Czeska spółka uruchamia pierwsze kursy 18 września 2025 r. i jest gotowa zaoferować maszynistom choćby 14 tys. zł brutto miesięcznie. Zatem już niedługo prywatny pociąg pasażerski obsłuży trasę łączącą Warszawę z Krakowem, kończąc wieloletni monopol polskiego przewoźnika.
Działalność czeskiego przewoźnika na trasie Kraków – Warszawa rozpocznie się od jednej pary pociągów dziennie. Przedsiębiorstwo planuje stopniowe zwiększanie częstotliwości kursów.
RegioJet walczył o dostęp do polskiego rynku przez ponad 5 lat, obsługując dotychczas jedynie połączenia międzynarodowe Praga – Przemyśl. Urząd Transportu Kolejowego (UTK) przez lata ograniczał dostęp prywatnych firm do torów, utrzymując faktyczną dominację narodowego przewoźnika.
Polityka płacowa przyciąga specjalistów
RegioJet rozpoczął rekrutację na kilkanaście stanowisk, planując zatrudnić w Polsce 500 osób. Przewoźnik szuka maszynistów, kierowników pociągów, konduktorów, dyspozytorów, kontrolerów jakości oraz personelu gastronomicznego.
Najwyższe zainteresowanie wzbudziły warunki finansowe dla maszynistów. Kandydaci z licencją i minimum półrocznym doświadczeniem otrzymają 13-14 tys. zł brutto miesięcznie. PKP Intercity oferuje do 10 tys. zł brutto z dodatkami. Kierownicy pociągów zarobią około 10,5 tys. zł brutto, konduktorzy ponad 7,5 tys. zł brutto.
Konkurencyjna oferta dla pasażerów
Pierwszy pociąg RegioJetu wyjedzie z Krakowa o 849, dotrze do Warszawy Wschodniej o 1221 przez Zawiercie i warszawskie stacje. Powrót zaplanowano na 1430. Przejazd potrwa dłużej niż ekspresami PKP Intercity, jednak czeski przewoźnik rzekomo stawia na niższe ceny i wyższy komfort.
RegioJet zapowiada 4 klasy podróży, komfortowe wagony, bezpłatną kawę i Wi-Fi – standard znany z Czech i Słowacji, gdzie firma skutecznie konkuruje z państwowymi liniami. Rywalizacja może zmusić PKP Intercity do poprawy oferty i większej elastyczności cenowej.
W przypadku sukcesu czeski przewoźnik rozważa ekspansję na trasy Warszawa – Gdańsk i Warszawa – Wrocław, kontynuując liberalizację polskiego rynku kolejowego.
Autor: Damian Malesza
Fot. RegioJet
Zobacz również: