Podróżni w Legnicy korzystają z 4 wind. Dwa zmodernizowane perony ułatwiają wsiadanie do pociągów. Przebudowana hala gwarantuje dobre warunki podróży bez względu na pogodę. Inwestycja za ok 60 mln zł finansowana ze środków budżetowych miała zakończyć się w 2020 roku.
Legnica, po Wrocławiu, jest największą stacją na Dolnym Śląsku. Stacja jest przyjazna dla wszystkich podróżnych dzięki realizacji projektu: „Dostosowanie stacji Legnica do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się”. Od 9 czerwca, do wcześniej wykonanych prac dołączył oddany do obsługi peron nr 4. Teraz korzystamy ze wszystkich efektów inwestycji.
Dostęp dla wszystkich podróżnych – windy i wygodne perony
Podróżni na stacji Legnica mogą korzystać z 4 wind. Urządzenia gwarantują wygodę osobom z ograniczoną możliwością poruszania się i opiekunom z dziecięcymi wózkami. Również rowerzyści dzięki odpowiednim wielkościom kabin mogą korzystać z dźwigów.
Przebudowane zostały dwa główne perony nr 3 i nr 4, na których koncentruje się odprawa pasażerska. Są wyższe i łatwiej wejść z nich do pociągu. Na wszystkich peronach zostały zamontowane specjalne pasy z wypukłą nawierzchnią, które ułatwiają poruszanie się po stacji osobom niedowidzącym. Są także informacje Braille umieszczone na poręczach przy schodach na perony.
Nowe, jasne oświetlenie zapewnia dobre warunki podróży także po zmroku. Czytelne oznaczenia pozwalają lepiej orientować się na stacji.
Niezwykła osłona peronów
Historyczna hala peronowa, większa od powierzchni boiska piłkarskiego, to jeden z największych tego typu obiektów w kraju – ma 120 m długości, blisko 60 m szerokości i 20 m wysokości. Konstrukcja została wypiaskowana i zabezpieczona powłoką antykorozyjną. Odbudowane zostały dawne przeszklenia w dachu – świetliki. Takie rozwiązanie zapewnia więcej światła i dodaje hali uroku i lekkości. Pod halą peronową, w tunelu głównym wymieniono posadzki i ceramiczne płytki na ścianach. Jest nowe oświetlenie i gabloty informacyjne.
Na stacji Legnica prace prowadzono pod ścisłym nadzorem konserwatora zabytków. Ustalane były nie tylko rodzaje materiałów, ale także sposób ich montowania. Sprawdzano oryginalną kolorystykę elementów konstrukcji hali. Niecodzienny charakter stacji podkreślają również odnowione żurawie wodne i dawne posterunki dyżurnych ruchu. Historyczny charakter obiektu, brak pełnej dokumentacji oraz konieczność wzmacniania konstrukcji wymagały dodatkowych działań zarówno w zakresie czasowym, merytorycznym i finansowym.
Wartość umowy na realizację zadania prowadzonego przez PKP Polskie Linie Kolejowe: „Dostosowanie stacji Legnica do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się” wyniosła ok. 60 mln zł (netto). Projekt w formule „projektuj i buduj” był finansowany z budżetu państwa.
Zobacz również: