Rail Baltica zrobiła kolejny krok naprzód w realizacji kluczowego połączenia kolejowego między Litwą a Polską. RB Rail AS – spółka odpowiedzialna za projekt, wraz z litewskim partnerem LTG Infra oraz firmą DB Engineering & Consulting – podpisała kontrakt o wartości 38,31 mln euro na usługi projektowe i nadzór projektowy dla 96-kilometrowego odcinka od granicy litewsko-polskiej do Kowna (Jiesia).
Priorytetowe połączenie z Polską
Połączenie Rail Baltica z Polską jest naszą bramą na Zachód. Spodziewamy się, iż to właśnie tędy jako pierwsze pojadą szybkie pociągi o europejskim rozstawie torów. To nie tylko krok ku szybszym i wygodniejszym podróżom, ale także element wzmacniający bezpieczeństwo i rozwój całego regionu bałtyckiego – powiedział Eugenijus Sabutis, p.o. ministra transportu i komunikacji Litwy.
Również prezes Grupy LTG, Egidijus Lazauskas, zaznaczył, iż wybrany wykonawca to doświadczona firma o międzynarodowej renomie, co gwarantuje sprawny przebieg projektu. Pierwsze opracowania będą dotyczyć odcinków priorytetowych, a przetarg na prace budowlane ma zostać ogłoszony z wyprzedzeniem, by jak najszybciej rozpocząć działania przygotowawcze.
Nowoczesna linia o europejskim standardzie
DB Engineering & Consulting zaprojektuje zelektryfikowaną, dwutorową linię normalnotorową (1435 mm) od granicy z Polską, przez Mariampol, do Kowna (Jiesia). Nowa infrastruktura będzie połączona z istniejącą linią Rail Baltica, wykorzystywaną m.in. do przewozów towarowych, w tym transportu wojskowego. Projekt obejmuje także systemy sterowania ruchem i sygnalizację, które umożliwią szybszą i bardziej efektywną obsługę pociągów.
Polska jest kluczowym partnerem strategicznym w Rail Baltica. To jedyny kraj uczestniczący w projekcie z w pełni funkcjonującą siecią normalnotorową, łączącą nas z resztą Europy. Większość odcinka w Polsce została już zmodernizowana, a pozostała część jest w fazie projektowania. To pozwoli na pełną synchronizację po obu stronach granicy – podkreślił Marius Narmontas.
Współpraca z DB Engineering & Consulting
Od ośmiu lat uczestniczymy w projekcie Rail Baltica, wzmacniając kolejowe połączenia w Europie. Ten kontrakt na odcinek od węzła miejskiego Kowna do granicy z Polską to kolejny istotny krok. Wspólnie z RB Rail AS i AB LTG Infra tworzymy nowoczesną, zelektryfikowaną linię normalnotorową, która połączy państwa bałtyckie z Europą Środkową w ramach zrównoważonej, szybkiej sieci kolejowej – powiedział Stefan Geisperger, dyrektor zarządzający DB Engineering & Consulting ds. rynków międzynarodowych i członek zarządu.
DB Engineering & Consulting ma bogate doświadczenie w projekcie, m.in. współtworzyło konsorcjum Shadow Operator oraz opracowało projekt pierwszego w regionie mostu drogowo-kolejowego nad Dźwiną w Rydze.
Korzyści dla pasażerów i przewoźników
Połączenie z granicy polsko-litewskiej do Kowna znacząco poprawi mobilność pasażerską i towarową w korytarzu Morze Północne–Bałtyk. Dla przewoźników towarowych będzie to szybsza i bardziej ekologiczna alternatywa dla transportu drogowego, wspierająca unijne cele dekarbonizacji i przenoszenia przewozów na kolej.
Projekt jest już w zaawansowanej fazie realizacji w trzech krajach bałtyckich. Do końca 2025 r. około 43% głównej linii ma być gotowe do rozpoczęcia robót budowlanych.
Zobacz również: