Na podium także publikacje z Onetu i „Gazety Wyborczej”
Drugie miejsce kwietniowego zestawienia przypadło publikacji Andrzeja Stankiewicza i Jacka Harłukowicza „Ukryte mieszkanie Karola Nawrockiego”, która ukazała się w Onecie ostatniego dnia miesiąca. To pokłosie słów kandydata popieranego przez PiS, który podczas debaty powiedział, iż posiada jedno mieszkanie. Przekazane informacje gwałtownie zweryfikowali dziennikarze i przedstawili dowody, według których ma on dwa mieszkania. W jeden dzień informacje obiegły niemal wszystkie polskie media. Tylko 30 kwietnia powstały 62 publikacje o łącznym zasięgu 8,9 mln kontaktów i można się spodziewać, iż liczby te znacznie wzrosną w kolejnym miesiącu po kolejnych doniesieniach na ten temat.
„Lista wpływów Putina. Komisja gen. Stróżyka przekazała ABW listę 25 nazwisk” to tytuł trzeciego artykułu w zestawieniu. Jego autorem jest Wojciech Czuchnowski z „Gazety Wyborczej”. Dziennikarz ujawnił część nazwisk osób szerzących w Polsce propagandę prorosyjską i najprawdopodobniej finansowanych przez Rosję, które znalazły się w tajnym raporcie komisji kierowanej przez gen. Stróżyka. Wśród wymienionych osób miało zabraknąć Macieja Maciaka – kandydata na prezydenta, który publicznie bronił Putina i powtarzał przekaz kremlowskiej propagandy. Według informatorów dziennikarza Maciak znalazł się jednak „w kręgu zainteresowania”. Tajny raport, który trafił do premiera Tuska, ma zawierać dowody działań prorosyjskich, w tym zarzuty wobec Antoniego Macierewicza oraz rekomendacje dla służb i prokuratury. Na ustalenia Czuchnowskiego powoływano się 149 razy, a zasięg tych publikacji Instytut Monitorowania Mediów oszacował na 6,9 mln.
Na kolejnym miejscu kwietniowego raportu „O tym się mówi” znalazł się artykuł „Piknik 1000-lecia robi szara eminencja PO. Jak i od kogo dostał zlecenie?” Izabeli Kacprzak z „Rzeczpospolitej”. Opisała w nim kontrowersje wokół przygotowań do obchodów 1000-lecia koronacji Bolesława Chrobrego, których organizacją miała zająć się prywatna firma Dom Mediowy AM Studio należąca do Andrzeja Moesbusa – osoby blisko powiązanej z Platformą Obywatelską. Szczegóły zlecenia, w tym tryb wyboru wykonawcy, pozostają niejawne, co budzi zastrzeżenia co do przejrzystości i zgodności z przepisami o zamówieniach publicznych. O sprawie powstało w innych mediach 111 publikacji, w których autorzy powoływali się na ustalenia dziennikarki „Rzeczpospolitej”. Ich zasięg wyniósł 6,4 mln kontaktów z przekazem.
Ostatnie miejsce kwietniowego zestawienia przypadło artykułowi „Karol Nawrocki przez pół roku mieszkał w apartamencie Muzeum II Wojny. Nie zapłacił ani grosza” autorstwa Wojciecha Czuchnowskiego i Krzysztofa Katki z „Gazety Wyborczej”. Tekst, który ukazał się 20 stycznia br., już trzeci raz znalazł się w TOP 5 najbardziej zasięgowych publikacji miesiąca w 2025 roku. O sprawie nieodpłatnego korzystania ze służbowego apartamentu przez Karola Nawrockiego w czasie, gdy był dyrektorem Muzeum II Wojny Światowej, mówiono w kwietniu w innych mediach 45 razy. Publikacje te osiągnęły zasięg wynoszący 5,3 mln kontaktów z przekazem.
Metodologia
Raport IMM i Radia ZET „O tym się mówi” opracowano na podstawie monitoringu treści z najbardziej opiniotwórczych mediów z prasy, radia, telewizji i portali internetowych. Przy liczeniu zasięgu nie były brane pod uwagę portale o charakterze agregatorów treści i multiplikacji przekazów, a także źródła własne danej grupy mediowej. Analizie podlegają wybrane gatunki informacyjne i publicystyczne, które charakteryzują się wysoką cytowalnością treści, między innymi artykuły i śledztwa, w tym reportaże. Badanie nie uwzględnia m.in.: wywiadów i rozmów publicystycznych, sondaży, rankingów, a także bieżących newsów. Badanie obejmuje ponad 1700 gazet i czasopism, wybrane programy w stacjach telewizyjnych (Polsat, Polsat News, Polsat News 2, TVN Turbo, TVN, TVN24, TVN24BiS, TVP Info, TVP1 i TVP2) i rozgłośniach radiowych (Muzo.fm, PR1, PR3, PR4, Radio Maryja, Radio ZET, RDC, RMF FM, TOK FM) oraz istotne portale internetowe. Kryterium decydującym o pozycji w rankingu TOP5 został przyjęty zasięg treści artykułu w publikacjach w innych mediach. Celem projektu jest wskazanie najpopularniejszych publikacji, na które w danym miesiącu najchętniej powoływały się media. Jako kryterium decydujące o pozycji w rankingu przyjęto zasięg* danego tematu po rozpowszechnieniu go w innych mediach. Szczegółowe informacje dotyczące monitoringu mediów można znaleźć na stronie www.imm.com.pl.
*Zasięg informuje o liczbie potencjalnych kontaktów z przekazem mediowym. Wskaźnik jest opracowany na podstawie oglądalności i słuchalności programów radiowo-telewizyjnych, czytelnictwa prasy, średniej liczby odsłon materiałów internetowych z uwzględnieniem współczynnika ekspozycji nazw własnych w treści.