Trwa drugi etap prac przy budowie nowej trasy wodnej przez Mierzeję Wiślaną. Flotę administracji morskiej zasili niedługo nowa pogłębiarka, która będzie zdolna do pogłębiania dna do głębokości 18 metrów poniżej poziomu wody.
Nowa pogłębiarka już we flocie
Urząd Morski w Gdyni już niedługo wzbogaci swoją flotę o kolejny nowoczesny statek specjalistyczny. Nowa pogłębiarka zostanie wprowadzona do służby na świeżo utworzonej trasie wodnej, która łączy Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Ponadto, statek będzie również służył do obsługi i utrzymania torów podejściowych do portów morskich.
Administracja morska zyska niebawem nowoczesną, specjalistyczną jednostkę, która w wydatny sposób ułatwi utrzymywanie założonych parametrów torów wodnych prowadzących do portów. Wprowadzenie do eksploatacji własnej pogłębiarki pozwoli na oszczędności w zakresie prac czerpalnych, a także przyspieszy ich wykonywanie, szczególnie tam, gdzie wymagane będą pilne podczyszczenia – powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
W marcu ubiegłego roku podpisano umowę dotyczącą zaprojektowania, konstrukcji, wyposażenia i dostawy specjalistycznej pogłębiarki. Realizacja tego projektu powierzona została fińskiej firmie Tyovene Oy. Całkowita wartość kontraktu wynosi 116,5 miliona złotych.
Pod koniec października 2022 r. położono stępkę, a niecały rok później pogłębiarka, dla której wybraliśmy imię URSA, została zwodowana. Zaawansowanie prac wynosi ponad 70 proc. Jednostka powinna dołączyć do naszej floty do końca pierwszego kwartału 2024 r. – powiedział dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Wiesław Piotrzkowski.
Nowa trasa wodna przez Mierzeję Wiślaną
Umowa obejmuje również dostarczenie zestawu rurociągów refulacyjnych, które zostaną dostarczone wraz z kontenerami transportowymi oraz systemem kotwiczenia końcówki, przeznaczony do połączenia z systemem wyładowczym na pokładzie pogłębiarki. Statek URSA ma długość około 62 metrów, szerokość 12 metrów i maksymalne zanurzenie wynoszące 3,9 metra. Będzie zdolny do pogłębiania dna do głębokości 18 metrów poniżej poziomu wody.
Takiej pogłębiarki jak URSA nie można zamówić jako gotowego produktu z katalogu internetowego. Jest to jednostka zaprojektowana oraz zbudowana pod konkretnego klienta, według konkretnej specyfikacji, bardzo spersonalizowana, jedyna w swoim rodzaju, spełniająca wysokie wymagania zamawiającego oraz wszystkie obowiązujące przepisy. URSA jest wyjątkowa! – powiedział Juha Granqvist, dyrektor zarządzający Tyovene OY.
Projekt budowy nowej trasy wodnej przez Mierzeję Wiślaną został podzielony na różne etapy. Pierwszy etap został już zakończony i uwzględniał ukończenie Kanału Żeglugowego wraz z towarzyszącą mu infrastrukturą oraz wybudowanie wyspy na Zalewie Wiślanym. w tej chwili trwa drugi etap prac, który obejmuje renaturalizację brzegów rzeki Elbląg. Poziom zaawansowania tego etapu to ponad 90 procent, a w ramach prac powstał istotny element inżynieryjny, jakim jest most obrotowy w Nowakowie, który stał się dostępny dla użytkowników na początku lipca tego roku. Wszystkie prace związane z tym etapem inwestycji zostaną zakończone do końca tego roku. Natomiast w maju 2023 roku ukończono trzeci etap projektu, który obejmował głównie pogłębianie torów wodnych na Zalewie Wiślanym oraz instalację znaków nawigacyjnych.
Polskie porty morskie biją kolejne rekordy przeładunków
Znajdziesz nas w Google News