Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) nabiera tempa. Konsorcjum architektoniczne, działające jako główny projektant, przekazało kompletny projekt budowlany lotniska CPK, dworca kolejowego oraz węzła przesiadkowego dla transportu publicznego. Proces zatwierdzania projektu, rozpoczęty już wcześniej, ma zakończyć się jeszcze przed końcem bieżącego roku.
Projekt CPK już gotowy
Prace nad CPK, nadzorowane przez Ministerstwo Infrastruktury, postępują zgodnie z planem. Dariusz Klimczak, minister infrastruktury, podkreśla, iż przygotowania do realizacji projektu są na zaawansowanym etapie. Konsorcjum architektoniczne, działające jako główny projektant, właśnie przekazało kompletny projekt budowlany CPK.
Obejmując spółkę CPK nadzorem Ministerstwa Infrastruktury, mieliśmy od początku jasne zadanie zbieżne z celem całego rządu: zaktualizować i urealnić budowę CPK, kluczowego dla Polski projektu infrastrukturalnego. Mamy dziś kolejny konkret na drodze do powstania lotniska centralnego. Projekt budowlany portu jest gotowy, prace projektowe są na finiszu, wyraźnie przyśpieszamy – mówi Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.
Również pełnomocnik rządu ds. CPK, Maciej Lasek, wskazuje na znaczenie tej inwestycji dla gospodarki:
To kolejny kamień milowy w drodze do celu, którym jest budowa i uruchomienie nowego lotniska. Ta inwestycja to impuls do dalszego rozwoju gospodarczego Polski, a jednocześnie umocnienia pozycji rynkowej narodowego przewoźnika PLL LOT.
Prezes CPK, dr Filip Czernicki, informuje o trwającym procesie weryfikacji dokumentacji budowlanej, na którą składa się ponad 6 tysięcy rysunków technicznych i 50 raportów:
Zgodnie z zapowiedziami konsekwentnie realizujemy kolejne kroki w ramach przygotowań do budowy nowego lotniska. Otrzymaliśmy od projektanta dokumentację budowlaną, w skład której wchodzi m.in. ok. 6250 rysunków projektowych i ponad 50 raportów. W tej chwili trwa drobiazgowa weryfikacja dokumentacji.
Ogromny terminal pasażerski
Projekt nowego terminala pasażerskiego CPK obejmuje powierzchnię aż 450 tys. m². Infrastruktura zostanie zaprojektowana tak, by ułatwić obsługę pasażerów na trzech poziomach:
- Poziom +2 – strefa odprawy biletowo-bagażowej, kontrola bezpieczeństwa oraz obsługa lotów Schengen i Non-Schengen.
- Poziom +1 – centra transferowe, kontrola dokumentów oraz przyloty i odloty Non-Schengen.
- Poziom 0 – hala odbioru bagażu, bramki autobusowe i hala przylotów.
Terminal zostanie połączony z pirsami, co umożliwi bezpośredni dostęp pasażerów do samolotów. W początkowej fazie działalności lotnisko będzie mogło obsłużyć około 11 tysięcy pasażerów na godzinę. W dniu otwarcia, do dyspozycji pasażerów będzie blisko 140 stanowisk odprawy, z możliwością rozszerzenia do 170. Jedną z ważniejszych zmian w stosunku do projektu architektonicznego jest skrócenie pirsów o około 100 metrów, co ułatwi pasażerom przemieszczanie się, a jednocześnie ograniczy koszty i kubaturę budynku.
Przepustowość i elastyczność projektu
W pierwszej fazie, lotnisko CPK będzie w stanie obsłużyć do 34 milionów pasażerów rocznie, z możliwością dalszej rozbudowy. Jest to znaczący wzrost w porównaniu do Lotniska Chopina, które w ubiegłym roku obsłużyło około 18,5 miliona pasażerów. Istotnym założeniem projektu jest także wysoki udział pasażerów transferowych, który ma wynosić około 40%.
