Bratysława stawia na rozwój infrastruktury transportowej. W dzielnicy Ružinov na Dunaju powstanie nowy port intermodalny Harbour Park, który połączy trzy najważniejsze rodzaje transportu: drogowy, kolejowy i wodny. Inwestycja szacowana na miliard euro może stać się kluczowym punktem logistycznym nie tylko dla stolicy Słowacji, ale dla całego regionu.
Nowoczesny port intermodalny
Prywatny inwestor, firma Win-Port Invest, zaprezentowała ambitny plan budowy nowoczesnego terminalu multimodalnego w rejonie Vlčie hrdlo. Port intermodalny Harbour Park na Dunaju ma zintegrować trzy rodzaje transportu, co pozwoli na sprawną obsługę towarów przewożonych drogą wodną, lądową i kolejową. Projekt obejmuje również nowoczesną infrastrukturę logistyczną, która będzie stanowiła centrum dystrybucyjne dla transportu towarowego.
Według zapowiedzi inwestora, planowana jest budowa portowego basenu, który umożliwi cumowanie 22 statków, a także rozmieszczenie 14 dźwigów do przeładunku kontenerów. Dodatkowo, port będzie dysponował parkingami dla 2046 samochodów osobowych oraz 91 ciężarówek. Wszystko to ma uczynić Harbour Park jednym z najbardziej nowoczesnych centrów logistycznych w tej części Europy.
Według założeń projekt ma przyciągnąć wielu inwestorów i stworzyć około 2400 nowych miejsc pracy. Całkowita powierzchnia portu ma wynosić aż 792 000 m², z czego 105 500 m² zajmie akwen wodny, a 270 000 m² zostanie przeznaczone na logistykę. Duży nacisk położono także na tereny zielone, które mają zajmować dwukrotnie większą powierzchnię niż infrastruktura wodna.
Budowa zostanie podzielona na etapy. Pierwsza faza skupi się na konstrukcji portowego basenu oraz podstawowej infrastruktury, w tym połączenia z drogą ekspresową R7. W drugim etapie zaplanowano rozbudowę północnej części terminalu.
Ekologiczny rozwój Bratysławy
Win-Port Invest niedługo przystąpi do procesu oceny wpływu inwestycji na środowisko (EIA). Ważnym elementem projektu jest minimalizacja negatywnego wpływu na ekosystem. Zgodnie z przedstawionymi założeniami, tereny zielone zajmą ponad dwukrotnie więcej miejsca niż sama powierzchnia wodna portu. Nowy port intermodalny to nie tylko inwestycja logistyczna, ale także przykład zrównoważonego rozwoju, który ma uwzględniać potrzeby mieszkańców oraz przyrody.
Wybór lokalizacji portu w dzielnicy Ružinov nie jest przypadkowy. Zdaniem inwestorów, rejon Vlčie hrdlo lepiej nadaje się do rozwoju nowoczesnej infrastruktury niż obecny Zimný přístav, położony bliżej centrum miasta. To ostatnie miejsce, według planów, mogłoby zostać przekształcone w strefę rekreacyjną – z osobistym portem jachtowym, który w tej chwili nie istnieje w Bratysławie.
Połączenie transportu drogowego, kolejowego i wodnego w jednym miejscu to innowacyjne podejście do zarządzania przepływem towarów w tej części Europy. Harbour Park ma umożliwić efektywny przeładunek kontenerów, ich składowanie oraz dalszą dystrybucję na inne rynki. Terminal stanie się kluczowym elementem europejskiej sieci transportowej, łączącym Słowację z największymi portami w regionie.
Projekt Harbour Park stanowi istotny krok w rozwoju międzynarodowej pozycji Bratysławy jako kluczowego punktu na logistycznej mapie Europy. Inwestycja ma podnieść znaczenie stolicy Słowacji w transporcie wodnym oraz międzynarodowym handlu, wzmacniając rolę miasta jako strategicznego centrum transportowego.
Nowa suwnica i kolejny terminal. Tak Baltic Hub pnie się na szczyt!
Znajdziesz nas w Google News