Pierwszy od 50 lat nowoczesny terminal kolejowy, który ma powstać w Castlebar, przyczyni się do znaczącej transformacji transportu towarowego w Irlandii. Projekt ten wpisuje się w cele rządowej strategii Rail Freight 2040, dążącej do zwiększenia udziału transportu kolejowego w przewozie ładunków.
Nowy terminal kolejowy w Castlebar na zachodnim wybrzeżu Irlandii
Jak informuje serwis Rail Freight, w Castlebar w Irlandii planowana jest budowa multimodalnego terminala kolejowego, co będzie pierwszym tego rodzaju przedsięwzięciem w kraju od ponad 50 lat. Projekt, kierowany przez Irish Rail, ma na celu zapewnienie nowego, wydajnego sposobu przewozu towarów na terenie Irlandii i poza nią. Nowa infrastruktura umożliwi transfer ładunków pomiędzy różnymi rodzajami transportu oraz będzie wyposażona w magazyny chłodnicze i suche.
Nowy terminal towarowy w Castlebar przyniesie wiele korzyści dla gospodarki irlandzkiej:
- Umożliwi efektywny przewóz towarów, redukując koszty transportu dla przedsiębiorstw.
- Przyczyni się do rozwoju regionalnego, zwłaszcza w hrabstwie Mayo, tworząc nowe miejsca pracy i przyciągając inwestycje.
- Nowoczesne technologie zastosowane w terminalu pozwolą na zmniejszenie emisji CO2 oraz negatywnego wpływu na środowisko naturalne.
Czytaj również: Czy powstanie 32-milowy most pomiędzy Irlandią Północą a Szkocją?
Budowa terminalu kolejowego w Castlebar jest częścią rządowej strategii Rail Freight 2040. Strategia ta zakłada zwiększenie udziału transportu kolejowego w przewozie towarów w Irlandii o 100% do 2030 roku i o kolejne 100% do 2040 roku. Głównym celem jest ograniczenie liczby towarów przewożonych drogą. Osiągnięcie tego celu przyczyni się do realizacji celów klimatycznych Irlandii, ponieważ w tej chwili transport drogowy dominuje w kraju.
The new Rail Freight 2040 Strategy launched today by @IrishRail and Minister @1Hildegarde targets a five-fold increase in freight services on Ireland’s rail network.
This will reduce our CO2 emissions by 25,000 tonnes annually and enhance our connectivity.
Find out more https://t.co/7PEO5STQIc
— Department of Transport (@Dept_Transport) December 1, 2021
Strategia Rail Freight 2040 stawia na zrównoważony rozwój transportu kolejowego w Irlandii. Jej głównym celem jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych, które powodują globalne ocieplenie. Przewiduje się, iż realizacja strategii pozwoli na zmniejszenie emisji CO2 o około 40% do 2030 roku oraz o kolejne 40% do 2040 roku, co będzie najważniejsze dla osiągnięcia celów klimatycznych Irlandii.
Rail Freight 2040: kooperacja z przemysłem i odbudowa taboru kolejowego
Plan Rail Freight 2040 zawiera 25 strategicznych inicjatyw o łącznej wartości 500 milionów euro na przyszłe dwie dekady. Inwestycje te mają na celu przekształcenie infrastruktury kolejowej. Dzięki temu Iarnród Éireann (Irish Rail) będzie mogła lepiej wspierać przedsiębiorstwa i nowoczesne łańcuchy dostaw.
Rozwój nowego terminala towarowego w Castlebar będzie ważnym krokiem w kierunku wdrożenia strategii Rail Freight 2040. Budowa terminalu ma rozpocząć się w najbliższych miesiącach i zakończyć się do 2025 roku. Irlandia ostatnio zaczęła reaktywować tabor kolejowy, odpowiedni dla operacji intermodalnych, przez co lokalne przedsiębiorstwa i organizacje społeczne entuzjastycznie przyjęły projekt. Wszystko dlatego, iż widzą one w nim najważniejszy czynnik wzrostu gospodarczego i tworzenia miejsc pracy w regionie.
W ramach strategii Rail Freight 2040 rząd Irlandii i unijne środki finansowe wspierają inwestycje w infrastrukturę kolejową. Dzięki temu możliwe będzie przeprowadzenie niezbędnych modernizacji oraz zakup nowoczesnego taboru, przystosowanego do przewozów intermodalnych.
Irlandia może osiągnąć cele klimatyczne. Konieczne są jednak ograniczenia dla samochodów osobowych