Przez Korytarz Środkowy jeszcze szybciej? Kazachstan ma ambitne plany

6 miesięcy temu

Kazachstan staje się centralnym punktem w transporcie kolejowym między Chinami a Unią Europejską (UE). Otwarcie w Astanie Platformy Koordynacyjnej dla Transkaspijskiego Międzynarodowego Szlaku Transportowego (TITR lub Korytarz Środkowy) to przełomowy krok w skróceniu czasu tranzytu i poprawie wydajności transportu w regionie.

Korytarz Środkowy przez Kazachstan

Unia Europejska planuje zainwestować do 300 miliardów euro do 2027 roku w rozwój projektów transportowych na szlaku przebiegającym przez Kazachstan. Celem tych inwestycji jest usunięcie wąskich gardeł i modernizacja infrastruktury transportowej.

Kazachstan dąży do skrócenia czasu tranzytu kolejowego z Chin do państw UE do zaledwie 15 dni. Stać się ma to dzięki nowo uruchomionej Platformie Koordynacyjnej TITR w Astanie, która znacznie skraca czas tranzytu oraz zwiększa efektywność logistyczną.

W zeszłym roku przewozy ładunków Korytarz Środkowy przekroczyły 2,7 mln ton, co oznacza wzrost o 86%. Prognozy na ten rok mówią o wzroście do 4,2 mln ton. Minister transportu Kazachstanu, Marat Karabajew, podkreślił, iż utworzenie tej platformy to istotny krok w połączeniu sił i wymianie doświadczeń między regionami.

Strategiczne znaczenie TITR

Transkaspijski Międzynarodowy Szlak Transportowy, znany również jako Korytarz Środkowy, jest strategicznie ważnym projektem, łączącym sieci kolejowego transportu kontenerowego Chin i państw UE. TITR oferuje krótszą alternatywę dla kolei transsyberyjskiej, szczególnie w kontekście trwającego konfliktu na Ukrainie i nałożonych sankcji na Rosję.

Korytarz Środkowy przebiega z Azji Południowo-Wschodniej i Chin do Europy przez Kazachstan, Morze Kaspijskie, Azerbejdżan, Gruzję i Turcję. Stanowi alternatywę dla Korytarza Północnego przez Rosję i trasy morskiej przez Kanał Sueski.

Najdłuższe odcinki TITR przebiegają przez Kazachstan, co czyni ten kraj centralnym elementem regionalnej polityki transportowej. Wiceminister spraw zagranicznych Kazachstanu, Roman Wasilenko, zauważył, iż konieczne są natychmiastowe inwestycje, aby usunąć wąskie gardła w korytarzu transkaspijskim.

Czas tranzytu z Chin do Turcji, dzięki pracom nad TITR, stale się skraca i w tej chwili wynosi mniej niż 25 dni. Dla porównania, czas tranzytu morskiego z Chin do Europy wynosi od 35 do 45 dni. Ministerstwo Transportu Kazachstanu przewiduje dalsze skrócenie czasu tranzytu kolejowego do 15 dni.

Platforma Koordynacyjna

Platforma Koordynacyjna to organ współpracy wszystkich darczyńców, inwestorów, interesariuszy i beneficjentów zaangażowanych w projekt TITR. W skład tej grupy wchodzi pięć kluczowych państw Azji Środkowej i regionu Kaukazu (Armenia, Azerbejdżan, Gruzja, Kazachstan, Turcja), Komisja Europejska, państwa członkowskie UE oraz międzynarodowe instytucje finansowe, takie jak Europejski Bank Inwestycyjny i Bank Światowy.

Główne zadania Platformy Koordynacyjnej to mapowanie bieżących i planowanych inicjatyw, identyfikacja projektów infrastruktury miękkiej, monitorowanie postępów oraz koordynacja pomocy technicznej. Wszystko to ma na celu zwiększenie efektywności TITR.

Nowy szlak intermodalny do Azji pozwala ominąć Rosję i Turcję

Znajdziesz nas w Google News
Idź do oryginalnego materiału