Rail Balitca: Polska i Litwa przedłużają umowę o współpracy

1 godzina temu

Polskie Linie Kolejowe (PLK) oraz LTG Infra przedłużyli umowę o pomocy technicznej na wypadek wypadków kolejowych na torach o europejskiej szerokości 1435 mm. Porozumienie dotyczy infrastruktury budowanej w ramach strategicznego projektu Rail Baltica i zakłada, iż strona polska zapewni wsparcie sprzętowe oraz kadrowe w sytuacjach awaryjnych występujących na terytorium Litwy.

Choć w minionych pięciu latach na linii Rail Baltica nie odnotowano żadnego wypadku, obie strony traktują przedłużoną umowę jako fundament bezpieczeństwa strategicznej trasy. Egidijus Lazauskas, szef Grupy LTG, podkreśla, iż dokument wykracza poza kwestie czysto techniczne – stanowi wyraz wzajemnego zaufania i gotowości do współdziałania w sytuacjach kryzysowych. W jego ocenie partnerstwo z polskim zarządcą wzmacnia zdolność reagowania i buduje odporność całego korytarza transportowego.

Podobnie sprawę postrzega Piotr Wyborski, prezes PKP PLK. Wskazuje, iż polskie zespoły wraz ze specjalistycznym sprzętem pozostają w pełnej gotowości do wsparcia operacji po litewskiej stronie. Przedłużenie kontraktu odzwierciedla wspólną odpowiedzialność obu stron za projekt Rail Baltica.

Według Vytisa Žalimasa, dyrektora generalnego LTG Infra bezawaryjny okres eksploatacji dowodzi, iż bieżące utrzymanie infrastruktury – często niedofinansowane – przynosi wymierne efekty w zakresie niezawodności ruchu.

Linia kolejowa o rozstawie szyn 1435 mm służy w tej chwili przewozom towarowym, transportowi ładunków specjalnych oraz mobilności wojskowej. Skład intermodalny LTG Cargo kursuje 3 razy w tygodniu na trasie Kowno – Łódź – Duisburg.

Współpraca obu zarządców wykracza poza kwestie awaryjne. Na mocy odrębnego porozumienia specjalistyczny pojazd diagnostyczny regularnie kontroluje stan torowiska o europejskim rozstawie szyn.

Rail Baltica to największa inwestycja kolejowa w historii państw bałtyckich. Docelowo zelektryfikowana magistrala połączy Litwę, Łotwę i Estonię z siecią środkowo- i zachodnioeuropejską, zapewniając integrację regionalną oraz efektywny transport cywilny i wojskowy.

Fot. Rail Balitca – zdjęcie poglądowe

Zobacz również:

TRAKO: kooperacja na linii PLK – LTG Infra dla lepszej wymiany danych o ruchu kolejowym – porozumienie podpisane
LTG Cargo testuje psa-robota do inspekcji wagonów
Idź do oryginalnego materiału