Ruszyły prace przy budowie tunelu na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica. Maszyna TBM (Tunnel Boring Machine), znana jako Karpatka, wydrąży ponad 2-kilometrowy tunel pod wzgórzem Grochowiczna na trasie Via Carpatia.
Ogromny tunel na Via Carpatia
Tunel na trasie Via Carpatia będzie miał długość 2255 metrów i składać się będzie z dwóch naw połączonych 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda nawa będzie miała dwa pasy ruchu oraz dodatkowy pas awaryjny. Technologię i maszynę do drążenia dostarczyła firma Acciona, partner Mostostalu Warszawa.
Produkcja tubingów, które będą stanowiły obudowę tunelu, odbywa się w hali prefabrykacji na placu budowy w Lutoryżu. Hala wyposażona jest w nowoczesną linię produkcyjną, cztery suwnice, w tym jedną o udźwigu 60 ton, oraz węzeł betoniarski. Tubingi, wykonane z żelbetu, będą tworzyć cylindryczną obudowę tunelu. Na potrzeby tunelu w Babicy zostanie zużyte przeszło 2230 pierścieni składających się z 10 tubingów każdy.
Maszyna TBM Karpatka ma 114 metrów długości, 15,16 metrów średnicy i waży 4400 ton. Wyposażona jest w napęd hydrauliczno-elektryczny i 12 silników o mocy 1 megawata każdy. Pierścień skrawający, ważący 440 ton, obraca się z prędkością do 2 obrotów na minutę i posiada 471 narzędzi wiertniczych. Drążenie jednej nawy tunelu zajmie około 9 miesięcy, po czym maszyna zostanie odwrócona i rozpocznie drążenie drugiej nawy.
Formalności i dokumentacja
Wszystkie prace przygotowawcze, w tym uzyskanie odpowiednich zezwoleń, zostały przeprowadzone zgodnie z przepisami prawa geologicznego i górniczego. Dokumentacja została zatwierdzona przez Dyrektora Okręgowego Urzędu Górniczego w Krośnie w kwietniu, co umożliwiło formalne rozpoczęcie drążenia tunelu.
Kontrakt na budowę tego odcinka realizowany jest przez konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construccion. Umowa, której wartość wynosi około 2,2 miliarda złotych, została podpisana w lipcu 2020 roku, a prace budowlane rozpoczęły się w kwietniu 2022 roku.
Inwestycja obejmuje budowę węzła Babica, tunelu o długości 2,3 km, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową, trzech przejść dla zwierząt oraz przejazdu pod S19. Powstanie również Centrum Zarządzania Tunelem oraz dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) i lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.
Zaawansowanie prac
W lipcu ubiegłego roku, podczas próbnych pompowań mających na celu obniżenie poziomu wody dla drążenia tunelu, wykryto ulatnianie się gazu w dwóch z 44 otworów studziennych. Gaz okazał się metanem, co potwierdziły laboratoryjne analizy próbek wody i gazu.
Prace związane z próbami pompowań i wierceniem pozostałych studni zostały natychmiast wstrzymane dla zapewnienia bezpieczeństwa personelu. Po konsultacjach z ekspertami, w tym z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie oraz Wyższego Urzędu Górniczego w Katowicach, zdecydowano o doposażeniu maszyny TBM w system czujników metanu i zmodyfikowany system wentylacji.
Aktualnie wykonawca prowadzi prace w zakresie drogowym, mostowym i tunelowym. Zaawansowanie prac drogowych wynosi 57%, mostowych 76%, a ogólne zaawansowanie robót budowlanych to około 40%.
Rozpoczęcie pracy Karpatki to najważniejszy moment w realizacji tej inwestycji. Tunel pod wzgórzem Grochowiczna to strategiczny element trasy S19 i Via Carpatia, który znacząco wpłynie na poprawę infrastruktury transportowej w regionie.
Ten tunel połączy Polskę! Potężna Katarzyna wznawia prace
Znajdziesz nas w Google News