Polskie Linie Kolejowe podpisały porozumienie z Centralnym Portem Komunikacyjnym w sprawie rozwoju infrastruktury kolejowej we Wrocławiu. Wspólne przedsięwzięcie zmieni sposób podróżowania po Dolnym Śląsku – miasto zyska połączenia dużych prędkości, rozbudowaną sieć aglomeracyjną oraz zmodernizowany system przewozów towarowych. Realizacja projektów zaplanowana jest do 2034 r.
Wrocławski węzeł kolejowy już dziś funkcjonuje na granicy swojej przepustowości. W 2024 r. stacja Wrocław Główny obsłużyła rekordową liczbę pasażerów – blisko 29 mln. Wraz z szybkim rozwojem przewozów regionalnych i aglomeracyjnych przebudowa węzła staje się koniecznością. To inwestycja, która pozwoli odciążyć Wrocław Główny i da pasażerom nowe możliwości podróżowania – zarówno w codziennych dojazdach, jak i w dalszych relacjach. To projekt, który zmienia kolej we Wrocławiu w realny sposób i odpowiada na potrzeby mieszkańców – podkreślał Piotr Wyborski, prezes zarządu PLK.
Kolej Dużych Prędkości dotrze na Wrocław Główny
Zgodnie z ustaleniami obu podmiotów, do 2035 r. składy szybkie wjadą do stolicy województwa od strony Jelcza-Laskowic i Brochowa. Zatrzymają się przy najdłuższych peronach głównej stacji, zapewniając wygodne przesiadki do połączeń regionalnych i międzywojewódzkich. Połączenie nowej infrastruktury z obecną siecią wspiera nie tylko rozwój przewozów dalekobieżnych, ale również lokalnych i towarowych.
Z naszego punktu widzenia niezbędny jest uzgodniony z PLK dogodny wjazd pociągów KDP na stację Wrocław Główny. Na mocy podjętych między spółkami ustaleń granica między inwestycjami CPK a PLK, które muszą być realizowane w ścisłej współpracy, została wyznaczona na stacji Siechnice. Wrocławski węzeł kolejowy to istotny element realizowanej przez CPK szybkiej linii „Y” Warszawa – CPK – Łódź – Wrocław / Poznań, która na odcinku wrocławskim jest na etapie zaawansowanego projektowania, uzyskiwania uzgodnień i przygotowań do wykupu nieruchomości. Linia ma być gotowa do końca 2035 r. Naszym celem jest czas przejazdu między Wrocławiem i Warszawą poniżej 100 min – powiedział Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK ds. kolei.

Rozbudowa infrastruktury dla mieszkańców Wrocławia
W najbliższym czasie PLK podpisze umowę z miastem dotyczącą wyniesienia odcinka Wrocław – Sobótka – Świdnica na wiadukt nad ul. Buforową. Rozwiązanie pozwoli na realizację linii tramwajowej na Jagodno bez przecięcia z torami w poziomie szyn oraz budowę skrzyżowania bezkolizyjnego.
Zaplanowano również otwarcie przystanku Wrocław Maślice, który ułatwi dostęp do kolei dla mieszkańców dużego osiedla. Obiekt powstanie w sąsiedztwie projektowanej pętli tramwajowej. Na przełomie br. ogłoszony zostanie przetarg na modernizację linii kolejowej nr 143 na odcinku Psie Pole – Sołtysowice. Inwestycja realizowana w ramach programu FENiKS zwiększy przepustowość trasy w kierunku Oleśnicy i Trzebnicy, umożliwiając uruchomienie dodatkowych kursów aglomeracyjnych.
Reaktywacja stacji Wrocław Świebodzki i modernizacja obwodnicy towarowej
W 2029 r., zgodnie z programem Kolej+, wznowiony zostanie ruch ze stacji Wrocław Świebodzki. Składy pojadą do Środy Śląskiej, Wołowa oraz Kątów Wrocławskich. Po przebudowie węzła Grabiszyn obiekt obsłuży także kierunki: Trzebnica, Rawicz oraz Oleśnica, stając się stacją o znaczeniu międzyregionalnym.
Towarowa obwodnica zostanie przekształcona w trasę aglomeracyjną z dodatkowymi przystankami. CPK wybuduje linię kolejową nr 86 do Bierutowa, przeznaczoną również dla transportu ładunków. Powstanie dedykowany ciąg przez Oleśnicę, Bierutów oraz Czernicę do stacji Wrocław Brochów, co odseparuje ruch towarowy od pasażerskiego w centrum. Projekt usprawni przewóz ładunków do Szczecina, Świnoujścia i Czech.
Zakres prac obejmie dobudowę czwartego toru na estakadzie nad ul. Grabiszyńską oraz kompleksową modernizację węzła Grabiszyn. Uporządkowanie ruchu umożliwi kierunkowe i bezkolizyjne przeprowadzanie składów przez stację, co stworzy warunki do wprowadzenia cyklicznego rozkładu jazdy oraz systemowego połączenia kolei z komunikacją miejską. Projekt zostanie zrealizowany przy maksymalnym wykorzystaniu istniejącej infrastruktury i zachowaniu ciągłości przewozów.

Fot. Oleksandr Poliakovsky, PLK
Zobacz również:

1 godzina temu





