Powstanie super szybkie połączenie z Porto do Lizbony! Już wybrali wykonawcę

1 miesiąc temu

Portugalia wkracza w nową erę transportu dzięki długo oczekiwanemu projektowi linii kolejowej dużych prędkości. Pierwszy pakiet koncesyjny na realizację tego projektu został właśnie przyznany konsorcjum LusoLav, kierowanemu przez Mota-Engil. Nowe połączenie z Porto do Lizbony to przełom w portugalskiej infrastrukturze transportowej, która ma na celu znaczące skrócenie czasu podróży między północą a południem kraju.

Powstanie połączenie z Porto do Lizbony

Decyzja o przyznaniu kontraktu została ogłoszona podczas oficjalnej ceremonii, która zakończyła przetarg rozpoczęty na początku tego roku. Termin składania ofert upłynął pod koniec lipca. Chociaż inne grupy również złożyły swoje propozycje na nowe połączenie z Porto do Lizbony, oferta konsorcjum LusoLav była jedyną, która spełniła wszystkie wymagania przetargowe.

W skład zwycięskiego konsorcjum, obok Mota-Engil, wchodzą takie firmy jak Teixeira Duarte, Casais, Gabriel Couto, Alves Ribeiro, Conduril oraz Lineas. Grupa ta zyskała zaufanie rządu i będzie odpowiedzialna za planowanie, projektowanie, finansowanie, budowę oraz późniejsze utrzymanie linii przez najbliższe 30 lat. Wyzwanie to obejmuje również nadzór nad kluczowymi elementami projektu, takimi jak infrastruktura, mosty czy stacje.

Choć inne konsorcja, takie jak Sacyr/Somague Concessões, NGE Concessions i Alberto Couto Alves, także złożyły oferty, ich propozycje nie spełniły kryteriów. Pozostałe grupy, takie jak Acciona/FCC/Ferrovial czy Axvi/Webuild/John Laing, wycofały się z przetargu na skutek obaw dotyczących rentowności kontraktu, ale nie zamierzają rezygnować z możliwości uczestniczenia w przyszłych etapach projektu.

O projeto representa um marco estruturante do território, sendo o transporte ferroviário central na política de mobilidade nacional e fundamental para o cumprimento dos objetivos de descarbonização nos transportes até 2030.

Diana Quintela / Portal do Governo

2/2 pic.twitter.com/k76hIgCJZm

— República Portuguesa (@govpt) October 12, 2024

Ambitny plan podzielony na trzy etapy

Nowa linia dużych prędkości Porto – Lizbona to przedsięwzięcie o ogromnym zasięgu, które zostanie zrealizowane w trzech etapach. Całe połączenie z Porto do Lizbony będzie miało aż 290 km długości. Trasa połączy stacje Porto Campanhã oraz Lisboa Oriente. Dzięki nowoczesnej technologii oraz torom o szerokości 1 668 mm, pociągi będą mogły osiągać prędkość do 300 km/h.

Pierwsza faza obejmuje odcinek między Porto a Soure, liczący 143 km, którego koszt budowy szacuje się na około 3,7 mld euro. Ten etap został podzielony na dwa segmenty: odcinek Porto – Oiã (71 km), wyceniany na 1,9 mld euro oraz odcinek Aveiro – Soure (72 km), którego budowa pochłonie kolejne 1,8 mld euro.

Drugi etap to odcinek od Soure do Carregado, niedaleko Lizbony, o przewidywanym koszcie 1,5 mld euro. Obejmuje on również budowę czterech torów na istniejącej trasie między Castanheira do Ribatejo a Alverca, co zwiększy przepustowość linii.

Ostatnia faza obejmuje odcinek od Carregado do Lizbony. Ta część projektu będzie kosztować około 4,5 mld euro. Według zarządcy infrastruktury, Infraestruturas de Portugal, zakończenie budowy odcinka Porto – Soure planowane jest na 2028 rok, a Soure – Carregado na 2030 rok. Po ukończeniu trasy podróż między Porto a Lizboną skróci się do zaledwie 1 godziny i 19 minut.

Zintegrowana infrastruktura na miarę XXI wieku

Projekt ten nie tylko wprowadza szybkie połączenia między Porto a Lizboną, ale również znacząco poprawi lokalną infrastrukturę. W ramach projektu zaplanowano budowę podziemnej stacji w Santo Ovídio, która będzie zintegrowana z siecią lekkiej kolei Metro do Porto. Dodatkowo, 17-kilometrowa łącznica z Aveiro połączy nową linię z istniejącą główną trasą północ-południe.

Jednym z najbardziej spektakularnych elementów projektu będzie budowa mostu drogowo-kolejowego nad rzeką Douro, łączącego Porto z miastem Gaia. Nowa przeprawa znacząco poprawi zarówno ruch pasażerski, jak i transport towarów między północą a południem kraju.

Ten najważniejszy projekt nie mógłby zostać zrealizowany bez wsparcia finansowego ze strony Unii Europejskiej. W ramach programu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility) projekt otrzymał dofinansowanie w wysokości 813,1 mln euro, co umożliwiło jego dynamiczny start.

W dłuższej perspektywie linia dużych prędkości ma nie tylko poprawić jakość życia mieszkańców, ale także przyczynić się do zmniejszenia emisji CO2, poprzez przeniesienie części transportu z dróg na nowoczesne, szybkie pociągi.

Przez tunel prosto do Afryki. Ambitne plany Hiszpanii w końcu się spełnią?

Znajdziesz nas w Google News

Idź do oryginalnego materiału