

Tunel kolejowy w Łodzi zostanie dostosowany do obsługi pociągów dalekobieżnych, zwłaszcza Kolei Dużych Prędkości (KDP). W obrębie miasta szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię zostało zaplanowane na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia oraz obecnej linii kolejowej nr 14. Następnie trasa skieruje się na zachód w kierunku Sieradza, gdzie planowane jest rozwidlenie w kierunku Poznania i Wrocławia.

Inwestycja CPK w Łodzi stanowi integralną część korytarza Morze PółnocneBałtyk w ramach sieci bazowej TEN-T, będąc tym samym elementem transeuropejskiego szlaku komunikacyjnego.

Tusk zaora CPK?! Lamański: Krew mnie zalewa, jak to słyszę

Znajdziesz nas w Google News
Idź do oryginalnego materiału