W ramach pierwszego etapu budowy, priorytetowo zostanie zrealizowany pirs północny (B) dla lotów dalekodystansowych oraz pirsy centralne (C i D), obsługujące loty zarówno do strefy Schengen, jak i Non-Schengen. Kolejne pirsy będą realizowane w następnych etapach, zależnie od prognozowanego wzrostu ruchu lotniczego.
Projekt CPK zakłada stworzenie nowoczesnych, przyjaznych użytkownikom przestrzeni, które będą modułowo rozwijane w przyszłości. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji 27 stanowisk dla samolotów wąskokadłubowych oraz 23 stanowiska dla maszyn szerokokadłubowych. Dzięki temu lotnisko zyska na elastyczności w obsłudze różnych typów floty.
W porównaniu do Lotniska Chopina, gdzie jednocześnie można obsłużyć do 27 samolotów, nowe lotnisko pozwoli na jednoczesną obsługę choćby do 68 statków powietrznych.
Zmiany w projekcie – estetyka i funkcjonalność
W porozumieniu z inwestorem, wprowadzono kilka istotnych zmian do projektu. Zmodyfikowano konstrukcję dachu terminala, a także dworców kolejowego i autobusowego. Celem tych zmian jest zwiększenie estetyki budynku i poprawienie komfortu pasażerów. Zamiast początkowo planowanego dachu nad wejściem do terminala, architekci zaproponowali arkadę wspartą na słupach, co ma lepiej chronić przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi.
Jednym z głównych założeń projektu jest pełna integracja różnych rodzajów transportu – lotniczego, kolejowego i autobusowego. Przewiduje się, iż choćby połowa pasażerów przyjeżdżających na lotnisko będzie korzystać z pociągów. Na prośbę inwestora, wprowadzono zmiany w projekcie dworca autobusowego, co ma dodatkowo zwiększyć komfort użytkowników.
Równocześnie prowadzone są inne prace projektowe, koordynowane przez zespół CPK. Oprócz infrastruktury lotniczej, opracowywane są projekty inżynierii lądowej, w tym dróg startowych, tuneli kolejowych oraz budynków technicznych.
Postępy w harmonogramie
Zgodnie z harmonogramem, CPK planuje uzyskać decyzję lokalizacyjną od Wojewody Mazowieckiego do końca tego roku, co pozwoliłoby na rozpoczęcie budowy już za dwa lata. Inwestor kontynuuje również wykup terenów i rozbiórki budynków, aby przygotować plac budowy.
Jednocześnie w trybie dialogu konkurencyjnego toczy się postępowanie na zaprojektowanie, dostawę, montaż i uruchomienie Systemu Obsługi Bagażu (BHS) dla lotniska. Według zaktualizowanego harmonogramu, nowe lotnisko ma zostać uruchomione pod koniec 2032 r., czyli jednocześnie z projektowanym odcinkiem Kolei Dużych Prędkości między Warszawą i Łodzią.
Projekt CPK jest jednym z największych i najbardziej skomplikowanych przedsięwzięć infrastrukturalnych w Polsce, mającym na celu integrację lotniska, kolei i transportu drogowego. Lotnisko ma stać się centralnym węzłem transportowym, przyspieszającym rozwój kraju i regionu.
W skład konsorcjum master architekta CPK wchodzą wybrane w przetargu biura projektowe Foster + Partners i Buro Happold oraz ponad 30 innych firm z różnych branż, w tym np. NACO, Kuryłowicz & Associates i Cundall. W sumie w pracach master architekta lotniska i dworca brało udział niemal 500 projektantów.
Inwestycja CPK to absolutnie wyjątkowa okazja do zaprojektowania od podstaw całkowicie nowego portu lotniczego. Naszym celem było stworzenie dostępnej, intuicyjnej i czytelnej dla pasażerów infrastruktury, która zapewni komfort, krótkie przesiadki i pozytywne wrażenia z podróży. Nasz projekt koncentruje się na pasażerach i ich potrzebach – podkreśla Grant Brooker z biura projektowego Foster+Partners.
Wiemy kiedy ruszy budowa CPK! Czy wyrobimy się na czas?