Poznań: PIM ogłosiły przetarg na projekt nowej linii tramwajowej

21 godzin temu

Spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie ogłosiła przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej nowej trasy tramwajowej od Al. Solidarności do ul. Dojazd. Blisko 800-metrowy odcinek ma połączyć centrum z zespołem szpitali przy ul. Wrzoska, Lutyckiej i Dojazd, stanowiąc pierwszy etap planowanej linii w kierunku Podolan. Termin składania ofert upływa 21 listopada 2025 r.

W niedalekim sąsiedztwie funkcjonuje szpital MSWiA im. prof. Ludwika Bierkowskiego, szpital wojewódzki Lutycka rozbudowujący się o nowy oddział ratunkowy oraz Wielkopolskie Centrum Pediatrii z oddziałem ratunkowym dla najmłodszych.

Jesteśmy w przededniu rozpoczęcia budowy trasy tramwajowej w ul. Ratajczaka, wcześniej powstały trasy na Naramowice i do osiedli przy ul. Unii Lubelskiej. Do tego dochodzą kompleksowe przebudowy istniejących już torowisk […] Teraz czas na kolejne zwiększenie zasięgu sieci tramwajowej. Realizacja bezpośredniego dojazdu komunikacją szynową do trzech szpitali, a w przyszłości także na Podolany, to nasz kolejny cel obok drugiego etapu trasy na Naramowice. Nowy odcinek ułatwi dojazd pacjentom, odwiedzającym i pracownikom szpitali, a docelowo też mieszkańcom podolańskich osiedli – powiedział Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.

Miasto liczy, iż samorząd województwa pokryje część kosztów przyszłej budowy z uwagi na regionalny charakter planowanej inwestycji. Projekt przedstawiono radnym Komisji Transportu Rady Miasta oraz Komisji Planowania Przestrzennego i Infrastruktury Technicznej Sejmiku Województwa Wielkopolskiego.

Wiadukt tramwajowy i układ bez pętli

Zgodnie z założeniami torowisko rozpocznie się na skrzyżowaniu z Al. Solidarności, następnie poprowadzi przez ul. Dobrego Pasterza, nowy wiadukt nad ul. Witosa i ul. Wrzoska do ul. Dojazd. Przystanek powstanie przy ul. Wrzoska, na wysokości Wielkopolskiego Centrum Pediatrii, w rejonie obecnego przystanku autobusowego. Ze względu na plany przedłużenia do Podolan zrezygnowano z tradycyjnej pętli – torowisko będzie ślepo zakończone przy ul. Dojazd i przystosowane do obsługi dwukierunkowych tramwajów jak na ul. Błażeja na Naramowicach.

Kluczowym elementem ma być wiadukt tramwajowy nad ul. Witosa z infrastrukturą dla pieszych, rowerzystów oraz tzw. drogą życia dla służb ratunkowych, umożliwiającą szybszy dojazd do szpitali. Perony mają mieć 45 m długości – obecny standard pozwalający w przyszłości obsługiwać dłuższe składy.

Zmiany na trasie Piątkowskiej

W zakres projektu wchodzi także zmiana lokalizacji przystanków na trasie Piątkowskiej między Al. Solidarności a pętlą Piątkowska. Przystanek Os. Winiary przesunie się na drugą stronę skrzyżowania z Al. Solidarności, bliżej osiedla. Zlikwidowany zostanie przystanek Lutycka Szpital, znajdujący się dziś pod wiaduktem przy ruchliwej ul. Witosa – dzieli go znaczna odległość od szpitali, a dostęp utrudniają schody.

W jego miejsce powstanie przystanek Trójpole, powiązany z przystankami autobusowymi i obsługujący nowe osiedle. Modyfikacje mają umożliwić wygodniejsze przesiadki między tramwajami i autobusami. Lokalizacja pętli pozostanie bez zmian.

Wykonanie projektu to niezwykle istotny etap procesu inwestycyjnego, dobrze przygotowana dokumentacja umożliwia sprawne przeprowadzenie prac budowlanych. Wśród zadań wykonawcy będzie m.in. uzyskanie kompletu niezbędnych decyzji administracyjnych, wszelkich opinii i uzgodnień. Wyłonione w postępowaniu przetargowym biuro projektowe będzie także świadczyć wsparcie techniczne na etapie wyboru wykonawcy robót oraz pełnić nadzór autorski w trakcie realizacji prac budowlanych nowej trasy – podkreślał Tomasz Płóciniczak, wiceprezes spółki PIM.

Pierwszy etap trasy tramwajowej na Podolany

Trasa do szpitali ma stanowić pierwszy etap linii tramwajowej na Podolany. Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM) przygotowuje równolegle koncepcję dalszego przebiegu w kierunku ul. Druskienickiej, co pozwoli zwiększyć potencjał przewozowy dzięki obsłudze powstających osiedli. Tramwaj ma usprawnić połączenie centrum z północną częścią miasta, oferując alternatywę dla prywatnych samochodów i przyczyniając się do redukcji emisji hałasu oraz zanieczyszczeń.

Fot. PIM

Zobacz również:

Poznań: Umowa na budowę tramwaju na ul. Ratajczaka podpisana
Modertrans jedynym oferentem w przetargu MPK Poznań na dostawę do 30 nowych tramwajów
Idź do oryginalnego materiału