Kolej przewiozła w pierwszym półroczu 2025 r. ponad 863,7 tys. jednostek intermodalnych (1,36 mln TEU), co oznacza wzrost o 1,8% w porównaniu z analogicznym okresem 2024 r. Jednocześnie masa ładunków spadła o 2,3%, a praca przewozowa zmniejszyła się o 3,3%. Udział segmentu intermodalnego w całości przewozów towarowych koleją osiągnął 16,6% według pracy przewozowej i 12,8% według masy.
Pierwsze półrocze 2025 r., czyli wolumen rośnie, ale wskaźniki masowe spadają
W pierwszych sześciu miesiącach br. przewoźnicy intermodalni przetransportowali 13,4 mln ton towarów – o 0,3 mln ton mniej niż rok wcześniej. Praca przewozowa wyniosła 4,4 mld tonokilometrów, co stanowi spadek o niecałe 0,2 mld tkm r/r. Liczba przewiezionych jednostek wzrosła o 15,2 tys. sztuk, a w przeliczeniu na TEU o 43,3 tys. TEU (wzrost o 3,3%). Dane Urzędu Transportu Kolejowego wskazują, iż przy wyższym wolumenie jednostek towary są lżejsze, a trasy krótsze.
Na wzrost udziału transportu intermodalnego w przewozach kolejowych wpłynął też spadek innych grup ładunków, w tym paliw kopalnych.
Drugi kwartał z poprawą wskaźników
W samym II kwartale 2025 r. kolej przewiozła 430,9 tys. jednostek intermodalnych (683,5 tys. TEU). Masa towarów osiągnęła 6,78 mln ton, a praca przewozowa 2,27 mld tkm. W porównaniu z I kwartałem br. odnotowano wzrost masy o 2,2%, pracy przewozowej o 2,4% i przewiezionych TEU o 0,4%. Spadła jedynie liczba jednostek – o 0,4%. Rok do roku liczba TEU wzrosła o 3%, a jednostek kontenerowych o 2,4%.
PCC Intermodal liderem rynku
Rynek przewozów intermodalnych pozostaje zróżnicowany i konkurencyjny. PCC Intermodal umocniło pozycję lidera, osiągając 19,9% udziału według masy i 22,5% według pracy przewozowej. PKP CARGO zajmuje drugą pozycję z 19,1% udziału według masy i 18,6% według pracy przewozowej. DB Cargo Polska utrzymało stabilną trzecią pozycję (11,8% według masy, 13,6% według pracy przewozowej). Pozostali operatorzy m.in. LTE Polska, Metrans Rail, Alza Cargo oraz LTG Cargo Polska – mogą pochwalić się udziałem w rynku na poziomie kilku procent.

Transport intermodalny to dziś jeden z filarów nowoczesnej kolei. Dane za pierwsze półrocze 2025 r. potwierdzają, iż rynek przewozów intermodalnych utrzymuje stabilność – podkreśla dr inż. Ignacy Góra, prezes UTK.
Ponadto wskazał on, iż przy trudnej sytuacji rynku przewozów towarowych należy wspierać segment intermodalny przez budowę terminali, modernizację linii i zwiększanie parametrów pociągów, by kolej przewoziła więcej jednostek – nie tylko kontenerów, ale też naczep i całych zestawów drogowych.
Fot. Adrian Hryniuk – zdjęcie poglądowe
Zobacz również: