Przetarg na pociągi dużych prędkości dla PKP Intercity jeszcze w tym roku

3 godzin temu
Zdjęcie: Intercity sadzi łąki — wszystko dzięki pasażerom (fot. PKP Intercity)


PKP Intercity jeszcze w tym roku ogłosi przetarg na zakup nowych pociągów dużych prędkości. Składy będą mogły osiągać prędkość co najmniej 320 km/h, a w zależności od ustaleń choćby 350 km/h. Przewoźnik planuje początkowo zakup 20 nowoczesnych jednostek z możliwością rozszerzenia zamówienia o kolejne 35 pociągów. Przygotowania do ogłoszenia przetargu już się rozpoczęły, co oznacza przyspieszenie całego procesu o kilka miesięcy.

(fot. PKP Intercity)

Nowe pociągi będą przeznaczone do obsługi linii kolejowych wysokich prędkości budowanych przez Centralny Port Komunikacyjny. Składy pojadą na trasie z Warszawy przez lotnisko CPK i Łódź do Wrocławia lub Poznania. Dzięki bardzo wysokim parametrom technicznym czas przejazdu ze stolicy do tych miast wyniesie mniej niż 100 minut. Rozważane jest także wydłużenie tras do sąsiednich stolic europejskich.

Przetarg może zainteresować nie tylko największych producentów z Europy, ale również polski przemysł kolejowy. PKP Intercity wysłało zapytania do dziewięciu firm, zarówno krajowych, jak i zagranicznych. Pierwsze sygnały pokazują, iż polskie fabryki pociągów mogą być zainteresowane kontraktem.

Przewoźnik zapowiada, iż nowe składy będą gwarantować wysoki komfort podróży. W standardzie znajdą się rozkładane fotele, stoliki, indywidualne oświetlenie, gniazdka elektryczne oraz odpowiednia przestrzeń na bagaż. Podróżni będą mieli dostęp do szybkiego internetu Wi-Fi i nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej. Przewidziane są także strefa ciszy, część restauracyjna oraz specjalne miejsca na rowery. Pociągi zostaną zaprojektowane z myślą o różnych grupach pasażerów, w tym seniorach, osobach z niepełnosprawnościami oraz rodzicach podróżujących z dziećmi.

Inwestycja jest konieczna, ponieważ z roku na rok rośnie liczba pasażerów PKP Intercity. W pierwszym półroczu 2025 roku pociągiem dalekobieżnym podróżowało aż 40,4 mln osób. To wynik lepszy o ponad 9% w porównaniu z rokiem 2024 i aż o 31% w stosunku do 2023 roku. Również sezon wakacyjny pokazał rekordowe zainteresowanie – między 1 czerwca a 31 sierpnia z usług przewoźnika skorzystało 26 mln pasażerów. To wzrost o około 12% w stosunku do ubiegłorocznych wakacji i o 28% względem tego samego okresu dwa lata wcześniej.

Nowe szybkie pociągi mają zatem nie tylko zwiększyć komfort podróży, ale także odpowiedzieć na dynamicznie rosnące zapotrzebowanie na kolejowe przewozy pasażerskie w Polsce.

Idź do oryginalnego materiału