Spółka RegioJet zwraca uwagę na przypadki nierównego traktowania, które napotyka przy ekspansji na polski rynek kolejowych przewozów pasażerskich. Zdaniem RegioJet praktyki te naruszają zasady uczciwej konkurencji na rynku kolejowym w Polsce. Z tego powodu RegioJet przygotowuje oficjalną skargę do polskiego regulatora oraz wniosek do Komisji Europejskiej.

Dyskryminacja przy przydzielaniu rozkładów jazdy
„Zarządca infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. nie poradził sobie częściowo z procesem przydzielania rozkładów jazdy – pociągi RegioJet na trasie między Krakowem a Warszawą są ewidentnie dyskryminowane.
Pomimo, iż nasze pociągi mają takie same parametry konstrukcyjne i taką samą maksymalną prędkość jak pociągi przewoźnika zasiedziałego, nasze uśrednione czasy przejazdu na tej trasie mają być o 8–9 minut dłuższe, a jedna ich para musi dodatkowo kursować trasą objazdową przez Zawiercie. Prace remontowe nie mogą być usprawiedliwieniem dla tak rażących dysproporcji.
Jeszcze gorsza sytuacja wystąpiła w przypadku połączenia Praga – Warszawa przez stację Katowice, gdzie nie podjęto choćby procesu trasowania zgodnie z zamówieniem RegioJet, przy czym państwowemu przewoźnikowi zasiedziałemu pociągi komercyjne przez remontowaną stację Katowice poprowadzono” – wylicza Radim Jančura, właściciel RegioJet.
Odmowa dostępu do powierzchni reklamowych
Kolejnym przykładem dyskryminacji jest odmowa dostępu do powierzchni reklamowych na dworcach, zarządzanych przez PKP S.A. i podmioty tą powierzchnią dysponujące.
Podmioty te odmawiały RegioJetowi możliwości wykupu reklam argumentując, iż RegioJet jest bezpośrednią konkurencją dla PKP Intercity, które również prowadzi przewozy pasażerskie.
Dopiero po ujawnieniu sprawy przez media, które opublikowały informacje o zakazie reklamy dla konkurentów PKP Intercity, stanowisko zarządcy w sprawie powierzchni reklamowych stało się bardziej łagodne.
Naruszenie zasad uczciwej konkurencji
RegioJet uznaje te działania za poważne naruszenie zasad uczciwej konkurencji i otwartego rynku.
„Chcemy równych warunków na rynku, otwartej konkurencji oraz rywalizacji opartej na jakości usług, przejrzystych cenach i uczciwym podejściu” – wskazuje Radim Jančura.
W Polsce RegioJet spotyka się również z innymi utrudnieniami, takimi jak brak pełnej informacji pasażerskiej w wyszukiwarce na stronie www.pkp.pl należącej do zarządcy dworców, który pomimo pobierania opłaty dworcowej pomija w niej połączenia RegioJet, czy choćby groźby dyscyplinarnych zwolnień kierowanych do własnych pracowników przewoźnika zasiedziałego w przypadku podjęcia przez nich współpracy i świadczenia usług dla RegioJet.

2 godzin temu







