Program Cyfrowy Sąd w planach Bodnara. W założeniach m.in. składanie pism online

9 godzin temu
Zdjęcie: Polsat News


Ministerstwo Sprawiedliwości w ciągu kilku lat wdroży w Polsce system cyfrowego sądu - zapowiedział Adam Bodnar podczas środowego śniadania prasowego. Minister sprawiedliwości chce w ten sposób skończyć z papierologią w sądach i ułatwić obywatelom kontakt z wymiarem sprawiedliwości.


Minister sprawiedliwości stwierdził w śniadaniu prasowym, iż "dziś sądy toną w papierach" i tworzą co roku 11 kilometrów akt. Ten stan odmieni program Cyfrowy Sąd, który ma być dostępny już za cztery lata.


Cyfrowe sądy w planach Adama Bodnara


Resort sprawiedliwości pod kierownictwem Adam Bodnara chce skończyć z papierologią w sądach i stworzyć jednolity system cyfrowy, który ułatwi życie zarówno pracownikom sądów, jak i każdemu obywatelowi.Reklama


"Naszym zadaniem jest przejście z papieru, z doręczania wszystkiego do ręki, do sytuacji, w której można korzystać z usług wymiaru sprawiedliwości przez ekran. Aby na komórce czy komputerze można było sprawdzić status sprawy, a sądy nie musiały przesyłać sobie akt" - mówiła Aneta Domagalska-Wiewiórowska, pełnomocnik ministra sprawiedliwości ds. ochrony praw konsumenta, odpowiedzialna za program Cyfrowy Sąd, którą cytuje businessinsider.com.


Kiedy cyfrowe sądy w Polsce? 4 lata prac i koszt prawie 200 mln zł


Cyfrowe sądy mają być dostępne już w 2029 roku, a prace nad wdrożeniem systemu realizowane są od grudnia ubiegłego roku. Koszt wdrożenia cyfrowego sądu sięgnie ponad 193 mln zł.
W myśl założeń ustawy, program Cyfrowy Sąd, a więc ogólnokrajowy, centralny system teleinformatyczny, obsługujący postępowanie sądowe, ma z czasem zastąpić wiele w tej chwili stosowanych w sądach powszechnych systemów informatycznych.
Problemem jest bowiem nie tylko wszechobecna papierologia, ale także funkcjonowanie wielu różnych systemów jednocześnie, często od różnych podmiotów i z różną specyfikacją.
"Sytuacja ta sprawia, iż w przypadku wymiany danych między przedmiotowymi systemami, konieczne jest przystosowanie ich do innej platformy" - czytamy w założeniach ustawy o Cyfrowych Sądach.


Cyfrowy Sąd dla sędziów i obywateli


Cztery lata mają wystarczyć na wdrożenie systemów informacyjnych i organizacyjnych, a także na zmiany legislacyjne, które umożliwią wprowadzenie tej rewolucji w sądach. O nowych e-usługach, które gwarantować na Cyfrowy Sąd, czytamy w założeniach wspomnianego projektu ustawy. To m.in.:
Automatyczne przetwarzanie dokumentów: sądy będą automatycznie przetwarzać zeskanowane dokumenty papierowe oraz te, które od początku istnieją w formie elektronicznej;Przygotowanie akt sprawy w formie cyfrowej: akta sprawy będą dostępne w wersji elektronicznej, a przed udostępnieniem będą anonimizowane (pozbawiane danych wrażliwych);Udostępnianie dokumentów elektronicznych: sądy będą mogły wymieniać między sobą dokumenty cyfrowe, nie papierowe;Wymiana dokumentów między sądami a prokuraturą: sądy i prokuratura będą wymieniać się dokumentami elektronicznymi dzięki specjalnego systemu;Możliwość składania wniosków do sądu online: obywatele będą mogli składać określone pisma i wnioski do sądów drogą elektroniczną.
Cyfryzacja dokumentów ma zatem usprawnić działanie sądów, ale także ułatwić kontakt obywatela z wymiarem sprawiedliwości. Jako pierwsza wdrożona ma być cyfryzacja dokumentów, na których pracują sędziowie. Cyfrowy asystent sędziego ma być gotowy niebawem i wejść w życie w 2026 roku.
Idź do oryginalnego materiału