Prezes UOKiK nałożył gigantyczną karę na Auchan Polska

9 miesięcy temu

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny podjął decyzję o nałożeniu kary w wysokości ponad 87 mln zł na sieć Auchan Polska. To sankcja za nieuczciwe praktyki w relacjach z dostawcami produktów rolno-spożywczych.

Urząd Konkurencji i Konsumentów ukarał sieć Auchan Polska za pobieranie opłat od dostawców nabiału, wędlin czy owoców i warzyw. Chodzi o opłaty za transport towarów z centralnych magazynów do sklepów. Prezes UOKiK uznał to za nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej.

Centralne magazyny są modelem biznesowym sieci

Centralny system dostarczania towarów z magazynów centralnych do sklepów jest kluczowym elementem funkcjonowania nowoczesnych sieci handlowych, w tym Auchan Polska. Albowiem sieci handlowe o takiej skali, posiadające ponad 100 super- i hipermarketów, opierają na tym swoje funkcjonowanie.

W ramach tego modelu centralne magazyny pełnią kluczową rolę. To tutaj produkty rolno-spożywcze są odbierane i przechowywane, zanim trafią do poszczególnych sklepów w ramach sieci handlowej. System ten pozwala na optymalizację procesów logistycznych. Przechodzenie do modelu zdecentralizowanego, czyli dostarczania towarów od setek pojedynczych dostawców do każdego sklepu, byłoby nie tylko niepraktyczne, ale również finansowo nieefektywne.

Prezes UOKiK podkreślił, iż centralny transport towarów nie jest dodatkową usługą, za którą powinien płacić dostawca. Wręcz przeciwnie, stanowi on podstawowy element funkcjonowania sieci handlowej, wpływając pozytywnie na jej pozycję na rynku.

Dlatego niedopuszczalne jest pobieranie opłat za transport towarów z głównego magazynu do sklepów sieci. To finansowanie własnej działalności kosztem dostawców. Za takie działanie nałożyłem ponad 87 mln zł kary na właściciela sieci Auchan – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Prezes UOKiK zdecydował po ankiecie

Decyzja UOKiK stanowi reakcję m.in. na przeprowadzoną przez Urząd ankietę. Mianowicie wykazała ona, iż dostawcy nie mają wpływu na wewnętrzną logistykę Auchan Polska. Jednocześnie muszą oni ponosić związane z nią koszty. W związku z tym prezes UOKiK nie tylko nałożył karę finansową na spółkę, ale także wezwał ją do zaprzestania takich praktyk.

UOKiK chroni dostawców

Warto zauważyć, iż UOKiK konsekwentnie podejmuje działania mające na celu ochronę dostawców produktów rolno-spożywczych przed nieuczciwymi praktykami ze strony dużych sieci handlowych. Wcześniejsze decyzje dotyczyły m.in. Jeronimo Martins Polska, Eurocash oraz Kaufland Polska Markety. Urząd poinformował również, iż jeżeli chodzi o nieuprawnione pobieranie opłat za transport z magazynów do sklepów, podobne postępowanie toczy się w stosunku do sieci Carrefour Polska.

Prezes UOKiK zachęca przedsiębiorców działających w branży rolno-spożywczej do zgłaszania przypadków nieuczciwych praktyk sieci handlowych. W tym celu uruchomiono specjalny formularz zgłoszeniowy – jest on dostępny na stronie Urzędu.

Decyzja UOKiK w sprawie Auchan Polska nie jest prawomocna, a spółce przysługuje prawo do odwołania przed sądem.

Źródło: UOKiK

Idź do oryginalnego materiału