Przewozy pasażerskie i towarowe – raport punktualności za II kwartał 2025

6 godzin temu

Punktualność przewozów pasażerskich w II kwartale 2025 r. utrzymała się na poziomie 93,3%, co oznacza poprawę względem początku roku i wynik zbliżony do tego sprzed roku. Wskaźnik dla przewozów towarowych jest niższy, jednak utrzymuje się powyżej 50%, co stanowi wyraźny postęp w porównaniu z poprzednimi latami.

Przewozy pasażerskie – maj najlepszym miesiącem

Najwyższą punktualność w II kwartale odnotowano w maju – 94,24%, co jest wynikiem o 1 punkt procentowy lepszym niż rok wcześniej i drugim najwyższym rezultatem od listopada 2020 r. Najsłabszym miesiącem był czerwiec (91,74%), jednak i tak był to wynik lepszy niż w czerwcu ubiegłego roku.

Warszawska Kolej Dojazdowa (WKD) osiągnęła imponujący wynik 99,67%, a w kwietniu wszystkie jej pociągi dotarły na czas. Wszyscy przewoźnicy samorządowi przekroczyli próg 90% punktualności. PKP Intercity w II kwartale uzyskało 80,57% – niemal identycznie jak rok wcześniej (80,61%), choć w czerwcu wskaźnik spadł do 75,46%.

W II kwartale 2025 r. przewoźnicy uruchomili blisko 550 tys. pociągów pasażerskich, podczas gdy rok temu było to kilka ponad 503 tys. To wzrost o niemal 9%. Przy takim wzroście liczby pociągów wynik punktualności był wyższy, co nie jest oczywistą prawidłowością. przez cały czas jednak trzeba podejmować działania, które będą stale poprawiać wyniki przewozowe – podkreśla dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Prezes UTK zwrócił uwagę, iż czerwiec jest miesiącem, w którym parametry jakościowe PKP Intercity są niższe, a liczba największych opóźnień rośnie – m.in. z powodu trudnych warunków pogodowych czy kolizji ze zwierzętami.

Przewozy towarowe – stabilny wynik powyżej 50%

Wskaźnik punktualności przewozów towarowych w II kwartale wyniósł 56,13%. W przewozach krajowych utrzymywał się na poziomie ok. 60% w każdym miesiącu kwartału, a w przewozach międzynarodowych wyniósł średnio 39%.

Liczba pociągów towarowych uruchomionych w II kwartale spadła o 7,9% w ruchu krajowym i o 10,1% w ruchu międzynarodowym w porównaniu z analogicznym okresem 2024 r. W sumie było to 92,9 tys. pociągów, wobec blisko 100,8 tys. rok wcześniej.

Przyczyny opóźnień pociągów pasażerskich

Przyczyny, które generowały największy czas opóźnień pociągów pasażerskich w II kwartale 2025 r.
Kod przyczynyUdział w czasie trwania
64-2 Naprawa lub wymiana na skutek awarii (poza tym korzystanie z pomocy innych lokomotyw)16,57%
41-2 Opóźnienia wtórne na sieci PKP PLK S.A. spowodowane przez zdarzenie przypisane zarządcy zagranicznemu od którego przyjmowany jest pociąg7,28%
90-5 Samobójstwa i wypadki z udziałem ludzi6,91%
83-8 Wyładowania atmosferyczne4,93%
30-5 Niewłaściwa organizacja prac budowlanych (zamknięcia, ograniczenia, uszkodzenia urządzeń)4,36%
50-41 Lokowanie podróżnych (duża liczba pasażerów)3,45%
64-1 WCJ – wydłużony czas przejazdu3,15%
20-6 Usterki urządzeń srk objętych gwarancją3,09%
65-1 Późny wyjazd składu z torów zaplecza technicznego (stacji postojowych, grupy torów w dyspozycji przewoźnika do obsługi składów itp.)2,75%
90-4 Inne poważne wypadki, wypadki, incydenty, trudności eksploatacyjne, zagrożenia na liniach kolejowych, wydarzenia i awarie2,36%
54-1 Późne zgłoszenie gotowości do odjazdu2,24%
82-11 Szkodliwe działania, demonstracje, wandalizm, pożar nasypu2,12%

Kody przyczyn, które najczęściej występowały w przypadku opóźnień pociągów pasażerskich

Kod przyczynyUdział w liczbie
50-41 Lokowanie podróżnych (duża liczba pasażerów)13,44%
64-2 Naprawa lub wymiana na skutek awarii (poza tym korzystanie z pomocy innych lokomotyw)11,67%
64-1 WCJ – wydłużony czas przejazdu6,25%
41-2 Opóźnienia wtórne na sieci PKP PLK S.A. spowodowane przez zdarzenie przypisane zarządcy zagranicznemu od którego przyjmowany jest pociąg5,15%
30-5 Niewłaściwa organizacja prac budowlanych (zamknięcia, ograniczenia, uszkodzenia urządzeń)3,88%
23-1 Urządzenia zasilania trakcji elektrycznej. Spadki, zaniki, brak napięcia w sieci trakcyjnej3,18%
20-6 Usterki urządzeń srk objętych gwarancją3,15%
83-8 Wyładowania atmosferyczne3,14%
90-5 Samobójstwa i wypadki z udziałem ludzi3,11%
82-11 Szkodliwe działania, demonstracje, wandalizm, pożar nasypu2,45%
65-1 Późny wyjazd składu z torów zaplecza technicznego (stacji postojowych, grupy torów w dyspozycji przewoźnika do obsługi składów itp.)2,19%

Fot. Sektorkolejowy

Zobacz również:

Wrocław liderem, Warszawa Centralna z największym wzrostem – UTK podsumowuje wymianę pasażerską
UTK: Przewozy pasażerskie w województwach w I kwartale 2025 roku
Idź do oryginalnego materiału