Punktualność przewozów pasażerskich w II kwartale 2025 r. utrzymała się na poziomie 93,3%, co oznacza poprawę względem początku roku i wynik zbliżony do tego sprzed roku. Wskaźnik dla przewozów towarowych jest niższy, jednak utrzymuje się powyżej 50%, co stanowi wyraźny postęp w porównaniu z poprzednimi latami.
Przewozy pasażerskie – maj najlepszym miesiącem
Najwyższą punktualność w II kwartale odnotowano w maju – 94,24%, co jest wynikiem o 1 punkt procentowy lepszym niż rok wcześniej i drugim najwyższym rezultatem od listopada 2020 r. Najsłabszym miesiącem był czerwiec (91,74%), jednak i tak był to wynik lepszy niż w czerwcu ubiegłego roku.
Warszawska Kolej Dojazdowa (WKD) osiągnęła imponujący wynik 99,67%, a w kwietniu wszystkie jej pociągi dotarły na czas. Wszyscy przewoźnicy samorządowi przekroczyli próg 90% punktualności. PKP Intercity w II kwartale uzyskało 80,57% – niemal identycznie jak rok wcześniej (80,61%), choć w czerwcu wskaźnik spadł do 75,46%.
W II kwartale 2025 r. przewoźnicy uruchomili blisko 550 tys. pociągów pasażerskich, podczas gdy rok temu było to kilka ponad 503 tys. To wzrost o niemal 9%. Przy takim wzroście liczby pociągów wynik punktualności był wyższy, co nie jest oczywistą prawidłowością. przez cały czas jednak trzeba podejmować działania, które będą stale poprawiać wyniki przewozowe – podkreśla dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Prezes UTK zwrócił uwagę, iż czerwiec jest miesiącem, w którym parametry jakościowe PKP Intercity są niższe, a liczba największych opóźnień rośnie – m.in. z powodu trudnych warunków pogodowych czy kolizji ze zwierzętami.
Przewozy towarowe – stabilny wynik powyżej 50%
Wskaźnik punktualności przewozów towarowych w II kwartale wyniósł 56,13%. W przewozach krajowych utrzymywał się na poziomie ok. 60% w każdym miesiącu kwartału, a w przewozach międzynarodowych wyniósł średnio 39%.
Liczba pociągów towarowych uruchomionych w II kwartale spadła o 7,9% w ruchu krajowym i o 10,1% w ruchu międzynarodowym w porównaniu z analogicznym okresem 2024 r. W sumie było to 92,9 tys. pociągów, wobec blisko 100,8 tys. rok wcześniej.
Przyczyny opóźnień pociągów pasażerskich
Kod przyczyny | Udział w czasie trwania |
64-2 Naprawa lub wymiana na skutek awarii (poza tym korzystanie z pomocy innych lokomotyw) | 16,57% |
41-2 Opóźnienia wtórne na sieci PKP PLK S.A. spowodowane przez zdarzenie przypisane zarządcy zagranicznemu od którego przyjmowany jest pociąg | 7,28% |
90-5 Samobójstwa i wypadki z udziałem ludzi | 6,91% |
83-8 Wyładowania atmosferyczne | 4,93% |
30-5 Niewłaściwa organizacja prac budowlanych (zamknięcia, ograniczenia, uszkodzenia urządzeń) | 4,36% |
50-41 Lokowanie podróżnych (duża liczba pasażerów) | 3,45% |
64-1 WCJ – wydłużony czas przejazdu | 3,15% |
20-6 Usterki urządzeń srk objętych gwarancją | 3,09% |
65-1 Późny wyjazd składu z torów zaplecza technicznego (stacji postojowych, grupy torów w dyspozycji przewoźnika do obsługi składów itp.) | 2,75% |
90-4 Inne poważne wypadki, wypadki, incydenty, trudności eksploatacyjne, zagrożenia na liniach kolejowych, wydarzenia i awarie | 2,36% |
54-1 Późne zgłoszenie gotowości do odjazdu | 2,24% |
82-11 Szkodliwe działania, demonstracje, wandalizm, pożar nasypu | 2,12% |
Kody przyczyn, które najczęściej występowały w przypadku opóźnień pociągów pasażerskich
Kod przyczyny | Udział w liczbie |
50-41 Lokowanie podróżnych (duża liczba pasażerów) | 13,44% |
64-2 Naprawa lub wymiana na skutek awarii (poza tym korzystanie z pomocy innych lokomotyw) | 11,67% |
64-1 WCJ – wydłużony czas przejazdu | 6,25% |
41-2 Opóźnienia wtórne na sieci PKP PLK S.A. spowodowane przez zdarzenie przypisane zarządcy zagranicznemu od którego przyjmowany jest pociąg | 5,15% |
30-5 Niewłaściwa organizacja prac budowlanych (zamknięcia, ograniczenia, uszkodzenia urządzeń) | 3,88% |
23-1 Urządzenia zasilania trakcji elektrycznej. Spadki, zaniki, brak napięcia w sieci trakcyjnej | 3,18% |
20-6 Usterki urządzeń srk objętych gwarancją | 3,15% |
83-8 Wyładowania atmosferyczne | 3,14% |
90-5 Samobójstwa i wypadki z udziałem ludzi | 3,11% |
82-11 Szkodliwe działania, demonstracje, wandalizm, pożar nasypu | 2,45% |
65-1 Późny wyjazd składu z torów zaplecza technicznego (stacji postojowych, grupy torów w dyspozycji przewoźnika do obsługi składów itp.) | 2,19% |
Fot. Sektorkolejowy
Zobacz również: