Škoda Group dostarczy przewoźnikowi 34 hybrydowe zespoły trakcyjne o wartości przekraczającej 9 mld CZK. Nowoczesne pojazdy bateryjno-elektryczno-spalinowe, które wyjadą na tory w grudniu 2029 r., będą obsługiwać niezelektryfikowane linie w północno-wschodnich Czechach.
Kontrakt podpisany 16 września 2025 r. obejmuje dostawę 18 pociągów 2-członowych i 16 3-członowych bazujących na sprawdzonej platformie Panter. Hybrydowe pojazdy mogą korzystać z sieci trakcyjnej (3 kV DC i 25 kV AC), energii zgromadzonej w bateriach oraz generatora diesla, który służy jedynie do wydłużenia zasięgu oraz doładowywania akumulatorów. Rozwiązanie to minimalizuje zużycie paliw kopalnych przy zachowaniu pełnej funkcjonalności na trasach pozbawionych trakcji elektrycznej.
Ten kontrakt to istotny krok w kierunku wprowadzenia najbardziej zaawansowanych technologii na czeskie koleje. Nowe jednostki hybrydowe łączą komfort pasażerów ze zrównoważonym rozwojem i efektywną eksploatacją – podkreślił Petr Novotný, dyrektor generalny Škoda Group.
Hybrydowe pociągi będą kursować na liniach: R14A Pardubice – Liberec, R14B Liberec – Ústí nad Labem, R21 Praga – Tanvald, R22 Kolín – Rumburk oraz R24 Praga – Rumburk.

Komfort i nowoczesne wyposażenie
Nowe pociągi zapewnią podróżnym znacznie wyższy standard podróżowania. W pojazdach 2-członowych znajdzie się 120 miejsc siedzących, w tym 10 w klasie biznes. Z kolei wersje 3-członowe pomieszczą 197 pasażerów, z czego 16 w przestrzeni o podwyższonym standardzie. Wszystkie jednostki będą wyposażone w klimatyzację, Wi-Fi, gniazdka do ładowania urządzeń elektronicznych oraz automaty vendingowe.
Nasi klienci mogą oczekiwać komfortowych warunków podróży oraz wysokiej jakości obsługi, którą znają z naszych żółtych pociągów. Nowe jednostki będą charakteryzowały się cichszą pracą i nowoczesnym designem – zapowiedział Radim Jančura, właściciel RegioJet.
Szczególną uwagę poświęcono dostępności dla osób o ograniczonej mobilności. Szerokość drzwi wyniesie 1300 mm, a wysokość podłogi przy wejściu zaledwie 580 mm, co ułatwi wsiadanie do pociągów. W pojazdach znajdą się toalety pozbawione barier oraz wydzielone miejsca na wózki inwalidzkie, dziecięce i rowery. System kamer wewnętrznych i zewnętrznych zwiększy poziom bezpieczeństwa w trakcie podróży.

Rozwiązania ograniczające zużycie energii
Škoda Group wyposaży pojazdy w autorskie systemy cyfrowe optymalizujące zużycie energii oraz zapewniające płynne przełączanie między trybami pracy z uwzględnieniem rozkładu jazdy i profilu trasy. Pociągi osiągną prędkość maksymalną 160 km/h (120 km/h w trybie bateryjnym) przy mocy 1620 kW. Ponadto zastosowanie paliwa HVO (hydrorafinowany olej roślinny) pozwoli zmniejszyć negatywny wpływ na środowisko.
System zdalnego monitoringu obniży koszty utrzymania i zwiększy niezawodność eksploatacyjną. Wszystkie składy otrzymają również Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS), co podniesie poziom bezpieczeństwa.
Aby poprawić transport w północno-wschodnich Czechach, Ministerstwo Transportu i Administracja Kolejowa muszą również inwestować. Wiele linii nie widziało nakładów od dekad. Potrzebują większej przepustowości, wyższych prędkości i przede wszystkim elektryfikacji – powiedział Jiří Schmidt, dyrektor ds. strategii RegioJet.
W wyniku wprowadzenia do eksploatacji nowych pociągów czas podróży ulegnie skróceniu – przykładowo przejazd między Pardubicami a Libercem będzie krótszy o niemal pół godziny. RegioJet oczekuje także rozwoju infrastruktury towarzyszącej, w tym parkingów Park&Ride, które ułatwią pasażerom przesiadki z transportu indywidualnego na kolejowy.

Fot. Škoda Group
Zobacz również: