Już we wrześniu rozpocznie się przebudowa mostu Chrobrego w Poznaniu. Inwestycja, która potrwa niespełna trzy lata, całkowicie odmieni jedną z kluczowych przepraw przez Wartę. Prace przygotowawcze rozpoczną się od września, ale ruch tramwajowy zostanie utrzymany do 2 listopada, aby nie zakłócić podróży w okresie Wszystkich Świętych.
Pierwszy etap: prace przygotowawcze
Wykonawcą inwestycji została spółka Primost Południe, z którą podpisano umowę po zakończeniu postępowania przetargowego. Już na początku września rozpoczną się prace przygotowawcze – m.in. przeniesienie sieci infrastruktury z mostu, przewierty pod rzeką czy badania archeologiczne. W tym czasie powstaną także tzw. przewiązki, czyli przejazdy przez torowisko po obu stronach mostu, które później umożliwią ruch obustronny nitką południową.
W ramach prac przygotowawczych wykonawca zajmie się też zmianami w zakresie sterowania sygnalizacją świetlną na najbliższych skrzyżowaniach – w szczególności ul. Garbary, Małe Garbary i Estkowskiego oraz na rondzie Śródka. Celem zmian będzie dostosowanie przepustowości skrzyżowań do ograniczonego ruchu na moście Chrobrego. Mimo prowadzonych przygotowań do 2 listopada obecna przejezdność na moście dla samochodów i tramwajów zostanie zachowana – mówi Justyna Litka, prezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Po Wszystkich Świętych rozpoczną się zasadnicze roboty – najpierw rozbiórka północnej części mostu. Wtedy ruch samochodowy w obu kierunkach będzie odbywał się po jednym pasie na nitce południowej.
Zmiany w komunikacji miejskiej
Choć we wrześniu i październiku tramwaje przez cały czas będą kursowały przez most Chrobrego, od listopada przejazd nie będzie już możliwy. Zostaną wtedy wprowadzone zmiany w organizacji komunikacji miejskiej. ZTM zapowiada, iż szczegółowe rozwiązania zostaną przedstawione w drugiej połowie października, wraz z informacją o objazdach i nowych trasach.
Dla pasażerów kluczową zmianą będzie brak przejazdu tramwajów na odcinku od ronda Śródka do Małych Garbar. W związku z tym planowane są prace remontowe w obrębie torowiska na placu Wielkopolskim oraz budowa rozjazdu umożliwiającego kończenie kursów na przystanku Małe Garbary.
Zakres inwestycji
Przebudowa mostu obejmuje nie tylko sam obiekt, ale też pobliską infrastrukturę. W ramach prac:
- most Chrobrego zostanie wybudowany od nowa,
- przebudowane zostaną odcinki ul. Estkowskiego i Wyszyńskiego,
- zmodernizowane zostaną skrzyżowania z ul. Chwaliszewo, Panny Marii i Wieżową,
- powstaną nowe drogi rowerowe, chodniki i miejsca odpoczynku,
- przy Katedrze zbudowany zostanie wspólny przystanek tramwajowo-autobusowy z tablicami informacji pasażerskiej, biletomatem i udogodnieniami dla osób z niepełnosprawnościami,
- przebudowana zostanie także sieć wodociągowa, odwodnienie drogowe, sygnalizacja świetlna i oświetlenie uliczne.
Piesi i rowerzyści w czasie robót będą mogli korzystać z południowej części mostu, choć wyłączony zostanie fragment Wartostrady pod przeprawą.
Zobacz również: